4

4



biorców lub obniżanie ceny reklam, bądź na koegzystencji, gdy podział rynku odbiorców i reklam już się dokonał i nikt nie chce lub nie jest w stanie go naruszyć, bądź wreszcie na kooperacji, gdy różne media zwracają się do różnych odbiorców, nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji i organizują wspólne przedsięwzięcia (np. koprodukcja filmowa, kolportaż prasy) lub zabiegają o wspólny interes (np. zmianę regulacji prawnej, ochronę rynku, wprowadzenie samoregulacji). W rozwiniętych systemach medialnych wszystkie trzy typy relacji występują z reguły równocześnie sprawiając, iż systemy te znajdują się ciągle w stanie chwiejnej równowagi. Czynnikiem najmocniej dynamizującym system jest konkurencja ofert między mediami komercyjnymi, zwłaszcza tego samego rodzaju - osią rywalizacji jest zwykle atrakcyjność przekazu. Media publiczne włączają się do konkurencji na tyle, na ile pozwalają na to regulacje prawne i możliwości pogodzenia zadań programowych z komercyjnymi metodami ich realizacji. Nawet jednak wtedy, gdy nie konkurują o wpływy z reklam (jak np. w przypadku BBC), rywalizują o odbiorców, gdyż wielkość audytoriów może decydować o ich społecznej racji bytu. Rywalizacja między mediami komercyjnymi i publicznymi prowadzi do konwergencji ich ofert, ale równocześnie rodzi zapotrzebowanie na innowacje i kreatywne rozwiązania. Najmniej konfrontacyjne są media niekomercyjne, zazwyczaj szukające dla siebie miejsca w różnorakich niszach na obrzeżach rynku. Jednak one także dążą do poszerzenia kręgu odbiorców, a niekiedy zdobywają - dzięki oryginalnym propozycjom, intensywnej promocji lub wsparciu potężnych instytucji - pozycję i wpływy porównywalne z silnymi mediami komercyjnymi (np. Radio Maryja).

Wydawałoby się, iż najbardziej proste i przejrzyste powinny być relacje między mediami i odbiorcami. Wszak celem działania mediów jest pozyskanie odbiorców, bo od tego zależy sukces lub upadek nadawcy, a że odbiorcy mają zawsze wolny wybór, przeto należy zabiegać o nich cierpliwie, wytrwale i starannie. Wydaje się to truizmem, ale w praktyce bywa różnie. Łatwo można wskazać przykłady troskliwego stosunku nadawcy do odbiorców, opartego na wnikliwym rozpoznaniu ich składu społecznego, potrzeb i upodobań oraz starannym dopasowaniu do tego treści i formy przekazów. Taka postawa jest typowa dla mediów zwracających się do określonej subkultury gustu czy grupy fanów, często tak zachowują się też wydawcy magazynów kobiecych [Ferguson, 1983]. Równie łatwo można jednak wskazać przykłady cynicznego stosunku do odbiorców, traktowanych przez nadawcę jako anonimowa masa, czy zgoła głupia, niekompetentna i bezwolna zbiorowość. Taka postawa jest dość typowa dla wielkich telewizyjnych stacji komercyjnych [Altheide, 1974], choć jej łagodną odmianą jest też w istocie paternalistyczny stosunek mediów publicznych do audytoriów, zwłaszcza wzorcowej pod tym względem BBC [Burns, 1977; Schlesinger, 1978].

Wskazane wyżej różnice w podejściu mediów do audytoriów wynikają w znacznym stopniu z wielkości i różnorodności tych audytoriów oraz braku

236


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0158 154 w wodach płytkich, bądź na dnie oceanów; w miarę grubnie-nia wrarstwy podnosił się pozi
Instr obs?5 też jednocześnie na słuchawki i kolumny głośnikowe. Do odbiorników tych nadają się bezp
CCF20090120141 się nad punktem (zaznaczonym liczbą 1 na skali x. Gdy model zostanie tak ustawiony,
DSCF5279 I i Przeważnie, zt względu na matą średnicę podziałową zębnika pierwsze kolo nacina się bez
IMGb07 (4) kapitału. Nie obawiał się o rynek, przekonany, że skoro wielka produkcja obniża ceny towa
PRZESŁUCHANIE STRON -nie jest obligatorjne. Dochodzi do niego bądź na wniosek jednej ze stron lub są
Bądź na drodze bezpośredniego przenoszenia tani zakładów lub zlecanie lub przenoszenie brudnej produ
IMGb07 (4) kapitału. Nie obawiał się o rynek, przekonany, że skoro wielka produkcja obniża ceny towa
DSCN6351 (Kopiowanie) 42 Biologia ■ irpenionum Mi tumayamow na auiucmic Mira* podnoszą lub obniżają
DSC03 (4) PSYCHOLOGICZNE MECHANIZMY REKLAMY uprawniających ich posiadacza do zniżek lub do uzyskiwa
skanuj0017 (269) r • *natama wojenne lub konflikty zbrojne wewnętrzne lub międzynarodowe. łkaia ze w
HOROSKOP  22 07 2010 jpeg bOROSKOP. BARAN Ktoś lub coś pokrzyżuje Twoje plany na najbliższe dni. T
Image073 Układ służący do realizacji tej funkcji, zbudowany z bramek I (AND), LUB (OR), NIE (NOT) pr
?egna?ek7 w ■*■*111 bezpośrednio shiząey organizacji edukacji m danym szczeblu lub w danej atole. O

więcej podobnych podstron