92 (139)

92 (139)



TRANSPORT M


TOMASZ GROTNIK ■


Najnowszy wizerunek JHSV. Nie ma wątpliwości, że konstrukcja bazuje na promach cywilnych. Jej militarny charakter zdradzają gniazda wkm oraz obszerne lądowisko.


W połowie lutego br. nastąpiła kolejna odsłona listopadowego kontraktu, jaki zawarł specjalista od wielokadłubowych, aluminiowych konstrukcji - australijski Austal z Departamentem Obrony USA.

Wiemy już jak będzie wyglądał JHSV, czyli nowa wielozadaniowa platforma pływająca powstająca z myślą o

US Army oraz US Navy.

JHSV odsłania oblicze

Prototypowy Joint High Speed Vessel (JHSV) zostanie zbudowany w amerykańskiej stoczni koncernu w Mobile w Alabamie, gdzie Austal zainwestował w nowo budowany zakład produkcyjny. Prace przy okręcie rozpoczną się wraz z zakończeniem pierwszej części inwestycji, co ma nastąpić w połowie br. Austal w drodze do zdobycia kontraktu pokonał m.in. konkurencyjne zespoły utworzone przez Maersk, Derecktor Shipyards i Gibbs&Cox oraz General Dynamics Bath Iron Works i Rolls Royce.

Jeżeli pierwszy z transportowców okaże się sukcesem, to w ramach wspomnianego kontraktu powstanie kolejnych dziewięć JHSV, podnosząc wartość umowy do 1,6 mld USD. Wiele wskazuje na to, że perspektywa ta jest bardzo realna, bowiem nowa konstrukcja w znacznej mierze bazuje na istniejących już rozwiązaniach, do tego sprawdzonych przez Siły Zbrojne USA.

Potomek cywilnych promów

Projekt JHSV jest zbliżony do promu pasażerskiego-katamarana l/l/estPacExpress, który w lipcu 2001 r.zo-stał wydzierżawiony US Marinę Corps. Jego czarter przedłużono o kolejne 55 miesięcy w maju 2006 r. WestPac, po niezbędnej adaptacji, zabiera batalion piechoty morskiej oraz do 550 t ładunku (pojazdów). Przeszło siedem lat eksploatacji w celach wojskowych, to sporo czasu na zebranie doświadczeń oraz sformułowanie wniosków prowadzących do określenia wymagań dla docelowego szybkiego uniwersalnego okrętu transportowego.

WestPac Express nie był jedynym dwukadłu-bowcem wykorzystywanym przez Amerykanów. Czarterowali oni, lub nadal to robią, jeszcze trzy jednostki tej klasy: HSV-X1 Joint Venture, HSV-2 Swift oraz TSV-1 Spearhead. Katamarany te, po niewielkich przebudowach, operowały w różnych zakątkach globu, uczestnicząc zarówno w ćwiczeniach, jaki i w realnych działaniach bojowych.

Na kanwie tych doświadczeń, a także własnych badań Austala, który tymczasem opracował studium Multi Role Vessel (MRV), powstał projekt JHSV, w którym uwzględniono wszelkie postulaty wojskowych. Dotyczyły one zasadniczo wnętrza przyszłej jednostki. Przede wszystkim wzmocniony

będzie kryty pokład ładunkowy, a także zainstalowana składana rampa wjazdowa o nośności wystarczającej do przyjęcia czołgu podstawowego oraz, co równie ważne, umożliwiająca operowanie w warunkach nieprzygotowanego nabrzeża. Przestrzeń ta, znana jako mission bay, ma konstrukcję ułatwia-

Tak ma wyglądać JHSV. Część dziobowa oraz kształt załamań burtowych mają pomóc w walce z wysokimi falami. Wysunięte na boki oszklone skrzydła pomostu ułatwiają obserwowanie manewrów portowych. Szybkie okręty wielo-kadłubowe jak dotąd na tak szeroką skalę znalazły zastosowanie jedynie w Siłach Zbrojnych USA.




Wymiary: długość całkowita - 103,0 m, szerokość maks. - 28,5 m, zanurzenie maks. - 3,83 m; napęd: 4 silniki wysokoprężne MTU20V8000 M71L o mocy po 9100 kW, 4 przekładnie redukcyjne ZF 60000NR2H, 4 sterowane pędniki strugowodne Wartsila WLD 1400 SL; osiągi: prędkość maks. bez ładunku - 43 w., prędkość maks. z ładunkiem 700 1 - 35 w., zasięg maks. - 5600 Mm, zasięg maks. z ładunkiem 7001 /V=35 w. - 1200 Mm; możliwości transportowe: 312 żołnierzy na fotelach lotniczych lub 150 na kojach (104 stałych, 46 składanych), 7001 ładunku w mission bay, parametry mission bay - powierzchnia 1863 m2, wysokość 4,75 m, maks. średnica zawracania 26,2 m, 6 stanowisk dla kontenerów TEU; inne wyposażenie: lądowisko dla ciężkiego śmigłowca, parking dla średniego śmigłowca, 2 stanowiska VERTREP (przekazywania towarów ze śmigłowca w zawisie), stanowisko kontroli lotów, szybka łódź hybrydowa, żuraw hydrauliczny teleskopowy o udźwigu 13,61 (wysięg 15 m) lub 20,11 (wysięg 10 m), rampa załadowcza, dwudzielna, składana hydraulicznie pod kątem 450 na prawą burtę; uzbrojenie: 4 wkm kal. 12,7 mm; wyposażenie elektroniczne: nie sprecyzowano; załoga: 41 osób w kabinach - 2x1-osobowych, 6x2-osobowych, 7x4-osobowych, mesy i kafeterie mieszczą jednorazowo 48 osób.


iTECHniiiin/unm

lUOjSKOUIR 0/lUUu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN2508 (2) 145 Ochrona dóbr osobistych i prywatności a kształtowanie wizerunku Policji Nie ulega w
IMGC87 (3) 76 Zasady nauczania W świetle najnowszych teorii pedagogicznych nie ma powodu utrzymywać
38581 skanuj0038 (104) 76 Zasady nauczania W świetle najnowszych teorii pedagogicznych nie ma powo d
69 (145) TOMASZ GROTNIK ■ Mokin Island podczas prób odbiorczych. Podobnie jak na amerykańskich lotni
74 (127) TOMASZ GROTNIK ■ Zasadniczym uzbrojeniem artyleryjskim 8. dplot są 57 mm armaty S-60. W cza
94 (130) TOMASZ GROTNIK ■Trójczęstotliwościowa stacja hydrolokacyjna SHL-101/T W oczekiwaniu na pier
92 Wiesław Godzić Przyjemność telewizji W najnowszej teorii filmu pytanie o to, kto jest adresatem
139 do konwiktu XX. Pijarów; pilny i pracowity, wprędce się przysposobił do akademii. Przeznaczony n
IMG92 O PISARZACH, ART zaś powinni oceniać dzieła oryginalne, a nie kradzione, ou;   &nbs

więcej podobnych podstron