8 (1353)

8 (1353)



I' A ,s Ulitowanie’ się najważniejszych narodowych modeli administracji

Pamiętać jednak należy, że we Francji nie były to długo organy niezawisłe.

( -Iłmkowie Rady Stanu, choć w praktyce rzadko usuwani z zajmowanych stanowisk, mii li status formalnie czysto urzędniczy, a urzędnicy w ogóle nie mieli gwarancji i.ilnli/.u ji stosunku służbowego. Członkowie rad prefekturalnych do końca istnienia i i h i u panów, to jest do 1926 r., byli zwykłymi urzędnikami państwowymi.

/lniany w tym zakresie dokonały się dopiero w ostatnich dziesiątkach lat -i 'dnu .imiu do nowo tworzonych sądów administracyjnych niższych instancji, pi |mii|i|cych zadania Rady Stanu także w zakresie kontroli legalności decyzji nlmiiie.il.u yjnych, a nie tylko cywilnoprawnych sporów z administracją: trybunałom administracyjnych (od 1954 r.) i administracyjnych sądów apelacyjna li (od 1989 roku).

Wylic zenie spraw dotyczących administracji z jurysdykcji sądów powszech-n i h o/naezało również wyłączenie ich przedmiotu z zakresu prawa cywilnego i imkiowanie go jako materii prawa administracyjnego. Obok umów prawa . . w 111iego prawo francuskie wyróżnia także kontrakty administracyjne, których pod lawowym wyróżnikiem jest to, że jedną z ich stron jest organ administracji.

< Mpowied/ialność państwa za szkody wyrządzone przez jego funkcjonariuszy .łanowi również materię prawa administracyjnego i przedmiot rozpoznania sądów oImini-.iiat-yjnych. Mimo stopniowego samoograniczania poprzez orzecznictwo

I    < iinpeieiu1ji w zakresie spraw cywilnoprawnych - co oznacza przekazywanie i ' li pi.iw sądom powszechnym - sądy administracyjne we Francji mają szerszy

d n . działania niż sądy administracyjne w modelu niemieckim, pod tym wzglę-d. in piz.yjęlym także w Polsce.

Inną c harakterystyczną cechą francuskiego sądownictwa administracyjnego-i m ia. i in dolyczącą już sądownictwa administracyjnego w zakresie przyjętym " Nk iiii /.ech czy w Polsce, a zatem z wyłączeniem sporów cywilnoprawnych z idmiiiislincją jest objęcie kontrolą sądową nie tylko decyzji indywidualnych, d i d aktów administracyjnych o charakterze generalnym. Dotyczy to i- nu pi/episów wykonawczych do ustaw. Współcześnie spod kontroli sądowo-idiiiiui.ii acyjucj wyłączone są jedynie akty z mocą ustawy (dawniej wyłączano lal ■ rlkie akly rządowe, tj. akty o cechach politycznych). Rada Stanu wyko-inig i',' obok ogólnych zadań doradczych dla rządu w sferze legislacji, w

II    • a v 111 i- akn ae po części odpowiada jej polska Rada Legislacyjna przy Preze-i. P ul . Mmr.lrów (od 1996 r. umocowana ustawowo) - zadania odpowiadające

nr i II 'i na ,/emu Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu, ale również Trybu-nif.i I. on .1 yiticyjneinu, w odniesieniu do jego kompetencji kontrolowania • i In*» i i . I onslylucją i ustawami podustawowych aktów normatywnych.

Pod .lawowym wyłomem w napoleońskim modelu organizacji administracji bytu |ak o iym 11iz wspominaliśmy, stopniowe wprowadzanie samorządu terytorialnego Należy zauważyć, że wprowadzanie samorządu następowało we Pranej i bez l»i / \ |ęt ni tego terniinu, znanego nie tylko z Anglii, ale również, jak zobaczymy, li n nn Nn iim i /amia .l o ,. antoiządzie”, we liancji mówi Mg o administracji /.de< entt iill/.owiniej' lub. juk ma lo mieg.ii w podstawowej pod tym względem

•I ł

3. Model francuski


ustawie z 2 marca 1982 r. O prawach i wolnościach gmin, departamentów i regio nów. Te ostatnie stanowią nowe jednostki podziału terytorialno-administracyjnego, kształtujące się od 1946 r., lecz faktycznie występujące jako jednostki samorządu terytorialnego od 1986 r., kiedy to po raz pierwszy przeprowadzono wybory do zgromadzeń regionalnych).

