94 •

94 •



Warto tu może wspomnieć o dość dziwnym diable, którego domenq byÅ‚y głównie tereny nad górnq Wartq, WieluÅ„skie i Sie* radzkie chociaż wystÄ™powaÅ‚ w wierzeniach ludowych i innych te* renów (np. MaÅ‚opolski). DiabeÅ‚ ów nazywaÅ‚ siÄ™ Rokita. Jak wska* Å¼uje nazwa, Rokita to prawdopodobnie przedchrzeÅ›cijaÅ„ska isto* ta demoniczna, zwiqzana z bagnami i Å‚Ä…kami, zaliczona później do krÄ™gu piekielnego. Już w procesach czarownic, z XVII i XVIII w. spotykamy siÄ™ z diabÅ‚em Rokitq. Obecnie trudno odtworzyć ja* kies specyficzne cechy, odróżniajqce RokitÄ™ od innych diabłów. Na pograniczu powiatu wieluÅ„skiego i Å‚askiego tlq siÄ™ jeszcze echa dawnych wspomnieÅ„, że byÅ‚ to diabeÅ‚ wysoko postawiony w hierarchii piekielnej. Rokita widywany byÅ‚ w postaci chÅ‚opa, pa* na lub zwierzÄ™cia, najchÄ™tniej jednak przywdziewaÅ‚ strój szlachecki. DiabeÅ‚ ów miaÅ‚ zresztq specjalnÄ… predylekcjÄ™ do wciÄ…gania pod postaciÄ… konia lub jakiegoÅ› innego zwierzÄ™cia, swych ofiar na bagna i gÅ‚Ä™biny wodne. Być może wiÄ™c na powstanie tego lokalnego przedstawiciela piekieÅ‚ zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ również typowe cechy wodnych topielców. A wreszcie w wierzeniach ludowych z terenu północnego Podlasia wystÄ™puje postać diabÅ‚a bÅ‚otnego. I on miaÅ‚ tendencje wciÄ…gania ludzi na bagna, nurzania ich w bÅ‚ocie, lub nawet topienia.

ZupeÅ‚nie innym typem demonów wodnych niż topielce byÅ‚y rusaÅ‚ki. Istoty demoniczne tego typu najbardziej rozpowszechnione byÅ‚y w wierzeniach ludowych na terenach wschodnio-sÅ‚owiaÅ„-skich, a szczególnie ukraiÅ„skich i biaÅ‚oruskich. Na ziemiach polskich wierzenia z nimi zwiÄ…zane byÅ‚y głównie na obszarach, na których nastÄ™powaÅ‚o przemieszanie ludnoÅ›ci polskiej oraz ukraiÅ„skiej i biaÅ‚oruskiej, a szczególnie na Podlasiu. Niekiedy pojawiaÅ‚y siÄ™ jednak one i na ziemiach rdzennie polskich leżących na lewym brzegu WisÅ‚y, a wiÄ™c np. na wschodnim Mazowszu.

W badaniach naukowych nad demonologiÄ… sÅ‚owiaÅ„skÄ… wiele miejsca poÅ›wiÄ™cono rodowodowi wschodniosÅ‚owiaÅ„skich rusaÅ‚ek. Jest on prawdopodobnie bardzo skomplikowany. Otóż wiara w piÄ™kne, lecz wyjÄ…tkowo groźne i okrutne boginki wodne rozpowszechniona byÅ‚a od dawna u wschodnich i poÅ‚udniowych SÅ‚o-

wian, a także u ludnoÅ›ci greckiej, albaÅ„skiej i rumuÅ„skiej. Być może wierzenia te wywodziÅ‚y siÄ™ ze starożytnej Grecji, a wzorem dla nich byÅ‚y opowieÅ›ci o nimfach. Natomiast w Å›wietle badaÅ„ wielu autorów, którzy zajmowali siÄ™ tymi zagadnieniami (m.in. polskiego filologa klasycznego Witolda Klingera) nazwa rusaÅ‚ek nadana zostaÅ‚a tym istotom demonicznym dość późno, być może dopiero w XVIII w., a wywodzi siÄ™ ona ze starorzymskiego Å›wiÄ™ta ku czci bogini Karny, obchodzonego przez skÅ‚adanie jej ofiar z róż, przejÄ™tego nastÄ™pnie przez chrystianizm, jako Å›wiÄ™ta Trójcy, przypadajÄ…cego w okresie kwitniÄ™cia róż, stÄ…d też nazywanego Å›wiÄ™tem róż (pascha rosata, domenica rosarum). Wraz z chrzeÅ›cijaÅ„stwem nazwa ta dostaÅ‚a siÄ™ na tereny krajów baÅ‚kaÅ„skich, nastÄ™pnie do wschodniej SÅ‚owiaÅ„szczyzny. Znana byÅ‚a ona poczÄ…tkowo jako Å›wiÄ™to czy też obrzÄ…d rusaliów, a nastÄ™pnie powiÄ…zana zostaÅ‚a z nazwÄ… demonicznych istot.

