324 325 (6)

324 325 (6)



324 CzfM III. Podstawy makroekonomii

Analiza trendów w różnych krajach wskazuje, że wydatki budżetowe charakteryzują się wysokim stopniem inercji. Zarówno ograniczenie absolutnych rozmiarów tych wydatków, jak i zahamowanie tempa ich wzrostu w praktyce jest bardzo trudne. Utrzymywanie, a nawet rozszerzanie wydatków budżetowych uzasadniane jest wieloma względami natury ekonomicznej. Wymienić należy przede wszystkim konieczność subsydiowania produkcji rolnej w celu ochrony krajowego rolnictwa i stabilizacji dochodów producentów rolnych oraz subsydiowania przedsiębiorstw państwowych i prywatnych, zwłaszcza w okresie recesji, aby przeciwdziałać masowym bankructwom. Zaostrzona konkurencja na tynkach światowych (zwłaszcza konkurencja Japonii i krajów Azji Południowo-Wschodniej) skłania rządy wielu krajów zachodnich do subwencjonowania przedsiębiorstw’ państwowych i prywatnych w celu zwiększenia zdolności eksportowych gospodarki, stabilizacji koniunktury i ochrony miejsc pracy.

Dużych wydatków rządowych wymaga też rozwój zaawansowanych technologii. Niezbędne staje się finansowanie nic tylko nakładów na prace naukowo-badawcze. lecz także nakładów inwestycyjnych wykraczających poza potrzeby i możliwości prywatnego kapitału (kosmonautyka, energia nuklearna, elektronika, telekomunikacja itp.). Wydatki rządowe rosną także wtedy, gdy podejmowane są próby dokonywania zmian strukturalnych w gospodarce, takich jak tworzenie warunków do rozwoju nowoczesnych gałęzi produkcji, dążenie do nadania gospodarce pożądanej dynamiki, zagospodarowanie mniej rozwiniętych regionów kraju oraz zmiany podyktowane względami ochrony środowiska.

Bardzo trudnym zabiegiem jest również zmniejszenie wydatków na cele socjalne. Ograniczenie zakresu pomocy socjalnej jest posunięciem niepopularnym i niechętnie przyjmowanym przez społeczeństwo. Często nawet utrzymanie takiego samego poziomu jednostkowych świadczeń socjalnych może wymagać wzrostu globalnych wydatków budżetowych na te cele. Sytuacja taka występuje w okresie recesji, gdy obniżenie liczby zatrudnionych automatycznie wymaga wzrostu środków budżetowych na wypłaty zasiłków dla bezrobotnych. Także sytuacja demograficzna (np. względny wzrost liczby ludności w wieku emerytalnym) wymusza zwiększenie wydatków budżetowych na świadczenia emerytalne, pokrycie świadczeń lekarskich itp.

Również wiele innych pozycji wydatków budżetowych charakteryzuje się małą elastycznością. Istnieją więc ograniczone możliwości ich zmniejszania. Zwiększenie dochodów budżetu (zwłaszcza przez podniesienie podatków) napotyka jednak dosyć sztywne bariery. Zwiększanie podatków poza tym. że jest trudne (ze względów politycznych) do przeforsowania w parlamencie, ma też wiele negatywnych konsekwencji ekonomicznych: osłabia bodźce do pracy, zmniejsza popyt konsumpcyjny. ogranicza możliwości inwestycyjne i zniechęca do podejmowania inwestycji. Presja na wzrost wydatków budżetowych przy ograniczonych możliwościach zwiększenia dochodów prowadzi do powstawania deficytu budżetowego oraz prób jego likwidacji m.in. poprzez zaciąganie pożyczek u społeczeństwa. Pożyczki te w okresach późniejszych trzeba spłacić łącznic z należnym oprocentowaniem. W ten


Koidiiil II. IMid pittln. Polityka IKkalna


325


sposób poważną i trwałą pozycją w budżecie wielu rozwiniętych gospodarczo krajów stają się wydatki związane z obsługą długu publicznego

Transformacja polskiej gospodarki wpłynęła nic tylko na zmianę struktury dochodów budżetu państwa, lecz także w istotny sposób zmieniła strukturę wydatków budżetowych. W Polsce, podobnie jak w inn>-ch krajach realnego socjalizmu, bardzo dużo środków przeznaczano na dotacje dla przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych; stanowiły one 40% (a niekiedy nawet więcej) ogółu wydatków budżetowych. Jednym z elementów planu Balcerowicza było poważne ograniczenie dotacji budżetowych. W 1990 r. stanowiły one 16,9% ogółu wydatków budżetu państwa, podczas gdy w 1989 r. 28.6%, a w 1988 r. 33.2%’. Kolejne lata realizacji programu urynkowienia gospodarki przyniosły dalsze poważne zmniejszenie udziału dotacji w wydatkach budżetu państwa; do 8-9%. Zakres dotacji zawęził się. w zasadzie, do bardzo wąskiej grupy produktów i usług (węgiel kamienny, przewozy pasażerskie kolejowe i autobusowe, nawozy sztuczne).

