Bauhaus60

Bauhaus60



98    OSKAR SCHLEMMER    M

nie był on z nią bezpośrednio związany cieleśnie, to dla nagi byłyby one kolejnym motywem związanym z dodawaniem! form, przedmiotów, rekwizytów, aby nimi manipulował. Tak więc nowe motywy ruchu powstają, kiedy damy aktorowi coś' do ręki: na przykład drążek, tyczkę, dużą kulę, małą kulę ! maczugę. Każdy z tych obiektów rządzi się określonym prawem, narzuca przypisane mu zastosowanie. Taniec form ■ składa się z arabeskowego operowania tymi formami w prze. strzeni, zmian położenia, wskazywania drogi, co zawsze ukła. | da się w kompozycje, poniekąd „żywe obrazy”.    5

To zadziwiające, że wobec różnorodnych dzisiejszych dążeń: w obrębie tańca nie zrobiono dotychczas użytku z tak prostego środka, jakim jest rekwizyt jako czynnik sprawczy ruchu że tak wielu, mniej lub bardziej celowo trzepoczącym w przestrzeni rękom nie dano niczego, co by je wiązało, związywało, odnosiło je do czegoś, do jakiejś rzeczywistości optycznej, zamiast do jakiejś iluzji. - Także nasze Zabawy klockami, akcje z kolorowymi klocami należy traktować jako nasz wkład w problem „obchodzenie się z formą”. Noszenie, obracanie, balansowanie, rzucanie, budowanie stwarza trwałe zmiany w obrazie optycznym i sytuacji przestrzennej. Przy okazji obnażyła się tutaj złośliwość przedmiotów martwych.

Jako środek pośredni między rekwizytem i kostiumem, jako stadium pośrednie między manipulowaniem a podnoszeniem;■ należałoby chyba potraktować nasz Taniec drążków. Dwanaście przylegających do ciała drążków tworzy w pewnym sensie przedłużenie narządów ruchu; zostały one nazwane „wielką pieśnią przegubów”, gdyż transponowały w przestrzeń ich mechanikę, tworząc zadziwiające układy figur. Planujemy rozbudować tę demonstrację, z braku innych po-jęć nazwaną tańcem, na układ zespołowy kilku tancerzy wy-posażonych w różne rodzaje drążków. Z kolei te tańce drąż' ków mają być częścią większego Baletu-drew na, fragmentem którego będzie Taniec obręczy jako kompozycja z okręgów.

W dotychczasowej praktyce kostium jako taki nie odgrywał większej roli, ewentualnie jedynie podrzędną. Zanim przejdę do przekształcania i zmiany postaci ludzkiej na scenie, proszę mi pozwolić na krótkie omówienie maski jako części tego przekształcenia, i to części wcale nie bez znaczenia.

Także tutaj muszę dać wyraz swojemu zdziwieniu, że ten nadzwyczajny środek sceniczny niemal całkowicie zniknął z obszaru sceny i czasami tylko jest stosowany w tańcu, w balecie. Jeśli nawet jest już używany, to rzadko w odpowiedniej postaci, rzadko także daje to odpowiedni wyraz. Dziwnym sposobem pojęcie maski wiąże się powszechnie z rubasznym komizmem albo budzącą strach upiomością. Jak gdyby jedynym zadaniem maski było wywoływanie śmiechu lub straszenie! W naszej rodzimej kulturze maska jest tylko atrybutem karnawału. Zarówno tu, jak i w celach reklamowych na targach uzyskuje ona wymiary ponadnaturalne: jest to daleki odbłysk dawnego antycznego monumentalizmu.

Twarze bogów egzotycznych tancerzy w świątyniach lub szamanów z ich wielobarwnym okropieństwem trzeba jednak uznać za pogodne w porównaniu z wyblakłym księżycowym demonizmem, jaki przeważnie spotyka się dzisiaj. Wspaniałe są maski japońskie i chińskie, także ze względu na niespotykaną technikę wykonania.

Moje próby z maskami nauczyły mnie czegoś szczególnego, a mianowicie minimalnego wyrazu, aby ograniczenie wyrazu nie przeszkadzało masce w posiadaniu jakiegoś wyrazu, szczególnie właśnie tego stereotypowego wyrazu, który stanowi istotę maski.

Być może z powodu przesytu ludzkich twarzy, które oglądamy codziennie, i ich wyrazu tak silnie reagujemy na anoni-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0012 tfactoj ł h&tQ, WJj, do psychicznie chorą sąc stwierdza, że M czasie popelniema czynu
połączeniu z faktem, iż nie był on protokołem trasowalnym, sprawiły, ze większe organizacje wybierał
* W tym momencie pojawia się William Wallace, wyjęty z pod prawa za zamordowanie szeryfa z Lana
Bauhaus63 104 OSKAR SCHLEMMER Tu jeszcze jeden zabawny przykład dotyczący podobnych! zasad formalny
CCF20090212004 kwestia czasu. Nie był on bowiem na tyle długi, by w drodze normalnych procesów ewol
Nowe skanowanie 20110227125040 00019 nia nie dającego się nigdy przewidzieć wyniku tam, gdzie był on
mity048 (2) 98 Krak (Gracchus, Grakch) czy także, że był on Rzymianinem, gdyż Romulus, założyciel mi
PRAKTYKA SZUBRAWCÓW CXXI się z *nią nie był wynalazkiem szubrawców, ale bardzo ściśle wiązał się z
socjaldemokratów. Potem był marsz na Rzym z Mussolinim na czele. Nie został on jednak rozpędzony, bo
CCI20100224067 nie dłużej niż godzinę, ale przez godzinę był on Goethem... Zrobiłem to, gdyż czułem
Ten sposób notowania nie jest pomysłem nowatorskim, był on lansowany jeszcze w okresie dwudziestolec
scandjvutmpcd01 173 On jeden tylko śmierć przewiduje; nie dręczą się nią bynajmniej zwierzęta, któr
DSCg93 nią terenów podlegających zabiegom obowiązkowym nie był dowolnie zmieniany, a tym samym, aby
Image39 220 tak skromnym i prostym, jak było życie zmarłego; nie przyjaźń nawet, bo i w tój zabiera

więcej podobnych podstron