70 71

70 71



Metoda/technika

Planowanie (co, w jaki sposób)

Czasowniki modyfikujące AT. Osborna1

W trakcie rozwiązywania problemu można wykorzystać zestaw pytań stymulujących twórcze, nietypowe odkrycia. Każdy element można:

•    zastosować inaczej,

•    adaptować,

•    modyfikować,

•    powiększyć, uzupełnić,

•    zmniejszyć, coś odjąć, usunąć,

•    dokonać substytucji, wprowadzić nowe elementy,

•    przegrupować, zmienić położenie elementów,

•    odwrócić, zmienić przebieg,

•    łączyć.

Analiza morfologiczna2

W trakcie usprawniania, ulepszania jakiegoś produktu:

1.    Wyróżniamy najważniejsze aspekty czy wymiary naszego obszaru badawczego.

2.    Notujemy wszystkie stany danego obiektu związane z każdym wymiarem.

3.    Zestawiamy i mieszamy liczbę aspektów i możliwych stanów danego obiektu.

4.    Weryfikujemy pomysły - odrzucamy pomysły absurdalne i nie spełniające oczekiwanych kryteriów.

Metoda 6 kapeluszy3

W trakcie rozwiązywania problemu można posłużyć się:

1.    Białym kapeluszem - koncentrującym się na faktach, obiektywnym.

2.    Czarnym kapeluszem - krytycznym, poszukującym wad.

3.    Czerwonym kapeluszem - emocjonalnym, kierującym się uczuciami.

4.    Żółtym kapeluszem - konstruktywnym, poszukującym pozytywnych stron.

5.    Zielonym kapeluszem - produktywnym, twórczym.

6.    Niebieskim kapeluszem - kontrolującym, odpowiedzialnym za przebieg procesu myślenia.

Burza mózgów - brainstorming sessions4

A. Osborn proponuje czterofazową strukturę działań:

1.    Sformułowanie problemu.

2.    Objaśnienie zasad brainstonmingu:

•    odroczona krytyka;

•    podawanie wszystkich pomysłów, nawet najbardziej nierealistycznych;

•    ilość rodzi jakość;

•    ważne jest rozwijanie, łączenie i modyfikowanie cudzych pomysłów.

3.    Zapisywanie pomysłów.

Synektyka5    Struktura faz modelu synektycznego polega na:

1.    Opisie istniejących warunków.

2.    Wymyślaniu analogii bezpośrednich i wyborze jednej, wla ściwej.

3.    Tworzeniu analogii osobistych - wcielaniu się w analogię wybraną w fazie drugiej.

4.    Tworzeniu oksymoronów na podstawie fazy drugiej i trzeciej.

5.    Na podstawie wybranego oksymoronu tworzeniu nowej analogii bezpośredniej.

__6. Powrocie do zadania głównego._

Metoda TRoP6    W celu rozwiązania problemu należy:

(I - działania w przestrzeni problemu)

•    dostrzec problem,

•    zrozumieć problem,

•    sformułować problem,

(II - działania w przestrzeni rozwiązań)

•    zbudować problem zastępczy,

•    poszukać rozwiązań problemu zastępczego,

•    powrócić do problemu wyjściowego.

W metodyce twórczości algorytm jest realizowany poprzez metody polegające na:

I. Ustaleniu norm lub szczegółowych sposobów postępowania, które prawdopodobnie były wykorzystywane przez wynalazców, np. w metodzie Altszulera7. Jest to metoda planowa, sformalizowana, prowadząca ucznia niejako „za rękę" przez wszystkie etapy tworzenia.

Altszuler proponuje 5 etapów procesu sformułowania problemu:

Krok 1. Określenie celu końcowego.

Krok 2. Sprawdzenie, czy cel da się osiągnąć przez rozwiązanie innego problemu.

Krok 3. Stwierdzenie, który sposób daje lepsze wyniki.

Krok 4. Sprecyzowanie wymaganych wskaźników ilościowych.

Krok 5. Uściślenie wymagań stawianych przez konkretne warunki.

71

1

   Za: W. PLisiecki, Wspieranie elementarnych zdolności..., s. 33-34.

2

   E. Nęcka, TRoP..., s. 107-108.

3

   E. de Bono, Naucz swoje dziecko..., s. 69-98.

4

   Z. Pietrasiński, Myślenie twórcze..., s. 156-160.

5

   B. Joyce, E. Calhoun i D. Hopkins, Przykłady modeli uczenia się..., s. 68-86.

6

   E. Nęcka, TRoP...

7

   Za: Z. Pietrasiński, Myślenie twórcze..., s. 165-177.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pedagog pyta: co i w jaki sposób w rozmaitych środowiskach lub instytucjach zmienić aby poprawić ich
grafika 1 9.    Rodzaje zastosowań grafiki w pracy menedżera (gdzie, po co i w jaki s
skanuj0194 30 1. Co to jest strategia i zarządzanie strategiczne spokajane i w jaki sposób to nastąp
Przewodnik Przedszkole trzylatka czIIIb 4. 4. 2. Czy sówka posłuchała sióstr? K.to pomógł brzydkiej
skanowanie0056 (17) 542 TABULA RASA jak zwykle w zależności od tego, co się mierzy i w jaki sposób.
Obraz1 3 ()powiedz, w jaki sposób Jerozolima witała Jezusa? Jak wkraczał do miasta Pan Jezus co świ
Sekrety czytania  ■ Kiedy w sadzie kwitną krzewy i drzewa owocowe? 1 Co siada wiosną na kwiatach?
Grupa C (SP) 1.    Co to jest program NC i w jaki sposób powstaje? 2.   &nb
116 III. Pragmatyzm „czegoś, co pozostaje nietknięte i niezmienione, niezależnie od lego. w jaki spo
Metoda ekonomii W jaki sposób ekonomia odkrywa prawidłowości rządzące gospodarką i tworzy
hydrosfera (2) Geneza Wierny już czym jest hydrosfera, co się do niej zalicza i w jaki sposób się ją
IMAG0174 Przedmiot MATERIAŁY BUDOWLANE - sem fl
IMGI84 (3) Trzeba zbadać, w jaki sposób przebiega planowanie wypowiedzi i jak jest ona oceniana. Aut
•    co powinno być zrobione, przez kogo, kiedy i w jaki sposób, •    
Psychologia społeczna zajmuje się badaniem wpływu jaki jedni ludzie wywierają na innych. W jaki spos

więcej podobnych podstron