98 (91)

98 (91)



RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005


SYSTEMY RELIGIJNE LUDÓW ZBIERAC7.0-L0WIECKICT I

śpiewamy na cześć lasu, bo chcemy, by brał udział w naszym

szczęściu14.

Przywrócenie stanu równowagi nazywane jest przez Pigmejów „otwarciem lasu” i związane jest z rozpalaniem ogniska i składaniem ofiar przebłagalnych z kur w lesie. Dowodem przyjęcia ofiary jest zniknięcie wnętrzności. Pigmeje twierdzą, że zjadają je lodi, czyli duchy zmarłych, ale to Torę ich kieruje do uznanej przez siebie ofiary. Bóstwo lasu dzięki wstawiennictwu zmarłych lodi przebacza ludziom i otwiera las, umożliwiając owocne polowanie.

Najbardziej rozbudowaną ceremonią otwarcia lasu jest molimo, odprawiana w sytuacjach kryzysowych jak czyjaś śmierć, epidemia, głód, niepogoda. Molimo trwa od kilku dni do miesiąca, jej celem jest odzyskanie harmonii z lasem. Wieczorami członkowie społeczności zbierają się wokół ogniska zwanego kumamolimo, czyli „serce molimo" i śpiewają pieśni pochwalne na cześć bóstwa puszczy, by je obudzić, ucieszyć i uszczęśliwić, wspominają przy tym o nieszczęściu, które na nich spadło. Pieśni mają na celu przebudzenie Torę ze snu i zwrócenie jego uwagi na trudną sytuację Pigmejów. Członkowie związku łowieckiego molimo wyciągają wówczas z kryjówek leśnych tzw. trąby molimo, czyli długie rury drewniane, i podchodząc do obozu dmą w nie naśladując głosy różnych zwierząt, a potem grają unisono ze śpiewem zgromadzonych przy ognisku. Gdy przy kumamolimo pozostaną już sami mężczyźni, molimo wcho-

M C. Tumbull, Leśni ludzie, s. 89.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
236 (37) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 SYSTEMY EZOTERYCZNE DOGONÓWI BAMBARA g
57 (237) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 KONFLIKT WOKÓŁ ISTOTA NAJWYŻSZEJ ty b
60 (212) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚĆ I JEDNOŚĆ potężn
66 (181) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ zastępu
73 (152) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 STARY LUD wanic podstaw kosmosu, u Bus
272 (26) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM, Kraków 2005 RELIGIA MADAGSKARU - OBCY WTRĘT CZY RO
299 (23) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM, Kraków 2005 299 [~ INDEKS BÓSTW. POSTACI I TERMINÓ
30 (507) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚĆ I JEDNOŚĆ się wi
77 (150) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 STARY LUD nie wzejdzie Słońce i nie oś
7 (1304) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 WSTĘP pigmejski, nigrycki, nilocki, er
81 (132) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 OBRZĘDY ODNOWIENIA ŚWIATA lejno wszyst
83 (131) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 83 PROBLEM NAJWYŻSZEJ ISTOTY U SAN Cza
85 (121) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 85_r PROBLEM NAJWYŻSZEJ ISTOTY U SAN w
93 (107) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 PAN DZIKIEJ ZWIERZYNY szym bratem. Nie
97 (92) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 97j KULT WŁ ADCY LASU Kult Władcy Lasu
99 (90) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 KULT WŁ ADCY LASU dządo obozu i „śpiewa
9 (1090) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 WSTĘP tu religii, czy istnieją jakieś
45 (318) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 ETNOF1LOZOFIA kańców gór Nuba (Nupejów
46 (308) RELIGIE CZARNEJ AFRYKI ©Wydawnictwo WAM. Kraków 2005 AFRYKA - RÓŻNORODNOŚCI JEDNOŚĆ talne p

więcej podobnych podstron