76 (128)

76 (128)



mowie związanej z ich sytuacją w aspekcie kształtowania się projektu edukacyjno-zawodowego na etapie klasy ósmej. Wspomniana rozmowa, raczej narracja wsparta nakreślonymi polami problemowymi, konstruowana indywidualnie w zależności od przypadku, koncentrowała się na zagadnieniach z teraźniejszości badanego, wykorzystywała również elementy procedury ex-post w partiach tyczących przeszłości i wspomnień z etapu dzieciństwa, a także wizualizacji swej przyszłej kariery eduka-cyjno-zawodowej i życia rodzinnego w perspektywie 10-letniej. Wykorzystywała ponadto elementy projekcyjnej techniki zdań niedokończonych4. Rozmowy nagrywano na taśmę magnetofonową.

1/ Pola problemowe wspomnianej rozmowy koncentrowały się wokół następujących punktów ciężkości:

-    rekonstrukcja zdarzeń i sytuacji, które poprzedziły podjęcie zawo-dowo-edukacyjnych decyzji,

-    wcześniejsze (także z etapu dzieciństwa) wybory, decyzje i pomysły na funkcjonowanie w sferze życia zawodowego, wspomnienia z etapu dzieciństwa - ogólny „klimat socjalizacyjny”, „przesłanie życiowe” wyniesione z domu rodzinnego,

-    sytuacja psychospołeczna młodego człowieka na „przejściu statusowym”,

-    wizualizacja przyszłości w odległym dystansie czasowymj

W klasach pierwszych (w końcu roku szkolnego) szkół ponadpodsta-' > wowych (zasadnicze szkoły zawodowe, technika, licea zawodowe, licea ogólnokształcące) zweryfikowałam realizację wcześniejszych planów edu-kacyjno-zawodowych młodzieży oraz jej nastawienia i cele życiowe, a także plany długodystansowe na kolejnym etapie kształcenia. Weryfikacji dokonałam na podstawie pisemnych wypowiedzi badanych.

Podobny cykl badawczy, przy użyciu analogicznych technik diagnostycznych (pominięto jedynie Inwentarz Zainteresowań i technikę zdań niedokończonych) został powtórzony po trzech do pięciu latach, w zależności od długości etapu kształcenia ponadpodstawowego, na kolejnym progu edukacyjnym - bezpośrednio przed etapem edukacji na poziomie wyższym (policealnym) lub przed wejściem na rynek pracy. Wtedy to rozmawiałam o planach krótkodystansowych i perspektywicznych, ich realizację weryfikowałam natomiast po kilku miesiącach (do roku) po rozpoczęciu kolejnego etapu kariery edukacyjno-zawodowej.

dzi na pytanie o samoocenę i obszary charakterystyki indywidualnej przyczyniające się do jej ewentualnego obniżenia.

4 Wśród cyklu zdań niedokończonych pojawiły się między innymi następujące: Moje dzieciństwo było..., Rodzice zawsze radzili mi..., Przede wszystkim pragnę..., Tym, co przeszkadza mieć powodzenie w życiu..., Gdy myślę o tym, co chcę robić po ósmej klasie..., Najpiękniejszym z zawodów jest... itd. Zdania były następnie analizowane w kategoriach jakościowych i wykorzystywane do całościowej oceny przypadku.

76


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozdział IWPROWADZENIE1. Pojęcia i definicje związane ze zdrowiem ludności 1.1. Kształtowanie się po
samym prowadzą do osiągnięcia założonych efektów kształcenia, przygotowują co pracy badawczej na eta
PROCESU EWOLUCJI. PŁEĆ MÓZGU - UWAŻA SIĘ, ŻB KSZTAŁTUJE SIĘ W OKRESIE PŁODOWYM I POLEGA NA ODMIENNEJ
280 Bibliografia Trzebińska M. i Rusak St. Wpływ zalewów na kształtowanie się porostu i plonu łąk na
Edukacja regionalna na I etapie kształcenia - twórczy rozwoj dziecka: praca zbiorowa /pod red. Małgo
Zadanie 8 Salda wybranych kont w spółce „Alfa" kształtowały się następująco: 311 Materiały na
Struktura zatrudnienia w firmie Xx Xx kształtuje się w oparciu o rosnące zapotrzebowanie na usługi r
img065 (26) 4. Podniety i sytuacje zewnętrzne a zachowanie się Wśród czynników, wpływających na ludz
FunkcjonowanieRynku R09)8 299 przejrzystości rynku, decyduje o kształtowaniu się potencjalnej intens
IMG422 Zieleń wpływa na kształtowanie się pogody ■    zalesienia wpływają na kształto
Magazyn63801 630 CENY PRODUKTÓW ROLNYCH ogólne prawo, kierujące kształtowaniem się wszelkich inn
99 Tematykę związaną z ekonomią czy finansami staramy się przekazywać studentom w sposób na tyl
Kształtowanie się kluczowych czynników wpływających na opłacalność inwestycji Średnia roczna cena
Okres kształtowania się reguł konkurencji przypada na okres od lat sześćdziesiątych do pierwszej poł
DSCN3992 (5) Kształtowanie się z wiekiem przyrostu grubości na poszczególnych wysokościifch
skanuj0064 (36) 128 Oc.enn ■■ I > —    tworzenie sytuacji do działalności samokont
Z pojęciem sieci IBSS związana jest sytuacja, kiedy indywidualne, niezależne urządzenia klienckie tw

więcej podobnych podstron