61 (58)

61 (58)



1

tyki. która jest nie tylko źródłem poznania, ale i kryterium, miernikiem jego prawdziwości oraz 2 - łączność człowieka poznającego z innymi ludźmi prawidłowo odbijającymi rzeczywistość, czyli łączność z klasą pracującą i jej celami rewolucyjnymi, w przeciwnym bowiem wypadku myślenie pozostające w służbie klasy kapitalistycznej ulega deformacji, złudzeniom i mistyfikacji. Tak więc materializm marksistowski ma swą odrębną teorię poznania, która wytycza drogi myślenia, nauce i ni-uczamu. a równocześnie się sama pogłębia'6.

b) Dialektyka zaś tworzy w materializmie marksistowskim metodę obiektywnego poznania przyrody bez wszelkich dodatków interpretacyjnych i klasowej mistyfikacji Opiera się ona o cztery prawa; 1; - prawo wszechzwiązku zjawisk i jedności przyrody głosi, źe cała natura i kosmos, składają się z tych samych pierwiastków chemicznych, w tej samej materii, w związku z czym wszystkie zjawiska jako materialne wiążą się ze sobą i wzajemnie na siebie wpływają. Stąd badając zjawiska wychowania, trzeba brać pod uwagę wpływ kultury, ustroju społecznego, gospodarki, ich powiązania i oddziaływani na psychikę wychowywanego człowieka; 2 - prawo mchu i zmua stwierdza, ze wszystkie zjawiska są w ciągłym, różnoposuiciow ym rażą i podlegają zmianom Wszytko więc przechodzi z jednych (Unos w drugie, przez to ulega rozwojowi łab rozkładowi i śmierci Tak ted. w wychowaniu i kulturze ruchy postępów przyczyniają **ę do nawijania i doskonalenia, mmmmmi ruchy wsteczne, komerwatywar stanowią warunek upadku i zacofana. Wszystkie zjawiska, a więc i wychowawcze, należy z ponkla widzenia metodologu diakktyoMj rozpatrywać w mchu i oceniać /many re wągłędu aa postęp tpołtoof w kierunku demokratyzacji (np- oświaty) lub uwswcowciuc T - prawe przechodzenia ilości w    w sposób skokowy wyjatmz dokładaaj

proces rozwoju, który od drobnych ziMiu ilościowych (jak Kopmase podgrzewanie wody), w sposób nagły. skokowo zanemaosój chartem w zjawiska nowej jakości (wrzenie wody przy 100 Cj Tak samo puc drobne zmiany ilościowe pod wpływem nauczania wiadomość* * wy* chowania nawyków w świadomości ludzkiej wytwarza się nowa jawne, która wyraża mc w światopoglądzie naukowym jednostki i anorowmo

'* W Krijltiii, O ttitcmnui autmi * pj rutha, WMW** ^

.    %c*j m a cf (> f gjt y ®0'*'•

C łC k O w s i i. O (eiftii foTAfW i    Wifui*4 »“<*. '

04 arazma do poznania nauka* eto (U. Z I Wantowa IW

pr/y tym nic chodzi o stopniowe zmiany ewolucyjne o charakterze ilościowym, lecz o nowe jakości tworzące się skokowo, czyli rewolucyjnie. 4 prawo jedności i walki przeciwieństw wreszcie tłumaczy proces rozwoju tym, ze tkwiące u podstaw każdego zjawiska przeciwieństwa zwalczają się, tworząc motor rozwoju, przebiegającego przez tezę, antytezę, syntezę i odnawiającego się dalej na coraz wyższym pozio-mic'' W dziedzinie wychowania decydujące znaczenie ma według marksizmu walka klasowa, która doprowadza do uwydatnienia sprzeczności antagonistyc/nych. tkwiących w wychowaniu, np. między indywidualnością i społecznością, między umysłem a wolą, wolnością a przymusem, a dopiero przez postęp sprowadza je do jedności i syntezy w postaci wszechstronnego rozwoju jednostki wychowywanej w łączności kolektywnej z całym postępowym społeczeństwem, budującym ustrój bczklasowy. Rozwój dialektyczny i walka sprzeczności odbywa się zawsze w konkretnej przestrzeni i w czasie, czyli podlega procesowi historycznemu, którego teorię wypracowała trzecia część materializmu marksistowskiego

c) Materializm historyczny stanowi teorię rozwoju społeczeństwa judzkiego, zbudowaną na podstawie materializmu filozoficznego i diałe-ktyki. Zasada podstawowa materializmu historycznego głosi, ze „byt społeczny określa świadomość", czyli treści świadomości, nazywane tu ..nadbudową ideologiczną", zależne są od bytu społecznego, tzn. sytuacji społeczno-ekonomicznej jednostek, jak tez całej klasy, co • tcmunołgii ściślejszej nazywa się „bazą ekonomiczną" Bazę ekonomiczną tworzy każdorazowy sposób produkcji dóbr materialnych, który zależy od: a) sil wytwórczych, jakie stanowią narzędzia i ludzie posługujący się nimi oraz b) stosunków produkcji, czyli stosunków własnościowych, które określają, do kogo będą należały wytwory produkcji - do właścicieli narzędzi, czy też do ludzi pracujących tymi narzędziami.

Najbardziej zmiennym elementem w materializmie historycznym są narzędzia wytwórcze, jako to wynalazki maszyn, materiałów i źródeł energii, które z kolei powodują zmiany w stosunkach społecznych własności. Tak np. wprowadzenie koła wodnego zamiast żarn ob-

Por J J- Aleksandro* (red,), Materializm dialektyczny (tf. z roi 1. Wmmm I9W, M C o ra To r 1 h. Materializm dialektyczny (l). z ang.). I I Warszawa I ‘W: 1 l a d <i t /. Materializm dialektyczny Warszawa W69

133


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wywiad Źródłem informacji o rozmówcy jest nie tylko treść rozmowy, ale także sposób mówienia,
Zadaniem izolatorów jest nie tylko podtrzymywać przewody ale też eliminować
CCF20090303071 146 Indeterminizm to nie wszystko głosi ono, że realny jest nie tylko Świat 1 i Świa
Montażdesek Timberness Innowacją Timberness jest nie tylko technologia koekstruzji, ale także
0033 jpeg w których sprawą jest nie tylko posiadanie racji, ale i umiejętności przekonywania do tych
Byd. Biul. Wet. 6(4), 1996r. 61 W historii naszego Kraju (może nie tylko naszego) było i jest wiele
44690 IMGW23 113 maimy liczbie składników49. Jest to zasada wszystkich utwo. rów Schulza, która orgo
ScannedImage 26 29 Marzenia”. Mityczny czas jest źródłem nie tylko wzorców archetypowych, ale też ma
DSC01588 - Woda Wpływ wody na proces fotosyntezy jest złożony. Jest ona nie tylko źródłem
skanuj0008 (350) w 13.Problem swobody i przymusu w szkole PRZYMUS Zagadnienie przymusu jest nie tylk
skanuj0015 (184) WSPÓŁCZESNA KOSMETOLOGIA Alfa tokoferol (wit. E) jest nie tylko pułapką na wolne ro

więcej podobnych podstron