BadaniaMarketKaczmarczyk 3

BadaniaMarketKaczmarczyk 3



nostronną; człowiek jako obiekt pomiaru często nie wie, że jest poddany pomiarowi. Pomiar cech rzeczy i zdarzeń, np. jakości produktu, skuteczności środków reklamy, jest oczywistą komunikacją jednostronną.

4.5.1

Rodzaje wywiadów i ich wybór

Wywiady bezpośrednie dzieli się na indywidualne'9 i grupowe. Wszystkie rodzaje wywiadów charakteryzują dwie cechy, z których każda odznacza się szerokim zakresem zmienności.

Pierwszą cechą wywiadu jest stopień jego standaryzacji. Wyróżnia się więc wywiady niestandaryzowane, czyli swobodne, oraz wywiady standaryzowane, zwane także wywiadami kwestionariuszowymi. Standaryzacja wywiadu przejawia się określonym stopniem ujednolicenia i precyzji instrumentu pomiarowego oraz sposobem przeprowadzenia wywiadu. Tm większy jest stopień standaryzacji wywiadu, tym mniejszą swobodę ma osoba prowadząca wywiad i tym większą rolę odgrywa instrument pomiarowy.

Drugą cechą wywiadu jest stopień jego głębokości i jednocześnie stopień ukrycia celu wywiadu przed respondentem. Wywiad staje się głębszy, gdy prowadzący stara się wydobyć od respondenta więcej dokładnych wiadomości dotyczących zwłaszcza motywów jego postępowania. Dlatego pomiar przeprowadzany metodą wywiadu pogłębionego jest określany jako jedna z metod tzw. badań motywacyjnych.

Wymienione cechy wywiadów mogą występować w kilku połączeniach, dając cztery podstawowe rodzaje wywiadów: wywiady proste standaryzowane, wywiady proste niestandaryzowane, wywiady pogłębione standaryzowane oraz wywiady pogłębione niestandaryzowane. Klasyfikację tę przedstawiono na rysunku 4.13.

Rysunek 4.13

Klasyfikacja wywiadów bezpośrednich

19 Indywidualny wywiad bezpośredni nazywany jest wywiadem osobistym, a indywidualny wywiad pośredni — wywiadem telefonicznym.

203


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Do brzegu DO BRZE G U Rozbitek jeszcze nie wie, że jest już blisko lądu. Wystarczy tylko płynąć wzdł
WSP J POLN254324 Nowe perspektywy. Niektóre kierunki badań lingwistycznych pc 1973 roku 651 Ku człow
366 Badanie morza. jednak mianowicie miejscu, tego nikt nie wie z pewnością nawet dziś jeszcze, Ambr
1. Człowiek jako twórca świata kultury. Zdolność tworzenia kultury jest jednym z 3 wyróżników
Psychologia nych. Zyskanie jej łączy się jednak często nie tylko ze znacznym wysiłkiem i zaangażowan
pomiarów pośrednich (unobtrusive measures) - badany nie wie co jest mierzone; nie są to deklaracje
Emocje są prezentem od natury, jeśli człowiek nie wie, że może i ma prawo je przeżywać odczuwa dysko
64 Tworzenie świata Człowiek, który jest szlachetny, nie podkreśla, że jest szlachetny, zupełnie tak
J M Rymkiewicz Genezis z Ducha (10) uczyniwszy człowieka. Bóg oględnie nie powiedział, że jest „
skanuj0022 (175) 36 Na wsi Cłjfopi przyjęli mnie na pastuszkę. Nie mówiłam, że jest^jjj żydówką, jes
112 Synteza dziejów Polski... pojęć i tez, lecz jako ideologię. W tym sensie twierdzi się, że jest t
page0032 22 kowego, błyszczy tylko w naszym mózgu; co zaś do podrażnienia samego nic nie dowodzi, że
Bordet Det jako podmiot Użycie słówka dct w roli podmiotu jest jedną z najbardziej charakterystyk. .
31 (634) SSZźg&oK, NIE ZNIKNĄ MYŚLIWI. Oczywiście, wenpie nie wie, ZE CESTEM TAKI LITOŚCIWY, PRZ

więcej podobnych podstron