35 (294)

35 (294)



str. 70 •


ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 3. Koncentracja, a czytanie

przeczytać? Co chcesz dzięki temu osiągnąć? Czego zamierzasz dowiedzieć się z tej lektury? Jakich informacji szukasz? Itp.

Czytanie z wyraźnie i dokładnie określonym celem, buduje - tak jakby - bardzo mocny i solidny fundament dla Twojego umysłu. Dzięki temu on po prostu wie, czego się trzymać, a to stawia Twoją koncentrację w stan uwagi i pogotowia, a o to tutaj chodzi. Celowe czytanie jest bardzo efektywne, gdyż ukierunkowuje już bardzo wyraźnie Twoją uwagę na wyszukiwanie w tekście tych informacji, których potrzebujesz. Nie ma tutaj miejsca na czytanie całego tekstu: wystarczy jeśli się po nim prześliźniesz bez koncentrowania się na jego treści. Ty szukasz informacji o „X”, więc ukierunkowujesz swoją uwagę tylko i wyłącznie na informacje o tym, a resztę pomijasz. Jeśli znajdujesz stosowny fragment tekstu zawierający poszukiwane przez Ciebie informacje, to zwalniasz w tym punkcie prędkość swojego czytania, zatrzymujesz się dłużej w tym miejscu i możesz - ewentualnie - podjąć pewne działania, takie jak, np.:

-    zaznaczenie określonego fragmentu tekstu,

-    zanotowanie pewnej myśli, sformułowanie danej myśli własnymi

słowami itd.

Jest to możliwe tylko dlatego, że przed rozpoczęciem lektury ustaliłeś cel całego czytania. Dzięki temu wiesz jakich informacji poszukujesz, a to sprawia, że Twój umysł ciągle stosuje analizę porównawczą i ustala czy to, co właśnie czytasz, jest tym czego szukasz, czy nie. Jeśli nie, to pomija to, a jeśli tak, to zatrzymuje się przy tym, o czym daje Ci stosowny sygnał. To wszystko wymaga od niego pełnego zaangażowania, czyli głównie utrzymywania swojej koncentracji na określonym wysokim poziomie.

Możliwa jest także taka sytuacja, że nie masz określonego, konkretnego celu czytania danej pozycji albo nie potrafisz go sformułować. Wiesz tylko tyle, że musisz orientować się pobieżnie

ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski Cel czytania

• str. 71


w danym zagadnieniu, wiedzieć o co w nim chodzi, czy też po prostu je znać. W takim wypadku możesz samodzielnie ustalić cele czytania poprzez przekształcenie w pytania nazw określonych, interesujących Cię rozdziałów, na które odpowiedzi szukasz następnie w tym tekście - np. tytuł rozdziału może brzmieć tak:    „Zwycięstwo partii

rewolucyjnej”. Twoje pytania do takiego tytułu mogą być następujące: „Kto wchodził w skład tej partii?”, „Kiedy odniosła zwycięstwo, jak i nad kim?”, „Jaki był efekt tego zwycięstwa?”, „Dlaczego wygrała?” itp.

PRZERWY

Jak już wiesz, robienie przerw w czasie pracy, czy nauki jest konieczne. Tak samo jest z czytaniem. Powiedzieliśmy już sobie sporo na ten temat, więc tylko krótkie przypomnienie.

Wiadomo od dawna, że nasz umysł nie potrafi koncentrować się przez dłuższy czas na jednej rzeczy: nudzi go to i zmusza do szukania innych rzeczy, którymi może się zająć. Ponadto: nasze ciało utrzymywane przez dłuższy czas w tej samej pozycji, drętwieje i wręcz zmusza nas do jakieś zmiany. Przyjmuje się, że co 20 minut czytania należy zrobić sobie 5 minut przerwy. Przy czym są to wielkości umowne, a więc dla kogoś może to być równie dobrze 10, 15, a nawet 30 minut. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku, zdolności oraz samego tekstu, który czytasz. Odnośnie czasu trwania przerwy, to powinno to być kilka minut, ale nie więcej niż 10, gdyż po takiej długiej przerwie może być szczególnie trudno wrócić do czytania tej strasznie nudnej „cegły”.

Samą przerwę możesz śmiało wykorzystać na krótkie podsumowanie tego, co właśnie przeczytałeś (możesz to zrobić poprzesz streszczenie tekstu na głos lub w myślach), przeglądnięcie notatek, przeglądnięcie podkreślonych i przeczytanych fragmentów tekstu albo po prostu zrób to, na co masz ochotę:).

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
27 (421) str. 54 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się Punk
28 (409) str. 56 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się plan i
29 (385) str. 58 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się potrze
30 (377) str. 60 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się Nie
31 (372) str. 62 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się poczuc
32 (361) str. 64 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się i ty
42 (242) str. 84 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji ZABÓJCZA
43 (239) str. 86 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji ZABÓJCZA
44 (245) str. 88 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji Źródło
45 (237) str. 90 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 5. Koniec. tego momentu wymaga wiel
46 (229) str. 92 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 5. Koniec.3. LITERATURA. Poniżej zn
47 (225) str. 94 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 5. Koniec. •    Oracze
33 (378) str. 66 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się trze
34 (311) str. 68 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski ĆZĘ$Ć 2. Techniki koncentrowania
36 (285) str. 72 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 3. Koncentracja, a czytanieTWOJA WY
37 (272) str. 74 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 3. Koncentracja, a czytanie ważne r
38 (268) ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji • str. 77CZĘŚĆ 4.ĆW
39 (264) str. 78 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji każdym raze
40 (249) str. 80 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 4. Ćwiczenie koncentracji ZABÓJCZA

więcej podobnych podstron