98 (34)

98 (34)



System informacji marketingowej zajmuje się monitorowaniem i opisywaniem czynników wewnętrznych i zewnętrznych analizowanego obiektu, tworzeniem podstaw informacyjnych dla formułowania i oceny strategii marketingowych oraz mierzeniem stopnia ich realizacji160. Rola badań marketingowych we współczesnych realiach gospodarczych rośnie już od połowy XX wieku, kiedy to konieczność zwiększania wydajności i orientowanie się wytwórców na potrzeby klientów stanowiły główne wyznaczniki dalszego funkcjonowania na rynku. Istnieją trzy ważne obszary zastosowań badań marketingowych, wspólne dla wszystkich rodzajów podmiotów:

1)    ustalanie celów - obejmuje przede wszystkim szacowanie wielkości rynku, ustalanie kierunków rozwoju rynku, określanie potencjalnych klientów, ustalanie planu sprzedaży,

2)    rozwiązywanie problemów - stanowi narzędzie analizy mającej na celu ujawnienie przede wszystkim:

-    przyczyn małych zysków,

-    powodów utraty pozycji na rynku,

-    zadowalającego udziału rynkowego, wskazanie możliwości jego odzyskania.

3)    wspieranie wzrostu - odpowiedzi na pytanie: dlaczego klienci wybierają określony produkt i co wpływa na ich wybór, pozwalając tym samym ustalić strategie sprzedaży większej ilości produktów, osiągania lepszej ceny i pokonania konkurencji161.

Praktyczny charakter badań marketingowych wyznacza ich zasadniczą cechę, jaką jest efektywność. Ważna jest nie tyle sprawność i biegłość w realizacji poszczególnych zadań, ile umiejętność przetworzenia ich rezultatów na pożądane i cenne informacje oraz wykorzystanie w procesie zarządzania. Wymaga to często wykształcenia odpowiednich kanałów komunikacji pomiędzy organami decyzyjnymi a wykonującymi badania, odzwierciedlonych w strukturze organizacyjnej podmiotu. Sprawny przepływ informacji uwarunkowany jest bowiem zwykle istnieniem odpowiednich działów i komórek, zapewniających przetworzenie dużej ilości danych z otoczenia oraz wnętrza firmy czy instytucji162.

Funkcje badań można wyznaczyć na podstawie rodzajów problemów, których rozwiązanie zależy od wyników przeprowadzanych działań. Wyróżnić można badania:

160    K. Karcz, Z. Kędzior [1994],

161    P. Hague, P. Jackson [1992, s. 13].

162    J. Bazamik, T. Grabiński, E. Kąciak, S. Mynarski, A. Sagan [1992, s. 8],

98


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rachunek kosztów stanowi wyodrębniony podsystem systemu informacyjnego rachunkowości zajmujący się
1. Dpfiniria systemu informacji markc-tingowpi System informacji marketingowej składa się z ludzi, s
1 .definicja systemu informacji marketingowej System informacji marketingowej składa się z ludzi, sp
Rachunek kosztów stanowi wyodrębniony podsystem systemu informacyjnego rachunkowości zajmujący się
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU    wl str. 17 System informacji marketingowej w
Bezpieczeństwo teleinformatyczne danych osobowych System informatyczny, w którym przetwarza się
System informacji geograficznej składa się z trzech podstawowych elementów: •    Bazy
SDC14158 32    bwha ««rtediiaowych będzie posiadanie systemu informacji marketingowej
4.2.    System informacji marketingowych a badania marketingowe......... 144 4.3.
-    system informacji marketingowej; marketingowa koncepcja
PODZIAŁ SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH System informatyczny1 powinien charakteryzować się cechami
Oto warunki, które warunkują powstanie efektywnego systemu informacji marketingowej: •
3 System informacji marketingowej. Projektowanie badań marketingowych. W_01 W_02 U 01 4 Analiz
DSC00199 (13) Elementy logistycznego PODSYSTEMU MARKETINGUSMS systemy informacyjne: marketingowy i l

więcej podobnych podstron