64 65 (8)

64 65 (8)



64 Teorie internacjonalizacji

uppsalskim przyjmuje się perspektywę behawioralnej teorii firmy nu. ! 2000, s. 142);

ekspansja zazwyczaj rozpoczyna się od rynków położonych blisko, a <Łw ? później obejmuje rynki dalsze wprowadzone zostało pojęcie dwL*’-psychicznego lub kulturowego między rynkami, rozumianego jako czynników utrudniających obustronny przepływ informacji (od firmyT 1 tynku i od rynku do firmy); dystans ten wiąże się z.czynnikami językowymi kulturalnymi, politycznymi, edukacyjnymi, poziomem rozwoją gosposi czego itp,;

’ wchodząc na obce rynki, firmy najczęściej rozpoczynają od działali cksp^ \ towych, a dopiero po upływie pewnego czasu decydują się na działki-wymagające większego zaangażowania.

Najważniejsza teza modelu uppsalskiego jest związana Z tym, że proces ty. nacjonalizacji ma charakter sekwencyjny, fazowy, etapowy, ewolucyjny lub ty. ^ mowy —ten zestaw określeń ma sugerować pewną uzasadnioną, nieprzypadkowy Cf przynajmniej częściowo zdeterminowaną kolej rzeczy, pewien proces rozwijają się w czasie. Ograniczenia lub uwarunkowania tego procesu stanowią:

•    brak wiedzy o rynkach zagranicznych,

•    brak zasobów koniecznych do ekspansji,

•    ryzyko związane z wejściem na rynek zagraniczny,

•    dystans psychiczny między rynkiem macierzystym a rynkiem ekspansji, skorelowany najczęściej z dystansem geograficznym,

•    koszty transportu, bariery taryfowe i pozataryfowe.

W modelu uppsalskim wyróżniono cztery etapy intemacjpnąlizacji (Johansor, Wiedersheim-Paul, 1975):

•    nieregularna działalność eksportowa — eksport sporadyczny,

•    eksport za pośrednictwem niezależnych pośredników (agentów),

•    utworzenie filii (oddziału) handlowego,

•    utworzenie filii (oddziału) produkcyjnego.

W pierwszym etapie występuje brak regularnego eksportu, firma nic angażuje zasobów za granicą, ale też nie zdobywa prawie żadnych informacji o rynku. Eksport za pośrednictwem niezależnych agentów (etap drugi) ozpacza, że przedsiębiorstwo wchodzi w początkową fazę zaangażowania zasobów i zbiera informacje odnośnie do czynników wpływających na możliwości sprzedaży na danym rynku zagranicznym. Przejście do bardziej zaawansowanego etapu intertiacjOlMlk zacji jest uwarunkowane występowaniem znacznego dystansu psychicznego, | nie niewystarczającymi rozmiarami rynku zagranicznego.

W trzecim etapie internacjonalizacji firma tworzy filię handlową za granicą Firma w o wiele większym stopniu jest zainteresowana zdobywaniem wiedzy o determinantach sprzedaży i koniecznym zaangażowaniu zasobów ną danym rynku.

Ostatnim etapem ewolucyjnego procesu internacjonalizacji jest zbudowanie (utworzenie) własnego zakładu produkcyjnego za granicą. Etap ten wymaga relatywnie największej wiedzy o rynku ekspansji i wiąże się z największym zaangażowaniem zasobów za granicą przez przedsiębiorstwo.

Istotę modelu uppsalskiego można przedstawić graficznie (zob. rysunek 8).

Rysunek 8

Internacjonalizacja firmy — model uppsalski

Zagraniczne inwestycje bezpośrednie

N. Sposób ^^jlzlałania Rynek n.

(kraj)

Eksport

sporadyczny

.Niezależni

pośrednicy

Zagraniczna filia handlowa

Zagraniczna 1 filia handlowa 1 1 produkcyjna 1

Rynek (A)

Zwiększenie zaang

ażowania na rynku |

Rynek(B)

^_

i

Rynek(C) i

Zwlęk

szenle

Zwiększeni^

i i

Rynek (0)

geograficznej

internacjonalizacji

i

Rynek (N)

1:

Źródło^ Hollensen (1998).

Każdy z etapów internacjonalizacji wymaga odmiennych zasobów i innej wiedzy o rynkach ekspansji. Większe zaangażowanie zasobowe jest uwarunkowane posiadaniem bardziej wszechstronnej wiedzy o rynku ekspansji. Do dokonania ekspansji potrzebne są dwa rodzaje wiedzy:

• wiedza Ogólna, uniwersalna, która może być transferowana z jednego kraju do drugiego i może stanowić jedną z przesłanek dywersyfikacji geograficznej;

0 wiedza specyficzną, dotycząca danego rynku, która może być zdobyta jedynie poprzez zdobycie doświadczenia w działaniu na danym rynku.

Sekwencja etapów w modelu uppsalskim została określona przez autorów jako establishment choin (Johanson, Wierdersheim-Paul, 1975). Należy jednak podkreślić, że twórcy modelu wcale nie nadają mu skrajnie deterministycznego charakteru, zdąjąc sobie sprawę, że nie zawsze będzie wchodzić w grę przez wszystkie etapy w {((proponowanej kolejności. Proces internacjonalizacji może przebiegać inaczej, niż zostało to zaproponowane, w następujących sytuacjach:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
65 Geodezja przez Internet Studenci chcą się uczyć bez ograniczeń czasowych, chcą otrzymywać jak
UCZENIE SIĘ Z perspektywy behawiorystycznej
64,65 (11) Jąkanie występuje zwykle w krajach stojących na wysokim poziomic kulturowym, przyjmuje si
64 65 (25) - 64 • V tym aspekcie wyraźniej ukazuje się, jako niezmiernie ważne, prawidłowe ukierunko
64 65 (6) Upodystrofia czyli cellidit................................. żeniom: zmniejsza się nawodni
64 65 2 LćpoHystrofśa czyli celłułrt_____________________________ żeniom: zmniejsza się nawodnienie
64 65 Upodystrofia czyli celluJit.......~........................ żeniom: zmniejsza się nawodnienie
64,65 2 64 Teorie literatury XX wieku podmiot (je) autonomii. Człowiek musi mówić, żeby wyrazić sieb
64,65 64 Teorie literatury XX wieku iwłomość i
img004 5 •    W zakładzie prefabrykacji z wysokim poziomem wykonywania przyjmuje się
SL731777 ■— jjbęijjgnia^, (PN-64/B-02009), na które składa się obudowa, podłogi, powłoki zewnętrzne
str 4 065 64 TRANSAKCYJA WOJNY CHOCIMSKJEJ Albo się z wieczną hańbą dopraszać pokoju. Nie trzeba mu
IMGV74 64 5. Elementy nadobganizacji językowej Przyjrzyjmy się teraz nieco uważniej dwóm wskazanym w

więcej podobnych podstron