44 45 (28)

44 45 (28)



autorem jest A. W. Maszke1. Na tendencje badań ilościowych i jakościowych w pedagogice zwraca uwagę między innymi A. Radziewicz-Winnicki w książce Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji2.

Sytuacja taka nie jest typowa tylko dla polskiej pedagogiki. Jej odzwierciedlenie znajdujemy w metodologicznej literaturze naukowej pochodzącej z zagranicy. Posłużymy się wybranymi arbitralnie przykładami z literatury niemieckiej i amerykańskiej. W podręczniku autorstwa H. Gudjons ujęte są w rozdziale na temat metod badań pedagogicznych (metod badawczych nauki o wychowaniu) - metody ilościowe oraz jakościowe3. W podręczniku F. W. Krona, ukazującym kontekst pedagogicznych teorii naukowych dla pedagogów, znajdujemy rozważania na temat ilościowych i jakościowych metod badawczych - z uwzględnieniem fenomenologii i hermeneutyki4. W podręczniku będącym wprowadzeniem do teorii i metod badań w pedagogice (nauce o wychowaniu) autorstwa H.-H. Krugera zamieszczone są informacje dotyczące jakościowych i ilościowych metod badań pedagogicznych5. W amerykańskich opracowaniach podręcznikowych ujęte są w tytułach nazwy bądź badań ilościowych i jakościowych6, bądź metod badań ilościowych i jakościowych7.

Wróćmy jednak do polskiej literatury naukowej. Zwrot w stronę badań jakościowych owocuje opracowaniami książkowymi w całości lub w części poświęconymi temu rodzajowi badań. Oto wybrane przykłady:

K. Ablewicz poddała analizie możliwości podejścia hermeneutycznego i fenomenologicznego w badaniach pedagogicznych8. J. Gnitecki w formie systematycznego wykładu przedstawił podstawy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej9. Możliwości praktycznego wykorzystywania metod badań jakościowych w pedagogice ukazane zostały w pracy zbiorowej pod redakcją B. Smolińskiej-Theiss zatytułowanej Badanie i działanie10.

Praktycznemu wykorzystywaniu metody etnograficznej w badaniach pedagogicznych, przede wszystkim na terenie szkoły, poświęcił uwagę I. Kawecki11. M. Sawicki dokonał analizy hermeneutyki wykorzystywanej w praktyce badań pedagogicznych - przede wszystkim w dziedzinie wychowania i kształcenia12. Problematyce badań jakościowych w pedagogice, zarówno w odniesieniu do podstaw teoretycznych i metodologicznych, jak i do wybranych metod badań jakościowych - w nawiązaniu do doświadczeń zagranicznych, poświęcona jest praca zbiorowa pod redakcją D. Urbaniak-Zając i J. Piekarskiego, nosząca tytuł Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych13. Specyficzną pracą z powodu uwzględnienia kategorii dialogu w pedagogicznych badaniach jakościowych - z uwzględnieniem języka dialogu w tych badaniach, metafory w dialogicznym postępowaniu badawczym, dialogu dwupodmioto-wego i wielopodmiotowego, międzypodmiotowej przestrzeni dialogicznej „POMIĘDZY” - jest książka U. Ostrowskiej Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym14. Godne uwagi są publikacje książkowe, w których przy okazji analizy metodologicznej podstaw badań własnych autorów przybliżana jest czytelnikowi jakaś specyficzna metoda czy tech-

45

1

   A. W. Maszke, Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2004.

2

   A. Radziewicz-Winnicki, Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004. Autor ten na s. 155 stwierdza, że „można dostrzec ożywienie zainteresowania metodologią jakościową i z wolna zarysowującą się skłonność do zwracania się ku temu typowi badań”.

3

   H. Gudjons, Pddagogisches Grundwissen. Uberblick-Kompendium-Studienbuch, Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt 1994.

4

   F. W. Kron, Wissenschaftstheorie fur Piidagogen, Munchen - Basek Ernst Reinhardt Verlag 1999.

5

   H.-H. Kruger, Einfiihrung in Theorien und Methoden der Erziehungswissenschaft, Opladen: Leske-Budrich 2002. [Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, prze!. D. Sztobryn, Gdańsk: GWP 2005],

6

   B. Johnson, L. B. Christensen, Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches Research, New Jersey: Pearson Allyn and Bacon 2003; J. W. Cres-well, Educational Research: Planning, Conducting, and Enaluating Quantitative and Qu-alitatiye Research, New Jersey: Prentice Hall 2001.

7

   J. W. Creswell, Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Newbury Park - London - New Delhi: Sagę Publications 2002.

8

   K. Ablewicz, Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1994.

9

   J. Gnitecki, Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej 1996.

10

   Badanie i działanie. W poszukiwaniu metod organizowania środowiska wychowawczego, pod red. B. Smolińskiej-Theiss, Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego 1988.

11

   I. Kawecki, Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych 1994; tenże, Etnografia i szkoła, Kr aków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1993.

12

   M. Sawicki, Hermeneutyka pedaqoqiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Semper” 1996.

13

   Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, pod red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2001.

14

   U. Ostrowska, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2000.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44,45 W dziele Cervantesa fantastyka oparta na hiperbolizacji służy tendencjom parodystycznym, ośmie
44,45 (5) IVĆwiczenialogorytmiczne I Kgorytmika jest dziedziną wiedzy stosującą elementy iimuiastycz
44,45 3 IVĆwiczenialogorytmiczne mika jest dziedziną wiedzy stoaującą clcmcrity tyczne (znacznie jed
44 45 I )l.u /ego łatwiej unosisz się na wodzie, gdy nabierasz do płuc dużo powietrza? 57. Jaka siła
34 35 36 40 41 42 43 44 45 47 48 49 Podział na środowisko bezpośrednie i szersze
-    nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogic
28 [1600x1200] I. Mechanizmy dziedziczenia Na podstawie badań zakonnik Grzegorz Mendel doszedł do wn
i*Szukaj tych symboli na metkach PoszukuJqc ekologicznych tekstyliów, warto zwracać uwagę na następu
44 45 wistości, ale nade wszystko do jej wyjaśniania. Wyjaśnianie zaś jest poszukiwaniem odpowiedzi
44 45 jest dopiero pierwszą fazą leczenia, że jedynie duje mu szansę na odstawienie narkotyków, że n
skanuj0031 (44) 96 katechizm Middletown — jest krajem, gdzie ostatecznie każdy ■otrzyma to, na co za
28. Najwyższą władzą WOPR na szczeblu wojewódzkim jest: a)    Prezes wojewódzkiego
IMG44 Rabies virus (RABV) Wirus jest wrażliwy na wysoką temperaturę « światło słoneczne, jednak dob
IMG28 (6) Dana jest płaszczyzna a i punkt A leżący na tej płaszczyźnie Wykonać kład A° tego punktu

więcej podobnych podstron