300 (34)

300 (34)



482

Rys. X 11.20. Schemat regulacji dławieniowej

Zawór bezpieczeństwa Z, pozostaje w normalnej eksploatacji pełnootwar-ty. Za zaworem Z, umieszczony jest szeregowo zawór regulacyjny Z2, będący pod działaniem układu automatycznej regulacji.

Ciśnienie przed zaworem odcinającym p„ jest stałe w stanach ustalonych. W miarę zamykania zaworu dławiącego Z2 spada ciśnienie za zaworem, tj. ciśnienie przed pierwszym stopniem turbiny p,, i zmniejsza się przepływ pary w myśl prawa przelotności (XI 1.82).

m, P-

(przy założeniu p„ * p'M).

Odpowiedni przekrój zaworu dławiącego wynika z równania ciągłości napisanego dla zaworu:

A, -    (XI 1.94)

gdzie: ct — y/2hs jest prędkością izentropową w zaworze, wynikającą ze spadku od ciśnienia % pt9 przed zaworem do ciśnienia pt za zaworem.

Współczynnik wydatku w zaworze p. zależy od kształtu zaworu i ogólnie jest funkcją położenia zaworu i stosunku ciśnień pjpjn.

Z grubsza pole powierzchni otwarcia zaworu można obliczyć ze wzoru:


(Xll.95)

Spadek izentropowy w zaworze h, znajdujemy z wykresu entropowego (rys. XII.21). współczynnik prędkości wynosi w pierwszym przybliżeniu

<p, * 0,8.

s

Rys. XH.21. Przebieg ekspansji w turbinie bez przegrzewu miedzystopniowego z rc(iilacj.| dlawieniową; a — obciążenie pełne, b - obciążenie częściowe


Wzór (XI 1.94) lub (XII.95) obowiązuje przy spadku h, mniejszym od krytycznego. Gdy ht > hkl, wtedy

mvk,


czyli

A, ~ m.

Przy kształtowaniu zaworu dławiącego należy uwzględnić wymagania

dynamiki regulacji, z których punktu widzenia korzystna jest liniowa zależność


między mocą turbiny a położeniem zaworu. Ponieważ moc jest w przybliżeniu proporcjonalna do strumienia masowego pary. przeto żądanie liniowości zaworu sprowadza się często do proporcjonalności między jego położeniem a natężeniem przepływu.

W procesie dławienia w zaworze punkt określający stan początkowy przed układem łopatkowym przesuwa się na wykresie entropowym / —s w prawo


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Photo0042 11. Chłodnie statków transportowych 449 Rys. 11.20. Schemat ideowy analizatora gazu typu L
Wagony kolejowe i hamulce (206) pffwtanacz Rys. 11.20. Schemat połączeń zaworowych hamulcowego rozdz
Wagony kolejowe i hamulce (206) pffwtanacz Rys. 11.20. Schemat połączeń zaworowych hamulcowego rozdz
skanuj0318 Rys. 11.37. Czterostopniowa przekładnia stożkowo-walcowa Rys. 11.38. Schemat kinematyczny
Kolendowicz7 Rys. 11-19 Rys. 11-20 ■    Oprócz momentu zginającego działa w przekroj
42366 Wagony kolejowe i hamulce (201) 7/201 Rys. 11.17. Schemat struktury przyrządowej rozdzielacza
75 (118) 148 Rys. 11.20 W wyniku rozwiązania układu dwóch eformułówanych powylej ró. nań otrzymano
56465 skanuj0319 Rys. 11.39. Schemat kinematyczny frezarki poziomej / — silnik napędu wrzeciona, 2 —
57495 Wagony kolejowe i hamulce (212) Zawórwylotowy Zawór zasilaniazbiornikaC Zawór blokady"&nb
Miedz6 Ciągłe odlewanie anod Rys. 11.13. Schemat maszyny odlewniczej typu Hazelett
photo13 » Dysz nie należy czyścić drutem, gdyż grozi to ich rozkalibrowaniem. Rys. 11. 20
Rys. 11.1 Podstawowe schematy dwuprzepływowych turbinowych silników odrzutowych a - silnik z turbiną
Wagony kolejowe i hamulce (220) I Rys. 11.30. Schemat połączeń zaworowych w zespole urządzeń układu

więcej podobnych podstron