Bez nazwy 1 (29)

Bez nazwy 1 (29)



I


Ćwiczenie nr


h


Temat:    SKRZYNIA PRZEKŁADNIOWA

Cel ćw:    Zapoznanie się z istotą przenoszenia momentu obrotowego przez prze

kładnie mechaniczne, ich budową oraz sposobem obliczania przełożeń przekładni.

1. Część informacyjno-teoretyczna.

Ruch obrotowy z silników napędzających jest bardzo rzadko przekazywany bezpośrednio na napędzane wały w maszynie. Zwykle między tymi elementami znajduje się urządzenie pośredniczące, zwane przekładnią. Najbardziej rozpowszechnione w maszynach są przekładnie mechaniczne, stosowane do przenoszenia ruchu obrotowego między dwoma wałami, na ogół z równoczesną zmianą prędkości obrotowej.

Skrzynia przekładniowa nazywana często skrzynią biegów pełni funkcję przekładni zwalniającej (reduktora). Umożliwia ona dostosowanie prędkości obrotowej wału korbowego silnika do prędkości jazdy i uzyskanie dostatecznie dużego momentu obrotowego na kołach a także odłączenie silnika od kół napędowych podczas postoju i pracę silnika przy biegu jałowym.

Konieczność stosowania skrzyni przekładniowej wynika stąd, że silniki w samochodach i motocyklach są wysokoobrotowe (4000-6000 obr/min). Natomiast prędkość obrotowa kół musi być znacznie mniejsza niż prędkość obrotowa wału korbowego. Z tego właśnie względu pojazdy wyposaża się w skrzynie przekładniowe, umożliwiające poprzez zmianę przełożenia na uzyskanie różnych wielkości momentu obrotowego na kołach. Liczba przełożeń w samochodach osobowycli wynosi 3-4, a w ciężarowych 4-6.

Skrzynia przekładniowa posiada trzy wałki /rys. 1/ : sprzęgłowy (1 )-doprowadzający napęd ze sprzęgła, główny (2 podbierający napęd i pośredni (3 ). Wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi o zębach prostych ułożyskowane są na łożyskach tocznych. Koło zębate (4) znajdujące się na wałku sprzęgłowym jest stale zazębione z kołem zębatym (5) znajdującym się na wałku pośrednim, co sprawia że jeśli obraca się wałek sprzęgłowy, to wraz z nim obraca się wałek pośredni.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bez nazwy 1 (30) Ćwiczenie nr.Temat:    CAŁKOWITE PRZEŁOŻENIE POŁĄCZENIA GWINTOWEGO.
Bez nazwy 1 (31) Ćwiczenie nr Temat:    IDENTYFIKACJA KÓL ZĘBATYCH I ŁOŻYSK TOCZNYCH
Bez nazwy 1 (32) Ćwiczenie nrTemat:    BADANIE SPRĘŻYN ŚRUBOWYCH Cel ćw:   
Bez nazwy 4 (20) R;ys2    Działanie cfcterobiegowej skrzyni przekładniowej; a). I bie
Budownictwo IV Pelczar Jaromir Grupa III r Ćwiczenie nr D Temat: Analiza sitowa Cel
Bez nazwy2 (2) i Ćwiczenie nr Temat    SILNIK SPALINOWY DWUSUWOWY Cel ćw:
skanuj0028 (73) Politechnika Poznańska Instytut Inżynierii Materiałowej GSprawozdanie z ćwiczenia nr
skan050 t~Ą&UFAKADEMIA TECHNICZNO-HUMANISTYCZNAw Bielsku-Białej Ćwiczenie nr 3 Temat: Ciepło
46944 skanuj0048 (27) Politechnika Poznańska Instytut Inżynierii MateriałowejSprawozdanie z ćwiczeni
infa03 INFORMATYKA ĆWICZENIE NR 4 Temat:    Excel 1 ZADANIE I. Utworzyć arkusz zawier
infa04 INFORMATYKA ĆWICZENIE NR 4 Temat:    F.xeel 2 ZADANIE I. Sporządzić wykres fun

więcej podobnych podstron