61 (200)

61 (200)



RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005


KONFLIKT WOKÓŁ ISTOTY NAJWYŻSZEJ

Istotne zastrzeżenia współczesnych badaczy budzi twierdzenie o osobowym charakterze afrykańskich Istot Najwyższych. W myśl teorii dynamicznej, jeśli w Afryce nie ma pojęcia osoby (bytu), to Istotę Najwyższą należy uznać za czystą moc. Poza nielicznymi wyjątkami (Bambutti, Dżumdżum) ludy afrykańskie nie przypisują Bogu posiadania ciała, jedynie Ewe z Afryki Zachodniej rzeźbią swego stwórcę Mawu w drewnie. Brak wizerunków sprawia, że Najwyższą Istotę Afryki można pojmować jako niewidzialnego ducha, który przejawia się w naturze, lecz który nie ma własnej postaci. Świat jest jego odbiciem: „niezależnie od tego, czy obraz ten jest niewyraźny, czy też ostry i określony, jest obrazem Boga - jedynym obrazem znanym przez tradycyjne ludy afrykańskie”28. Jest on więc „duszą” czy „życiem” kosmosu. Występuje w wielu hipostazach, którymi mogą być np. ciała niebieskie, fizyczne niebo czy też postać osobowa, jednak pojmowany jest jako napędowa siła (zasada lub istota) kosmosu. Jako ostatnia zasada jest podporą egzystencji świata i niewyczerpalnym reaktorem energii życiowej. Jest jednak zbyt mocny, zbyt wielki, by być obiektem codziennych niepokojów i ingerować w lokalne wahnięcia mocy, dlatego też rzadko pojawia się jako partner w działaniach obrzędowych. Jest on przesłonięty kultem bóstw i różnego rodzaju duchów, bliższych, a przez to łatwiejszych do skłonienia do współpracy.

Źródłem afrykańskiej teologii jest przede wszystkim mitologia, przysłowia dotyczące Boga, modlitwy i inne

J. S. Mbiti, Afrykańskie refigie..., s. 71.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
55 (249) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 KONFLIKT WOKÓŁ ISTOTY NAJWYŻSZEJ istość
56 (241) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ stwo for
58 (219) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚĆ I JEDNOŚĆ my się,
59 (214) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 59_r KONFLIKT WOKÓŁ ISTOTY
63 (193) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 63j KONFLIKT WOKÓŁ ISTOTY NAJWYŻSZEJ st
64 (193) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ bie leku
67 (179) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 BÓSTWA AFRYKAŃSKIE -    
68 (174) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ związek
69 (171) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 BÓSTWA AFRYKAŃSKIE dów Bantu, a także b
70 (169) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA RÓŻNORODNOŚĆ I JEDNOŚĆ Moim zdan
72 (161) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 SYSTEMY RELIGIJNE LUDÓW ZBIERAC7.0-L0WI
74 (151) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 SYSTEMY RELIGIJNE LUDÓW
75 (148) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 STARY LUD Mity początku oddają pierwotn
27 (563) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 KRĘGI KULTUROWE CZARNEJ AFRYKI w Afryce
28 (548) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ dla star
29 (522) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 KRĘGI KULTUROWE CZARNEJ AFRYKI 1.
31 (498) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 WSPÓLNE CECHY RELIGII AFRYKAŃSKICH pują
76 (150) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 SYSTEMY RELIGIJNE LUDÓW ZBIERACZO-LOWIE
79 (143) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©WydawnictwoWAM. Kraków 2005 nr OBRZĘDY ODNOWIENIA ŚWIATA smologii”1

więcej podobnych podstron