444 (26)

444 (26)



J*nr-*'-/jPim'' - ^-^»^r »m,^^- S,^,n„„r„; n^r,„r,;^ gj


m

m

o

o

o


r--

o

UD


CD

OD


3

-2

3


•o


cP


&



Z. JamfoD. //.•Jan </ego ledtnologit. Warł*»i» u 2005 ISBN *501-144? 1-9. ©by w.N PWN 2005


ści ok. 100 MPa trzeba ponieść koszt 3 do 4 razy większy niż wynosi koszt betonu żywicznego o tej samej wytrzymałości. Reasumując zalety i wady oraz porównanie z betonem cementowym, stosowanie betonu żywicznego jest technicznie i ekonomicznie uzasadnione w wymienionych wyżej przypadkach, gdyż tam nie występuje wysoka temperatura, a środowisko zmuszałoby do nadzwyczajnych zabiegów, aby uzyskać w miarę odporny beton cementowy. W środow isku wilgotnym najodporniejszy jest beton na spoiwie akrylowym. Jest on najbardziej odporny na zmiany temperatury do 60° C. Zaleta termopla-styczności powoduje, że nie pęka przy podgrzewaniu i że po ostygnięciu beton ten uzyskuje pierwotną wytrzymałość. Jest on tańszy o ok. 25% od epoksydowych i wykazuje korzystniejsze właściwości fizyczne.

Betony żywiczne można analogicznie jak betony cementowe kształtować jako zwarte, półzwarte i jamiste oraz stosować do nich również kruszywa ciężkie, skalne, lekkie sztuczne ziarniste oraz organiczne, a więc uzyskiwać betony o gęstości objętościowej począwszy od większej niż 2500 kg/nT po mniejsze niż 900 kg/m\ W tablicy 21.1 przedstawiono przeciętnie uzyskiwane właściwości.

Wszechstronne wiadomości o betonach żywicznych można pozyskać z pozycji [7].

Ostatnio prowadzi się badania nad modyfikacją właściwości betonów- żywicznych dodatkami włóknistymi, takimi jak np.: w łókna szklane, włókna syntetyczne, cięty drut stalowy, które poprawiają cechy wytrzymałościowe z wyjątkiem udarności i odporności na oddziaływania dynamiczne. Męczenie betonu żywicznego wywołuje podwyższenie jego temperatury i tym samym obniżenie siły sczepności z włóknami.


21.2. Beton żużlowo-alkaliczny


Przedmiotowy beton uzyskuje się przez spajanie kruszywa spoiwem żużlowo-alka-licznyin. Kruszywo może być dowolne (skalne. lekkie porowate, organiczne i mikrokru-szywo). Spoiwem jest zmielony granulowany żużel wielkopiecowy, stalowniczy lub pomiedziowy o miatkości 3000-4000 cnf/g aktywowany alkalicznym dodatkiem np. roztworem 5% Na,CO 3, Na:OI 1 i NaOI I lub szkłem wodnym. Do betonu żużlówo-alkalicz-nego można stosować z korzyścią domieszki upłynniające. Szczególnie dobre efekty uzyskuje się poddając przedmiotowy beton obróbce termicznej. Można uzyskiwać wytrzymałości nawet powyżej 100 MPa i wysoką mrozoodporność oraz trwałość w środowiskach chemicznie agresywnych. Przedmiotowy beton stosowany był już w skali przemysłowej do betonów klasy C16/20-C20/50. Obecnie wykorzystywany jest do iniekcji górotworów i tworzenia ekranów przeciwfiltracyjnych. Cechą charakterystyczną i korzystną w produkcji jest to, że z tego samego odpadu (żużla) może być i kruszywo, i spoiwo.


21.3. Beton bitumiczny


Jest to beton, wr którym zamiast spoiwa cementowego stosuje się spoiwo bitumiczne: asfaltowe lub smołowe. Betony te nie mają własności konstrukcyjnych, a służą jedynie do wykonywania nawierzchni drogowych bądź posadzek przemysłowych. Technologia ich wykonywania i właściwości omawiane są w' podręcznikach dotyczących technologii nawierzchni drogowych. W tablicy 21.2 podano przeciętnie uzyskiwane właściwości.


o


io

>-

i:


■u

-O

>-


c

<x>

CL


CD

•T


<0

•D

CL'


>-

i—

■XI

1—

-O


439


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
478 (2) J*nr-* -/jPim - ^-^»^r »m,^^- S,^,n„„r„; n^r,„r,;^
501 (2) J*nr-* -/jPim - ^-^»^r »m,^^- S,^,n„„r„; n^r,„r,;^
506 (2) J*nr-* -/jPim - ^-^»^r »m,^^- S,^,n„„r„; n^r,„r,;^
391 (21) J*nr-* -/jPim - ^-^»^r »m,^^- S,^,n„„r„; n^r,„r,;^
43 między Nr. 26 i Nr. 28. — 3. Mytko, ul. Chram-cówki 19. —- 4. Zwikler, ul. Kościeliska 1. Uwaga.
IMG?26 (2) NR FAKSU : 05    2014 I3;$i STR.3 ciąg dalszy protokołu: przesłuchania świ
P/oneerDJAA-800Vollstandig MIDI fahiger Club MixerH»1 So.nJ (32 nr. Sou»2lrc*«*M«) *1 ».VKMr.l.)
1746.    Tendencje nowoczesnego farbiarstwa. Przem. chem. R. 3 (26): nr 12 s. 45
77426 skan (26) Nr Znak umowny1 : 5 0001 : 10 000 Nazwa znaku umownego i objaśnienia 2.0"© 1,2
273 (13) 14. Żegluga w warunkach zakłóceń zewnętrznych 273 3.    Namiary
305 (26) 492 gdzie m„ — strumień nieszczelności. W warunkach obliczeniowych jest mi = m.-m..
TBiU 134 Samolot szkolno akrobacyjny PWS 26 BARTŁOMIEJ BELCARZSamolotszkolno-akrobacyjny PWS-26 PWS-
t p1030058V3 Spltfvdrii4ii nr 1 r. iimtcnw.1i. - UCZDY Zr^POLONjtf Vydxial WILIŚ.   
w UJXXJ^£TTL,w nr r*,- •- -—i .*•-». -»• » J ł f V i »M

DSC00219 (26) Nr S 04.5 co 25 • ł*WłlN»łw.^» NY4 1006SaOti\xva.bis vparas^ 151001 6tmsv
2013 09 14 00 26 Nr di. Vu K: d. d.t R ■ ■■ i ’ aXb I F I I 1 fl P PR! 1 !

więcej podobnych podstron