W okresie romantyzmu nazwa tych piÄ™knych, kuszÄ…cych mÅ‚odych mężczyzn, istot demonicznych, rusaÅ‚ek, przeszÅ‚a do literatury piÄ™knej i staÅ‚a siÄ™ szeroko rozpowszechniona. Za jej poÅ›rednictwem niekiedy trafiaÅ‚a być może nawet do wierzeÅ„ ludowych. SpotykaÅ‚em siÄ™ z niÄ…, bardzo zresztÄ… rzadko, na różnych obszarach leżących na zachód od WisÅ‚y (teren obecnych województw: czÄ™stochowskiego, kaliskiego, sieradzkiego, piotrkowskiego, pÅ‚ockiego i wÅ‚ocÅ‚awskiego). Zawsze jednak opowiadania o rusaÅ‚kach czyniÅ‚y wrażenie nie reliktów dawnych wierzeÅ„ ludowych, ale jakichÅ› bardzo niejasnych reminiscencji wpÅ‚ywów literatury piÄ™knej, czy też być może echa współżycia miejscowej ludnoÅ›ci z rosyjskim czy może nawet częściowo ukraiÅ„skim lub biaÅ‚oruskim garnizonem carskiej armii lub straży granicznej (np. dawna graniczna miejscowość Praszka nad ProsnÄ…).

Natomiast na niektórych terenach, na których żywioÅ‚ polski byÅ‚ przemieszany z biaÅ‚oruskim lub ukraiÅ„skim (Podlasie, tereny na zachód od Å›rodkowego Bugu), jeszcze nie tak dawno spotkać byÅ‚o można wierzenia w tzw. rusawki, lub rusauki, bÄ™dÄ…ce w znacznym stopniu odpowiednikiem biaÅ‚oruskich czy też północno--wschodnich ukraiÅ„skich wierzeÅ„ w te istoty demoniczne.

Zamieszkujące w wodach, lub częściowo w nadbrzeżnych za-

95


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0012 (78) Kotliną Kłodzką z Je] licznymi uzdrowiskami. Warto tu takie wspomnieć o projekci
str 096 097 nie wpływając na umocnienie sytuacji Polski wśród państw ościennych. Warto tu wspomnieć,
509 [1024x768] 520 KOLOIDY Warto tu wspomnieć, że równanie to stało się podstawą dia pierwszego dośw
Warto tu zauważyć, że metoda oparta na założeniu, że zbrojenie jest zgrupowane, może być mało ekonom
poetyka026 Warto tu zwrdciii uwagę, iż chwyt paralelizmu, charakterystyczny dla eposu najróżniejszyc
IMG25 Warto wspomnieć, że człowieczeństwo (do którego w różnych miejscach Utworu przywołuje Usia ma
IMGA70 (3) jest ona w stanie zdać sobie sprawy z tego, że kryć sie tu może jakikolwiek problem — w s
IMGE Warto wiedzieć Może widziałeś już Iwa, np. w ogrodzie zoologicznym lub w cyrku. Przeczytaj tera
JJ D&M djinn03 19 PRZyjAGE- LE? NIE Ty M0Å»E2 MIEĆ WIECEJ 2CZESCIA ODE MN£ kODIETA TU MOÅ»E WSkAĆ 
224 KAZIMIERZ TWARDOWSKI nas prowadzi właściwie już poza etykę i o którym tu musimy wspomnieć, a dot
Ciekawość - pierwszy stopień do studiów Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Czy warto tu studiować? A je
dwumianowe ogranicza również ilość scenariuszy do dwóch co w istocie może stanowić dość dużą barierę
IMGP4814 ,.Ho! Ho! - rzekł Staszek. Widzicie sami. Tu może pomóc tylko dynamit. Macie i kłopot i szc
tn IMG#94 Z twarzy krew może też odpÅ‚ywać za poÅ›rednictwem splotu skrzydÅ‚owego, Å‚Ä…czÄ…

więcej podobnych podstron