Kolejną charakterystyczną zmianą występującą po stronic wydatków budżetu państwa jest szybki wzrost tzw. wydatków sztywnych. Wydatki te rosną głównie z powodu wzrostu zobowiązań wobec banków oraz rosnących dopłat do systemu ubezpieczeń społecznych związanych z coraz większą liczbą emerytów, rencistów i bezrobotnych. Stosunek wydatków sztywnych do dochodów budżetu państwa wzrósł z 24,0% w 1991 r. do 47,5% w 1994 r.4 i wykazywał tendencję wzrostową w latach następnych. Oznacza to systematyczne zmniejszanie się środków pozostających na inne cele, co w znacznym stopniu tłumaczy występowanie w Polsce od kilku lat trudności ze zbilansowaniem budżetu państwa.

11.4. Podatki i wydatki państwa jako instrumenty stabilizacji koniunktury. Mnożnikowy efekt wydatków, podatków i zrównoważenia budżetu

Przy analizie wpływu wydatków rządowych na koniunkturę należy wprowadzić rozgraniczenie między wydatkami związanymi z zakupem dóbr i usług przez państwo oraz wydatkami transferowymi. Państwo, finansując wydatki związane z zakupem dóbr i usług, występuje na rynku jako ostateczny nabywca części dochodu narodowego {Y). który oprócz dóbr i usług zakupionych przez państwo (G) obejmuje wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych (C) i zakupy dóbr inwestycyjnych (/). Stąd:

Y - C + / + G.

’ Por. Raport o Mnie finamonym /uni/nu w 1990 r., Warsuwa 1991. *. 53.

* por, A. Wernik. Rabka 1989-199.1 Reforma gospodarna (przekształcenia urukturalne). War-



Kawa 1993. s. 191.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
286 287 (8) 286 CzfM III. Podstawy makroekonomii mechanizm zapewniający równość inwestycji i oszczęd
250 251 (15) 250 CzgM III. Podstawy makroekonomii Rozdział 9. Analiza krótkookresowa251 na rys. 9.2)
264 265 (12) 264 CzęM III. Podstawy makroekonomii Rord/lat 9. Determinant; dochodu narodowcu. Analiz
282 283 (8) 282 Cfcftt III. Podstaw? makroekonomii powiększoną o 1. Znając więc stopę wzrostu, łatwo
290 291 (8) 290 Czftt III. Podstawy makroekonomii Rozdział 10. Wzrost {mpoilarrn 291 Z* * ZATRUONIEN
296 297 (8) 296 Czę<ć III. Podstawy makroekonomii Rord/Jal 10. Wzrost gospodarczy 297 (10.32) 1 r
300 301 (8) 300 Clftt III. Podstawy makroekonomii współczesnej ekonomii ncoklasycznej. Jego zdaniem,
314 315 (8) 314 Czfić III. Podstawy makroekonomii Rozdział II. Budżet państwa. Polityka
436 437 (6) 436 Cz*iU III. Podstawę makroekonomii w Polsce. Zatem dla każdego z krajów korzystny jes
470 471 (4) ClfM III. Podstaw) makroekonomii Ko/d/ial 18. Model IS-IM. PodłMMWMl* poili; ki e Iw mim
506 507 (3) 506 (Slfit III. Podstawą makroekonomii tnijmy również, że państwo podejmuje ekspansywną
508 509 (3) 508 c«# III. Podstawy makroekonomii walutowego zneutralizuje część skutków ekspansywnej
338 339 (6) 338    C*f« III. Podstawy makroekonomii 12 Dostosowanie wielkości długu p
350 351 (6) (12-5) 35U    CifW III. Podstawy makroekonomii ciowym i zamienić je na in
364 365 (6) 364 Ro/dzial 12. Hlcnl^di. Polityka monetarna s il C zęłć III. Podstaw) makroekonomii Za
370 371 (6) CzęiC III. Podstaw; makroekonomii Kozd/lal 12. Pieniądz. Politjka monetarna 371 370 Rysu
374 375 (6) 374 <Hui 375 CifW III. Podstawy makroekonomii13.2. Rodzaje wahań cyklicznych Najczęśc
380 381 (6) Czftt III. Podstaws makroekonomii Kozd/ial 13. Cykl koniunktur 381 Połączenie zasady mno
408 409 (6) 408 Caftt III. Podstawy makroekonomii Tablica UJ Aktywne formy polityki państwa na rynku

więcej podobnych podstron