Zmiany w dziedzinie samorządu, dokonujące się w XIX w., były we Francji niewielkie w porównaniu, np. z państwami niemieckimi. W 1831 r. wprowadzono zasadę powoływania merów wyłącznie spośród pochodzących już z wyboru człon ków rad gminnych, a od 1848 r. zaczęto wybierać merów. Samorządowy charaklei pod silnym jednak nadzorem administracji rządowej - ostatecznie nadała gminom ustawa z 1884 roku. W 1837 r. uznano osobowość prawną gmin, a w 1871 i a osoby prawa publicznego - i związki samorządowe (w terminologii francuskie! „społeczności lokalne” czy, jak obecnie, „terytorialne”) - uznane zostały równn departamenty. W tym samym roku powołano do życia komisje departamentalni stale organy wyłaniane przez rady generalne, mające za zadanie konlrolow.mu działalności prefektów jako wykonawców uchwał rad. Samorząd szczebla depaiia mentalnego był w rezultacie bardzo słaby.

Zasadniczych zmian dokonała dopiero cytowana ustawa z 1982 roku Wpoi wadziła ona zasadę, zgodnie z którą gminy, departamenty i regiony adminl strujjj się sann* w sposób wolny poprzez wybieralne rady. Zapowiedziida do konanie ustawowego podziału zadań między gminy, departamenty, regiony i pan iwo (istotne znaczenie miała tu następnie ustawa z 7 stycznia 1983 r.), loimulu IH< zasadę, wedle której państwo ponosi odpowiedzialność za prowadzenie poh tyki gospodarczej i społecznej, jak również ochrony zatrudnienia. W lezuli.u i.

ustawa zniosła dotychczasowe urzędy prefektów, a ich zadania podzielił;.......    ,

• Iw a organy, a mianowicie w zakresie działania departamentu przewodna . \

< \< h i ad generalnych oraz w zakresie działania władzy centralnej „rcpre/cu Initlów państwa".

Zadania tych ostatnich określone zostały w sposób następujący:

,,|    | reprezentant państwa |___| reprezentuje każdego z ministrów i kinu

l« ‘.lii/bami państwowymi w departamencie |...| dba o interesy narodowi po anowanie ustaw, porządku administracyjnego oraz, na zasadai li okm .Inno li nmiiąs/ej ustawie, wykonuje kontrolę administracyjną. Jeżeli nino p a ula a 111< stanowi inaczej, wykonuje on kompetencje przyznane popi/• dnu* p" l' I tow i depai lamenlalnemu jako delegatowi rządu w depniiameiu u |    |'

I onliola adiiiiltisliacyjna miała poleg.ać w szczególności na prawu ilu i "• ' d i• • s mmi .|du do sądu adminisliacyjuego.

1 i i i ’ m im a Ió82 i nie wprowadzała żadnej szi zególnej na wy dla n i • "linia pin iw u l‘i/( pry wykonuwi /c przyjęły jednak nazwę ..KoihIniii / l<« publlld    a wolna lego, że me /mieniono przepisów dotyczących rekrutowania

I onihiii/    po a od i lonl o w I oi pu .u pi ciel t iii.i li ieg,o, w olicjulliej lytulaiui • od

p • |d U losowano Ilu Wt, pielił, I ki illlit .11 I tepubli I i (legli tlili ile pa i lameiilll I W pod I o ll/', w ailo lei minii pielelil ii lei mili I nmr.ai U e pilili I k1 nul I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1010294 36    Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji Pami
2 (2491) U) Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji pi/ewaźał na kontynenc
7 (1493) kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji i
9 (1255) Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administrcu ji n w następstwie późniejs
4 (1999) VI Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji Silna pozycja premiera
P1010288 Rozdział II Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji publicznej 1.
P1010289 26 Kszlałfowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji Osiemnastowieczne „rep
P1010290 28 Ksziałiowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji kształt administracji
P1010291 30    Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji kich
P1010292 32 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji zaeyjnych życia zbioro
P1010293 34 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji_ czących jej spraw z n
P1010295 38 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji Gdy idzie o status urz
P1010297 42 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji strii), w którym zawsz
P1010299 46 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji j kres kolegialnego tr
P1010300 48 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji towani przeciwko bryty
P1010301 50    Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji razo
P1010302 52 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji___ zbieżność losów obu
P1010303 2 54    Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji kr
3 (2307) 32 Kształtowanie się najważniejszych narodowych modeli administracji W Niemczech, pozostają

więcej podobnych podstron