336 (13)

336 (13)



336 Podstawy nawigaqi morskiej

Wiele instytutów badawczych na świecie od lal zajmuje się problemem optymalizacji trajektorii w żegludze oceanicznej. Różne programy badawcze ukierunkowane są na zmniejszenie uszkodzeń sztormowych, unikanie obszarów wysokiego falowania, badania parametrów falowania oraz stosowanie kryteriów optymalizacji żeglugi w aspekcie efektywności eksploatacji statków.

Rozwój badań dotyczy również metod predykcji dzielności morskiej, a więc zachowania się jednostek w warunkach silnych zakłóceń falowych na oceanie.

Najbardziej potrzebnym elementem, pozwalającym na uzyskanie znacznych efektów optymalizacji trajektorii, jest opis stanu morza w funkcji kierunkowego spektrum falowego. Ważna jest przy tym znajomość danych dotyczących wartości częstotliwości spektrum energetycznego fali w określonych kierunkach, dla określonych punktów obszarów oceanicznych. Znajomość elementów związanych z opisem dzielności morskiej seakeepingperformance), określanych programem komputerowym. stanowi podstawę do dalszych obliczeń elementów optymalizujących ruch jednostki na fali.

18.2. Postawienie problemu optymalizacji trajektorii

Ruch statku w środowisku oceanicznym związany jest z różnego rodzaju zakłóceniami działającymi na statek, wywołanymi przez wiatr, falę w iatrowa, martwą falę, prądy stale, w iatrowe, lody i mgły.

Przeciwności te, w pewnym okresie, są czynnikami zmniejszającymi efektywność eksploatacji, lecz przy ich odpowiednim wykorzystaniu mogą ją polepszyć. Celem optymalizacji trajektorii w żegludze oceanicznej jest rozwiązanie problemu wyboru najbardziej odpowiedniej strategicznie trasy w taki sposób, aby założone kryteria i cele jej realizacji do miejsca przeznaczenia były spełnione. Zadania optymalizacji trajektorii, uzyskiwane w eksploatacji statków handlowych, są następujące:

1.    Przeciwdziałanie uszkodzeniom kadłuba, ładunku i wyposażenia; tu realizowane jako kryteria.

2.    Efektywność nawigacyjna, czyli minimum kosztów, minimalny czas przejścia, minimum zużycia paliwa, utrzymanie statku w rozkładzie, planie rejsu - kryteria.

3.    Wygoda pasażerów i załogi.

4.    Optymalny czas poszukiwania i efektywność ratownictwa.

Bezpieczeństwo statku stanowi istotne ograniczenie sterowania w' programie optymalizacji.

Dokładny schemat zależności między' zadaniami, kryteriami i ograniczeniami planowania i realizacji trajektorii optymalnej pokazano na rysunku I8.I. W praktyce mogą pojawić się kryteria, które są wzajemnie przeciwstawne. W efekcie kryterium jest realizowane w stosunku do wieloaspektowego problemu optymalizacji.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
272 (13) 272 Podstawy nawigacji morskie]14.8. Podstawowe kierunki i wektory w nawigacji morskiej 1.
286 (13) 286 Podstawy nawigaqi morskiej Rys. 15.7. Typowy przykład określania pozycji radarowych z k
288 (13) 288 Podstawy nawigacji morskie) Błąd wektorowy odległości wynosi: 0=0.01 -Z [m]
290 (13) 290 Podstawy nawigacji morskiej 3)    w czasie ruchu należy śledzić przyjęte
296 (13) 296 Podstawy nawigaqi morskiej Wybór czasu trwania impulsów może być dokonywany w radarach
320 (13) 320 Podstawy nawigacji morskiej z metod stosowanych w automatyce, przy rozpatrywaniu proces
338 (13) 338 Podstawy nawigacji morskiej 3.    Minimalizacja uszkodzeń sztormowych ła
352 (13) 352 Podstawy nawigaqi morskiej 9.    Przeanalizowanie informacji klimatyczny
298 (14) 298 Podstawy nawigacji morskiej Głównym parametrem wpływającym na zasięg radaru jest moc sy
308 (14) 308 Podstawy nawigaqi morskie) Dyskusja kapitana z pilotem przy tworzeniu aktualnego planu
398 (6) 398 Podstawry nawigaqi morskiej Określanie rodzaju pływu na podstawie stałych
248 (19) 248 Podstawy nawigacji morskiej13.7. Pozycja z dwóch odległości na jeden obiekt Jeżeli nie
294 (14) 294 Podstawy nawigacji morskiej15.3. Dokładność wskazań radaru do celów nawigacyjnych Wiele
422 (7) 422 Podstawy nawigacji morskiej19.13. Prognozy prądów według Admiralty Tide Tables (ATT) W t
390 (7) 390 Podstawy nawigacji morskiej a) b) Rys. 19.13. Wysoka woda na równiku a) dla deklinacji K
244 (17) 244 Podstawy nawigaqi morskieja) b) Rys. 13.9. Analiza wyboru obiektów do określania pozycj
246 (18) 246 Podstawy nawigacji morskiej ___ KDd Rys. 13.11. Granice niebezpieczeństwa wyznaczone
254 (15) 254 Podstawy nawigaqi morskiej Można wymienić wiele innych możliwości określania pozycji w
256 (15) 256 Podstawy nawigacji morskiej Rys. 13.25. Błędy pozycji określone z przesuwania linii poz

więcej podobnych podstron