a6 (2)

a6 (2)



rękę, a on nie wie, którą rękę należy podać; chce usiąść na krześle i pada, krzesło bowiem stoi bardziej na lewo, niż mu się wydawało; zaczyna jeść — nie może trafić widelcem w potrawę, uderza nim obok kawałka mięsa. A łyżka? Z łyżką dzieją się rzeczy niewiarygodne: nie chce zachowywać się tak jak u innych ludzi — ustawia się zawsze na „sztorc”, a zupa się z niej wylewa ... Zaczęło się to dawno, jeszcze w szpitalu, trwa nadal i ciągnie się przez długie, długie lata...

„Poznawszy moje imię, lekarz mówi: «Jak się masz, Lowa!» — i wyciąga rękę. A ja w żaden sposób nie mogę trafić swoją ręką do jego dłoni. Wtedy znowu mówi do mnie: «Cześć, Lowa!» — i podaje ponownie rękę. A ja podaję mu lewą rękę... Zorientowałem się, zaczynam wyciągać rękę prawą, ale z niewiadomych przyczyn nie mogę tego zrobić, w końcu trafiam jako tako — łapię za jeden palec. Wtedy on znowu uwalnia swoją rękę i mówi: «Cześć, spróbuj jeszcze raz, Lowa!». Podaje ponownie rękę, próbuję znowu bez widocznych efektów. Wówczas bierze moją rękę i pokazuje mi, jak należy się witać ... Po wypadku staram się siadać na krześle bardzo wolno, najpierw oglądam miejsce, na którym chcę usiąść, a kiedy już siadam, nagle z przestrachem próbuję złapać krzesło rękoma, boję się, że upadnę na podłogę. Czasami bywa tak, że w trakcie siadania padam, a to dlatego, że — jak się okazuje — krzesło stoi za daleko ode mnie”.

Wyjątkowo dokuczliwe były następstwa „dziwactw przestrzennych” w momencie siadania przy stole. Oto siada przy stole i chce pisać, a ołówek nie chce go słuchać — nie wie, jak się nim posługiwać; siada do obiadu i pojawia się problem, jak wziąć nóż, widelec, jak trzymać łyżkę?

Niestety, zapomniał najprostszych czynności nawykowych.

„Trzymam w ręku ołówek, ale zupełnie nie wiem, co z nim zrobić. Utraciłem umiejętność posługiwania się ołówkiem... Próbuję jeść łyżką «pierwsze da-nie», ale ani ręka, ani łyżka, ani nawet usta nie chcą mnie słuchać, ciągle się mylę. Wolno poruszam ręką, łyżką, talerzem, oblewam się, brudzę... podsuwam rękę trzymającą łyżkę to do brody, to do nosa, a do ust w żaden sposób nie mogę trafić! Zauważam też, że łyżka w mojej ręce zachowuje się jak zaczarowana, w żaden sposób nie mogę prawidłowo jeść, obracam łyżkę na wszystkie strony chcąc poznać prawidła posługiwania się nią. Niestety, nie mogę z nią dojść do ładu w momencie, kiedy zabieram się do jedzenia — w trakcie posiłku przestaje mnie słuchać! Czynność jedzenia, prowadzenie łyżki od talerza do ust i z powrotem w sytuacji, gdy widzę tylko fragment powierzchni talerza lub łyżki, jest niezwykle męczące. Wydawało mi się to dziwne, że choć minęło tyle czasu, nie mogłem przyzwyczaić się do łyżki, talerza czy widelca. Nie mogę utrzymać równowagi w przypadku wychylenia pod kątem od 45 stopni. A gdy zamknę oczy, w żaden sposób nie mogę uprzytomnić sobie, w jakim położeniu znajduje się talerz, łyżka; to już nie wina wzroku, a czegoś innego, co nastąpiło po zranieniu”.

To samo występowało w warsztatach szpitalnych, do których uczęszczał na „terapię zajęciową”, chcąc ponownie włączyć się do jakiejkolwiek pożytecznej pracy, przekonać się, że może być

57


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
48110 P1220625 Badanie doświadczalne * Epidemiolog nie wie, jakie będą skutki działania badanego par
skanowanie1 ■ ROZDZIAŁ 1Pojęcie myśli Załóżmy, że istnieje osoba, która nic nie wie o różnicy między
page0221 211 zna tych zjawisk wewnątrz mózgowych; nie postrzega fali nerwowej, która ją w ruch wprow
Obraz!8 Tym razem oczywiście to on nas trochę 0sz . że nie wie tego, o co pyta. ale należy to do jeg
Regulamin studiów FICO 2011-2012 Odpowiada on nie tylko za szkodę, która powstała wskutek jego dział
m9 właściwości czarnej żółci. Czarna żółć „jest metaforą, która o tym nie wie” (Starobinski) i która
skanowanie0013 BARONOWA Siadaj! Bierze ją za rękę i siłą sadza z powrotem. ONKA (na pograniczu łez)
a6 (2) jakieś tam litery, ale absolutnie nie wiem, jakie, więc milczę. I tak przy kolejnych literac
a6 Dziwna rzecz, ale nie rozumiem znaczenia tych słów, ich prawdziwego sensu. Z roztargnieniem patr
ILE MOŻNA SIEDZIEĆ PRZED KOMPUTEREM CZ 1 Chwyty na domowe zgrzytyMama wołała Konrada. I to kilka raz
DSC01991 Pritdmnwi wie reformy państwa pochodził od Stanisława Leszczyńskiego, ale i on nie zdobył s
a6 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii"... „wojewoda” i tylko „miecznik”, treść ta nie
skanowanie1 1 ROZDZIAŁ 1Pojęcie myśli Załóżmy, że istnieje osoba, która nic nie wie o różnicy między
a6 3 Struktury leksykalno - gramatyczne! ~"he trening maturalny focuses on words and phrases c

więcej podobnych podstron