9 (279)

9 (279)



rżenia pojęcia obrazu (por. 5.1.2), nic zakreśliliśmy dostatecznie precyzyjnie granic tego rozszerzenia. Istotne jest tylko zwrócenie uwagi, te z obrazu tekstu w ściślejszym sensie, mianowicie ze spisu treści,można otrzymać również, w wyniku odpowiednich przekształceń językowych, streszczenie komentujące.

Możliwe jest uzyskanie jeszcze innego rodzaju streszczeń mieszanych w obrębie odmian powstających z pierwszego podziału. Można mianowicie sporządzać streszczenia streszczeń w taki sposób, że z obrazu pewnego tekstu robimy wyciąg selektywny albo dla wyciągu tworzymy obraz wedle relacji tytułowania czy jakiejś analogicznej. Czynności te można powtarzać i przeplatać po wielo razy. Takie procedury mieszane okazują się bodaj najprzydatniejsze i najczęstsze w praktyce, np. w robieniu streszczeń autorskich.

Dla operacji tworzenia obrazu (w sensie ściślejszym—jako spisu treści) zachodzą też znane zależności tcoriomnogośoiowe: obraz sumy dwóch zbiorów równa się- sumie obrazów tychże zbiorów, np. streszczenie tekstu dwurozdziałowego (każdy rozdział traktujemy jako pewien zbiór zdań) równa się sumie streszczeń (znowu traktowanych jako zbiory zdań) pierwszego i drugiego rozdziału; dalej —jeśli jeden zbiór zawiera się w drugim, to obraz pierwszego zawiera się w obrazie drugiego, np. streszczenie rozdziału książki zawiera się w streszczeniu książki. Tc proste i oczywiste zależności nie zachodzą jednak dla streszczeń będących wyciągami. Wyciąg selektywny książki może, w wyniku przyjętej zasady selekcji, pomijać cale rozdziały albo np referować w jednym zdaniu zawartość dwóch rozdziałów, nie będzie wiec sumą wyciągów z poszczególnych rozdziałów.

5.4.2. Streszczenie na kari acii dok i' ,v l>. i v    . \V?r-

to skonfrontować te charakterystyki typów streszczeń, otrzymane w Wyniku dość teoretycznych rozważań, z pewnym ważnym działem praktyki streszczenia, który zawiera się w działalności dokumentalistów. Pewne reguły dla tej dziedziny formułuje Kodeks dobrych obyczajów w zakresie publikacji naukowych, wydany przez specjalny komitet UNESCO8. Publikacja ta zawiera Przewodnik do spraw redagowania streszczeń autorskich, który powiada w punkcie 7: „Często bywa rzeczą pożyteczną wskazanie sposobu, w jaki praca została napisana: zwięźle, w sposób pogłębiony teoretycznie itp.” Punkt ten zatem, podobnie zresztą jak inne punkty Przewodnika, zaleca dla streszczeń formę metajęzykową, a nawet 7. oceniającym komentarzem. Włączenie uwag wartościujących przesądza o tym, że dane streszczenie nic będzie jako całość obrazem tekstu (jego fragmenty natomiast mogą być obrazami odpowiednich fragmentów oryginału).

Podobną formę streszczeń przewiduje także inna publikacja, wydana pod auspicjami UNESCO przez Międzynarodową Federację do Spraw Dokumentacji (FID), mianowicie podręcznik: O. Frank, Modern Docunicntation and Information PracticcsHaga 1%I. Wyróżnia się tam dwa rodzaje abstraktów, z których jeden, tzw. in/ormatirc abstract, należy do gatunku streszczeń nazwanych tu wyciągami; mogą one zawierać, choć nie muszą, komentarz krytyczny (critical appreciation). O tym. że streszczenie dla celów dokumentacyjnych nie musi być obrazem tekstu, świadczy m. in taka wskazówka: „Układając streszczenie nie musi się przestrzegać tego samego układu treści, jaki cechuje oryginał”, ł dalej: „Rozstrzygnięcie kwestii, jak daleki* należy zagłębiać się w szczegóły, musi zależeć od celu, któremu ma służyć dana ocena dokumentu”. Tym celem jest przeznaczenie dla takiej lub innej grupy czytelników, cq ilustruje się przykładem, że innych danych potrzebuje szef przedsiębiorstwa, innych inżynier projektant, jeszcze innych inżynier nadzorujący produkcję®.

Drugi rodzaj abstraktów, zwanych indicatiue abstracts, nic

' We: >ja pulsk.i została wydana u ser ii Wydawnictwu Czasopism Technicznych NOT, Wais/awa i 965.

*Zob. O. Frank, Modern Docomcntation and Information Pradices, The Haguc 1961. Odpowiednie frasmenty, których przekład podano w tekście, mają następujące brzmienie: „In coniposing on abstract t/tere is no need to fol-Iow ahays the same se-/uence as the original pnblication" (s. 44); „The ąaestion of hu w far one shonld go into detail most depend on the object which the eialu-ation of the literiuare is intended to serven (s. 45).

1R7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SNB14116 Rozdział VIIFILOZOFIA KARY I NAGRODY 1. POJĘCIE SANKCJI trzy poglądy w zakresie stosowania
P1000500 Pojęcia Mimo żc pojęcie dramaturgia muzyczna* nic zostało j** okmsłone, jest używane dość c
Scan0001 Spis treści 1.    Pojecie działalności gospodarczej 2.    Naz
8 (290) ekonomicznej 73.    Pojęcie kupitaln ludzkiego nic zakłada wymiernej wartości
Image0002 (5) ■ WYCHOWANIE. POJĘCIA - PROCESY - KONTEKSTY nic tylko polonistów-nauczycieli, ale takż
10578101 177 wigcej przedmiotów, do których ocenienia nic lna dostatecznej podstawy i miary. Ażeby
15(1)(1) Zbiory Pojęcie: „grupowanie” i 123123123 Ćwiczenie: zakreśl kołem liczbę elementów z każdeg
Obraz 1 Ul KONCEPCJA KRYTYKI „narodowość”, wprowadza dychotomię pojęciową ogarniającą jakby swym zak
Pojęcia przestrzeni góra, dół karta pracy Pojęcia przesłrzeni: $fóra-dół Zakreśl na czerwono ilu
Obraz 1 Ul KONCEPCJA KRYTYKI „narodowość”, wprowadza dychotomię pojęciową ogarniającą jakby swym zak
23772 Image0002 (5) ■ WYCHOWANIE. POJĘCIA - PROCESY - KONTEKSTY nic tylko polonistów-nauczycieli, al

więcej podobnych podstron