BadaniaMarketKaczmarczyk40

BadaniaMarketKaczmarczyk40



Ochrona klientów Badań marketingowych (zleconiodawców). Zgodnie z obowiązującymi zasadami każda osoba zajmująca się profesjonalnie działalnością gospodarczą jesi zobowiązana do dbania o interesy klienta wynikające ze wzajemnych kontaktów. Z tego obowiązku nie jest również zwolniona firma badawcza. Na wzajemne kontakty mogą niekorzystnie wpłynąć takie nieetyczne działania firmy, jak wykorzystywanie niewiedzy klienta, prowadzenie niepotrzebnych badań, zatrudnianie niewykwalifikowanych pracowników, naruszanie anonimowości klienta i poufności danych, prezentowanie wprowadzających w błąd raportów.

Badacze są doświadczonymi specjalistami, co daje im przewagę nad klientami. Klienci, ze względu na brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, nie zawsze mogą sprawdzić, czy badacz zastosował prawidłowe metody badania. W takiej sytuacji istnieje pokusa stosowania wadliwych projektów badawczych w celu skrócenia czasu i zmniejszenia kosztów badania. Przykładem może być użycie próbnego kwestionariusza bez wcześniejszego przetestowania.

Niewiedza klienta może również sprzyjać prowadzeniu niepotrzebnych badań, zwłaszcza wtedy, kiedy wyniki są już znane lub ekonomicznie niesprawdzalne. Brak doświadczenia klienta może również spowodować, że badania będą prowadzone przez badaczy o niskich kwalifikacjach, co oznacza nic tylko wzrost kosztów badań, lecz także ich przedłużanie i mniejszą dokładność. Klient ma prawo domagać się od badacza świadectwa, że potrafi on dobrze zaprojektować i przeprowadzić badanie z korzyścią dla zleceniodawcy.

Firma badawcza jest zobowiązana do przestrzegania zasady anonimowości swoich klientów. Musi być również przestrzegana zasada poufności zebranych danych. Od zgody klienta zależy też ujawnienie sposobów badania, respondentów i innych stron biorących udział w badaniu. Zebrane dane, wyniki ich analizy i interpretacji oraz ostateczne wnioski są zazwyczaj własnością klienta. Jest więc oczywiste, że firma badawcza nie może wyników badania przekazywać konkurentowi klienta lub innemu klientowi, nawet wówczas, gdy nie jest on konkurentem. Klient powinien być poinformowany o tym, żc dwa różne badania dla dwóch lub więcej klientów są oparte na tej samej populacji badanej i na tej samej próbie.

Do nieetycznych działań wobec klienta zalicza się również prezentowanie niekompletnych raportów, opracowań, przygotowanych rozmyślnie w celu ukrycia niewygodnego problemu, prezentowanie wyników badań wprowadzających ich odbiorcę w błąd oraz planowanie i prowadzenie badań w taki sposób, aby osiągnąć spodziewane lub oczekiwane wyniki. Ten ostatni rodzaj błędu popełnia się niekiedy w celu uzasadnienia przyjętej wcześniej hipotezy lub usprawiedliwienia istniejącego stanu rzeczy. Niekiedy wyniki badań są prezentowane w taki sposób, że sprawiają wrażenie bardziej dokładnych niż są przez:

• użycie specjalistycznej terminologii utrudniającej klientowi zrozumienie lub śledzenie wyników badania, ale wywołującej u niego wrażenie dokładności i precyzji;

340


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BadaniaMarketKaczmarczyk51 R7 RozdziałOrganizacja badań marketingowych Organizacja działalności bada
BadaniaMarketKaczmarczyk64 Rysunek 7.4 Struktura badań marketingowych w Wielkiej Brytanii ze względu
nsk str 6 • Uporządkowanie sprzętu zgodnie z obowiązującymi zasadami: dezynfekcja sprzętu wielo
wl str. 11 BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU Ochrona klientów (zleceniodawców) Za nieetyczne uważ
Zdrowie Publiczne w pytaniach LEP Nr 56. Zgodnie z obowiązującym obecnie Programem Szczepień Ochronn
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 6 Rozwój praktyki i teorii badań marketingowych Trocką
wl str. 7 BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU Chronologia rozwoju badań marketingowych _Do 1920
BADANIE O BADANIACH Wizerunek badań marketingowych w polskich przedsiębiorstwach MornsMarlowe Patron
Obszary badań marketingowych iich cele: Badania rynku i sprzedaży I charakterystyka rynku i
SCAN0166 10 tif TABLICA 4.3Metody badań marketingowych w wybranych krajach w 2003 r. (jako % łącznyc
2. CELE I ETAPY BADANIA MARKETINGOWEGO 2.1. Cele badań marketingowych Krystyna Mazurek-Łopacińska
1. WPROWADZENIE DO BADAŃ MARKETINGOWYCH 1.1. Podejmowanie decyzji Dla przeciętnego człowieka badania
OCENA OPRACOWANIA Operat ochrony mchów został przygotowany zgodnie z obowiązującymi w 2013 roku akta

więcej podobnych podstron