74 75 (23)

74 75 (23)



75

woduje lekceważenie rygorów niezbędnych. A najtrudniej o afir-mację właśnie rygorów dyscyplinarnych i porządkowych. Znane są przypadki, że świeżo upieczeni sternicy rozpoczynając własną praktykę niemal manifestacyjnie utrzymywali wszystkie liny zakończone "krowimi ogonami" i zapiaszczony kokpit. "Bo nareszcie nikt nas nie goni!". Jest to oczywisty efekt błędnego wyszkolenia. Konieczność klaru i spełnianie wymogów dyscyplinarnych należy bezwzględnie uzasadnić. Najlepiej przykładem choć to niekiedy bardzo trudne. A już na pewno nie można sobie pozwolić na pływanie niedoklarowanym jachtem. Jeden bowiem taki przypadek niweczy bez reszty cały efekt wcześniejszej pracy. Dwie podstawowe zasady w tym względzie to znaczy: konieczność szybkiego i sprawnego wykonywania wszystkich czynności na jachcie /bez modnej często nonszalancji/ i odruchu wykonania klaru przy każdym przejawie jego braku winny bezwzględnie stać się nawykiem szkolonego żeglarza. Budowę systemu motywacyjnego można rozwiązać różnie. Oosyć dobrym argumentem wyjściowym jest stwierdzenie, że aby w błogim lenistwie rozkoszować się bez reszty pięknem żeglugi należy uprzednio wszystko co trzeba zrobić niezawodnie/by awarie nie przerywały nam przyjemności/ i szybko /by nie tracić czasu przeznaczonego na odpoczynek/, ale nade wszystko należy wpoić przekonanie, że nie są to żadne kapralskie szykany tylko realna potrzeba, ważny niezmiernie jest tutaj zawsze przykład osobisty. Zaobserwowanie instruktora jak sam wprawnie klaruje liny działa bardziej przekonywująco niż rozwlekłe tłumaczenie. Podobnie jak podpatrzenie "KW2" starannie czyszczącego obuwie przed wejściem na jacht. Nawet najbardziej nie-przekonany tłumaczeniem kursant po takiej obserwacji przyznaje na ogół, że "coś w tym musi być". Oczywistym warunkiem koniecznym jest rozpoczęcie szkolenia na sprawnym i dobrze utrzymanym sprzęcie. Łatwo nauczyć szanować rzeczy ładne, trudno rupiecie. Przy ćwiczeniach "elementów pracy załogi" bardziej niż gdziekolwiek wskazane jest przestrzeganie zasady "zabawowości". Można wprowadzać różnego rodzaju gry sprawnościowe np. zrzucanie i stawianie żagli podczas manewrów wykonywanych przez instruktora ze zmianą stanowisk manewrowych po każdej czynności, taktowanie stojących na kotwicach jachtów na czas z przewiezieniem osprzętu bączkiem "na śrubkę"itp Ważne jest urozmaicenie i wykazanie inwencji przez instruktora. Podobnie jak w przypadku manewrów przygotowawczych ćwiczenia pomocnicze nie są "tematem do odrobienia". Trening zaczyna się pierwszego dnia szkolenia i trwa do końca.

5. Manewry główne - synteza dotychczasowych umiejętności Nauka zwrotu przez sztag jest na ogół przełomowym momentem każdego kursu. Od tej chwili kursanci potrafią dopłynąć jachtem do każdego punktu czyli na dobrą sprawę zaczynają sami żeglować. Możliwości organizowania "zabawowych" ćwiczeń czy "mini zawodów" stają się niemal nieograniczone. Można również rozpocząć samodzielne pływanie pod nadzorem. Istotnym problemem metodycznym staje się natomiast odpowiedź na pytanie co dalej. Wielu instruktorów stara się "zaliczyć" naukę obu zwro tów jak najszybciej /zwrot przez rufę zaraz po zwrocie przez sztag/. Postępowanie takie, choć nie nosi znamion grubego błę du nie wydaje się jednak najwłaściwsze. Po pierwsze technika, "zwrotu przez rufę" na mieczówce przysparza sporo kłopotów i dobrze jest gdy mamy już porządnie ukształtowane nawyki pod


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kowska. - (Z kart historii i promocji Ziemi Płockiej) // Pow Ptoc. - 2004. nr 23, s. 74-75. fot. 232
Image657 73 74 75 LS78MłJliRiiTiJiiniiiir li ID 20 Enabl* Vcc 30
skanuj0211 (2) 442 INDbKS KZt CZOWY Nienawiść 190.410 Niesprawiedliwość 190, 216 Niewiedza 74-7
IMGq23 (3) ‘cat. A WKU <pk, 301 kpkj h 74. 75, 138 ( < •“ MA. piśmie przed iejrzany. Nie ivy s
Emblematy86 EMBLEMA 74 Mor. 74; Cap. 30; Vaenius II, 31. W R jest to Emblema 75 (te dwa teksty przes
F00574 019 f040a Males 600 500- 400J Ratę per 100000 900- 800- 700 45-54 55-64 65-74 75-84
66. 67. 68. 69. 70. 71. 72. 73. 74. 75. 10.2. Inne PN-87/M-04251 PN-EN ISO
Oznaczenia: ij>is jako ls, tp2s jako 2s Funkcja falowa dla singletu (72) (73) (74) (75) (76) « =
DSC00073 72. vfh6w o]73. o t* jMi iw««a «“• Mn >■    # “S 74. ^ 75. Oi^roJckry^yow
74,75 WYCHOWANIE Wychowanie to praca z człowiekiem i nad człowiekiem z tym, kto znajduje się w stani

więcej podobnych podstron