3

3



Jak twierdzi Z. Ziembiński: „Pytania do rozstrzygnięcia,są to takie ^ pytania, które domagają się wyboru jednej z danych wypowiedzi wykluły czających się [...]”n. Tego rodzaju pytania (pytania rozstrzygnięcia)  składają się „z partykuły pytającej »czy« oraz z całego zdania oznajmu-^ jącego* objętego tą partykułą”1 2.

W pytaniach do rozstrzygnięcia może występować alternatywa dwuczłonowa., na przykład: „Czy zjawisko nikotynizmu uczniów ma powszechny charakter w szkołach ponadpodstawowych?”, lub wieloczłonowa, na przykład: „Czy Collegium Nobilium założone zostało przez Stanisława Konarskiego, czy przez Jędrzeja Śniadeckiego, czy przez Joachima Lelewela?”L W treściach pytań zawarta jest gotowa odpowiedź;^j|/Tego rodzaju pytania użyteczne są między innymi w badaniach ankietowych jako tak zwane pytania filtrujące, na przykład: „Czy uczęszczasz J? na jakieś zajęcia pozalekcyjne?”! w żadnej mierze nie powinno się jednak głównych problemów badawczych w pedagogice formułować w postaci pytań rozstrzygnięcia, badacz przystępując do badań jakiegoś faktu, zjawiska czy procesu, ma przeświadczenie, że one istnieją, nie pyta więc „czy”, na przykład: „Czy osiągnięcia szkolne są uwarunkowane przez cechy psychofizyczne uczniów?”, lecz interesują go określone właściwości, przyczyny, skutki, uwarunkowania badanych faktów, zjawisk i procesów, do tego jednak kwalifikują się pytania do uzupełnienia (pytania dopełnienia).

Według cytowanego już Z. Ziembińskiego: „Wszelkie inne pytania, to znaczy takie, w których żąda się nie wyboru jednej z danych pod roz-wagę odpowiedzi (w najprostszym przypadku - wyboru między odpo-•v “ ńaedzią potwierdzającą a zaprzeczającą), lecz sformułowania odpowie-~J dzi przez osobę, do której się z pytaniem zwracamy, nazywane są' pytaniami uzupełnienia”3.

Tego- rodzaju pytania zaczynają się od przysłówków lub zaimków py-tajnych, na przykład „dlaczego”, „kto”, „co”, „kiedy”, „gdzie”, „w jaki sposóbT, „po co”, jak”, „komu”; generują one wielość możliwych odpowiedzi. Na przykład pytamy: „Jakie czynniki zniechęcają dzieci do nauki w szkole?”. Warto dodać za Z. Kraszewskim, że „Pytaniami dopełnienia mogą być takie, które przy swoich licznych odpowiedziach właściwych mają tylko jedną odpowiedź prawdziwą (będącą zdaniem prawdziwym, gdy pozostałe są zdaniami fałszywymi), i takie, które wśród swoich licznych odpowiedzi właściwych mają więcej niż jedną odpowiedź prawdziwą”14. Jeżeli pytamy: „Kto był dyrektorem szkoły podstawowej w miejscowości N 12 marca 1998 r.?”, to możemy uzyskać tylko jedną prawdziwą odpowiedź. Natomiast zadając pytanie: „Jakie są uwarunkowania aspiracji edukacyjnych młodzieży polskiej?”, możemy uzyskać więcej niż jedną prawdziwą odpowiedź (tych uwarunkowań jest co najmniej kilka). Jak wspomniałem wcześniej (a z powodu licznych błędów spotykanych w opisach metodologii badań znajdujących się w pracach na stopnie naukowe z dziedziny pedagogiki i nauk pomocniczych warto rzecz jeszcze raz uzmysłowić), problemy główne w badaniach pedagogicznych powinny być formułowane w postaci pytań do uzupełnienia (pytań dopełnmmajr^P^yKfaH:

„jakie są przyczyny patologii społecznej młodzieży licealnej?”

„Jaki wpływ na aktywność poznawczą uczniów ma stosowanie gier dydaktycznych ? ”

„Jakie są relacje między autorytarnym stylem kierowania szkołą a stosunkami międzyosobniczymi w zespołach nauczycielskich?”.

Z. Kraszewski wyodrębnia kategorię tak zwanych pytań problemowych. Warto o tym napomknąć, bowiem tego rodzaju pytania są przede wszystkim wykorzystywane w badaniach pedagogicźńycfi, które mają służyć odkrywaniu prawidłowości deterministycznych, prawidłowości przyczynowo-skutkowych. „Odpowiedziami na tego rodzaju pytania są zdania przedstawiające prżyczynę lub powód albo skutek lub cel faktu


czy zaistnienia opisywanego w osnowie pytania. [...] Pytania problemowe o przyczynę lub o powód zawierają z reguły słowo »dlaczego« lub jakiś bliskoznaczny mu zwrot. [...] W pytaniach problemowych o skutek lub cel występują najczęściej zwroty: »po co«, »w jakim celu« i tym podobne”15. Klasę pytań problemowych włączyliśmy wyżej cło kategorii pytań do uzupełnienia (pytań dopełnienia).

Problemy badawcze można traktować jako zadania do rozwiązania. Zwraca na to uwagę Z. M. Zimny:

14    Z. Kraszewski, Logika - nauka rozumowania, Warszawa: PWN 1975, s. 209.

15    Tamże, s. 210.


15

1

Tamże, s. 131.

2

n K_ Ąjdukiewicz, dz. cyt., s. 88.

3

Z. Ziembiński, dz. cyt., s. 132.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC02222 Jak twierdzi Z. Ziembiński: „Pytania do rozstrzygnięcia są to takie pytania, które domagają
IMGW71nd Pytania otwarte • są to takie pytania, w których pozostawia się respondentowi całkowitą swo
41729 Picture0 34 Wodorotlenki amfoteryczne są to związki chemiczne, które zachowują się jak słabe
egzamin chem3 wiązania zdelokalizowane - są to takie wiązania, które na skutek oddziaływać między so
CAM00080 wWprowadzenie do anten liniowych to takie anteny które maja jeden wymiar znaczne wijfcazy o
2 (1576) fŚiCo to są aminokwasy glukogenne i jakie maja znaczenie w metabolizmie? Sa^to takie aminok
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy PaństwoweCzym jest ochrona przyrody? Są to takie działania, które
WYPOWIEDZI PERFORMATYWNE - są to takie wypowiedzi, które przez samo ich sformułowanie stająsię aktam
1977362w9278192169363r44761920560245959 n gatunki kluczowe, gatunki zwornikowe (ang. keystone specie
strona121 RYSOWANIE POŁĄCZEŃ ROZŁĄCZNYCH Połączenia rozłączne są to takie połączenia, które umożliwi
OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCE I ZMNIEJSZAJĄCE WINĘ Ad a) To takie okoliczności które włączają się
ich ciągłości, jest to takie wygięcie, które składa się z dwu sąsiadujących ze sobą fonu fałdowych:
Pytania można ogólnie podzielić na otwarte i zamknięte. Zamknięte - to takie, na które odpowiada się
11 Są to historyczne wartości, które służą, jak już wiemy, do estymowania parametrów zmiennych losow
CCF20061214073 ZAKOŃCZENIE Problemy moralne wkroczyły do polskich firm. Nie są to już kwestie, któr

więcej podobnych podstron