367 (2)

367 (2)



Eksperymenty na lato

Wprowadzenie: Rozmawiamy z dziećmi o powietrzu. Zbieramy informacje, które dzieci już posiadają. Co kojarzy się maluchom z pojęciem „uwięzionego” powietrza (opona samochodowa, dętka rowerowa, dmuchany balonik), a co rozumieją pod hasłem „łapanie” powietrza (flet, pompka, „torebkowy” latawiec)? Pozwalamy dzieciom pobawić się pompką, aby zaobserwowały, co się w niej dzieje z powietrzem. Kto potrafi grać na flecie? Może ktoś chciałby spróbować zagrać? Dużo radości sprawi także dzieciom nadmuchiwanie baloników i wypuszczanie z nich powietrza. Kto wydobędzie przy tym najzabawniejsze dźwięki?j Przy pomocy powietrza można nie tylko tworzyć dźwięki, powietrze można również „złapać”: zyskuje ono wówczas całkiem dużą siłę. Ale jak silne jest powietrze? Spróbuje^ my sami to ocenić.

Przebieg doświadczenia: Dzieci dobierają się parami i przynoszą niezbędne materiały. Następnie wykonują ćwiczenia według następującej instrukcji:

1.    Stawiamy plastikową butelkę w szklanej salaterce.®

2.    Napełniamy butelkę gorącą wodą przy pomocy lejka

■ (może być potrzebna pomoc wychowawcy).

3.    Kto przyniesie teraz kostki lodu? A kto napełni nimi salaterkę?

4.    Na chwilę przed włożeniem kostek lodu do salaterki butelka musi zostać zakręcona.

5.    Kładziemy ostrożnie butelkę i polewamy ją lodowato zimną wodą.

6.    Stawiamy butelkę na powrót w pozycji pionowej i obserwujemy, co się wydarzy.

Obserwacja: Butelka zostaje zgnieciona.

Wyjaśnienie: Gorąca woda w butelce jest schładzami lodem. Cząsteczki (molekuły) wody poruszają się teraz wolniej, nie „skaczą” dziko w tę i z powrotem — potrzebuj ją mniej miejsca. Woda wewnątrz butelki nie naciska już z dużą siłą na jej ścianki. Ten nacisk jest mniejszy niż siłd powietrza napierającego z zewnątrz na butelkę — siła powietrza zgniata butelkę.

Zakończenie: Dzieci ponownie napełniają butelki wodą, zakręcają je i próbują zgnieść siłą własnych mięśni, tak jak w eksperymencie zrobiło to powietrze.

Obserwacja: Trzeba bardzo mocno ścisnąć butelkę rękami, aby wytworzyć nacisk równy naciskowi powietrza.

Kto zechce namalować przebieg doświadczenia? Rysunek trafi oczywiście do segregatora!

Na miejsca, gotowi, start!

Wiek:    powyżej czterech lat

Liczba

uczestników: 2-8 dzieci

Miejsce:    w pomieszczeniu lub na dworze

Wskazówki: Dzieci poczyniły już kilka obserwacji związanych z powietrzem, poznały jego siłę. Te doświadczenia w sposób zabawowy zostaną ugruntowane w prezentowanym eksperymencie.

Materiały: Dla każdej pary dzieci dwa baloniki, szklana butelka, słomka, pisaki i papier.

Przygotowanie: Zgromadzić materiały.

Wprowadzenie: Opowiadamy dzieciom historyjkę, np. § olbrzymie Powietrzniku i skrzacie Sprytku.

()lbrzym Powietrznik potrafi robić najpiękniejsze bańki nycllane w całym lesie. Gdy chce złożyć życzenia urodzi-llowr swojej babci mieszkającej we Włoszech, nie korzysta Wi nie Z telefonu, lecz wykrzykuje ze wszystkich sił treść lyezrii. Babcia rozumie każde słowo. Olbrzym ma bowiem

37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
56W (2) Eksperymenty na lato Obserwacja: Powstaje musujący, orzeźwiający napój. Spróbujcie konieczni
72s Eksperymenty na jesień ziół i macha nim w powietrzu w odległości około 2 metrów od testowanych k
48I (2) Eksperymenty na lato Eksperymenty na lato Przebieg doświadczenia: Maluchy pracują w parach.
52S (2) Eksperymenty na lato Przygotowanie: Oznaczamy na szklankach kreski po miarowe (trochę mniej
54U (2) Eksperymenty na lato dukcję” mieszanki. Wychowawca dodaje do roztworu dwie łyżeczki gliceryn
389 (2) Eksperymenty na lato bardzo donośny głos i ogromne płuca — dużą świecę potrafi zdmuchnąć bez
40A (2) Eksperymenty na lato 3.    Drugie dziecko nakłada końcówkę balonika na
84? (3) Eksperymenty na zimę swoje spostrzeżenia aż do chwili, gdy wszystkie dzieci pokonają pierwsz
28 (615) 28DOMY 1.    Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat różnic pomiędzy domem -
Rozmawianie z dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci
Smutne kurczątko? (1) •    Rozmawiamy z dziećmi na temat opowiadania. Oceniamy zachow
Pytanie do eksperta: Doświadczony inżynier elektronik mający na koncie wprowa-MATEUSZ SZCZYGIELSKI d
345 (2) II. Eksperymenty na latoCzy można schwytać wiatr?Wszystko o możliwościach powietrzaPowietrze
Zakres przedmiotowy pozwolenia na wgpp • Wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów, chyba
File0638 To buty do domu. Te buty to ... To buty taty. To buty dla mamy To . To buty na lato. To ...

więcej podobnych podstron