bis 0

bis 0



Natomiast na statkach jednośrubowych woda do śruby dopływa przede wszystkim z boku - od strony burt - stąd na takich jednostkach wymagane jest silne zwężenie wodnic w dolnych częściach rufy. Typowe ukształtowanie rufy jednośrubowej pokazano na rysunku 128.

W skrypcie omówiono wyłącznie budowę rufy statków jednośrubowych jako nastręczającą więcej problemów konstrukcyjnych niż konstrukcja rufy dwuśrubowców.

13.2. Typy tylnie

Tylnica stanowi element konstrukcyjny spinający ze sobą burty i dno statku. Znajdują się w niej: piasta pochwy wału śrubowego, piasta trzonu steru, a niekiedy też elementy podpierające ster (stopa tylnicy lub wspornik). Kształt tylnicy statku jednośrubowego zależy przede wszystkim od sposobu podparcia steru. Dawniej najczęściej stosowano tylnice z zamkniętym oknem śrubowym, wyposażone w pionowy wspornik, tak zwane ramię sterowe, łączące górną część tylnicy ze stopą steru, czyli elementem podpierającym ster od dołu (rys. 129a). Przede wszystkim było to rozwiązanie gwarantujące dobrą wytrzymałość tylnicy pierwotnie wykonywanej jako odlew żeliwny.

Współcześnie stosuje się tylnice otwarte, bez ramienia sterowego. Materiał, z którego są wykonane - staliwo - gwarantuje dobrą wytrzymałość (zwłaszcza na uderzenia) stopy tylnicy podpierającej ster (rys. 129b).

W obu rodzajach tylnie wymiary okna śrubowego, czyli przestrzeni, w której umieszczona jest śruba napędowa, określają przepisy budowy statków' poprzez podanie minimalnych wielkości prześwitów. Sposoby ich określania pokazuje rysunek 130. Zachowanie wymaganych prześwitów zmniejsza niebezpieczeństwo powstawania nadmiernych drgań śruby napędowej w czasie pracy.

Przepisy budowy statków określają następujące parametry tylnicy: grubość piasty (zależną od średnicy wału śrubowego), wymiary przekrojów tylnicy spawanej i odlewanej, wskaźniki wytrzymałości na zginanie przekrojów ramienia śrubowego i stopy tylnicy (zależne od długości statku) oraz wskaźnik wytrzymałości na zginanie przekroju wspornika steru (zależny od długości statku i obliczeniowej siły naporu wody na płetwę sterową). Dodatkowo wymagane jest wzmocnienie tylnie staliwnych (odlewanych) żebrami, a tylnie spawanych - poprzecznymi węzłówkami. Te wzmocnienia są połączone z wiązaniami części rufowej kadłuba.

a)

b)

Rys. 129. Typy tylnie statków jednośrubowych: a) zamknięta; b) otwarta; 1) ramię śrubowe, 2) ramię sterowe, 3) stopa tylnicy, 4) śruba napędowa, 5) płetwa steru, 6) okno śrubowe

177


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
bis0 3.4. Odbiory i atesty materiałowe Materiały stosowane do budowy statków (w tym stale kadłubowe
332 ARTYKUŁY nie na granicy wybranych druków z przesyłek do bibliotek. Ginęły przede wszystkim pozyc
IMG90 Z prób produktów ciekłych należy przed przystąpieniem do oznaczania cukrowców przede wszystki
Książka ta powstawała latami w notatkach i konspektach do moich wykładów, przede wszystkim w Uniwers
133recenzje, omówienia, noty trzebne do ich produkcji, a przede wszystkim posługują się pojęciem for
wykłady z polskiej składni3 10 Wprowadzenie do składni rzucony przede wszystkim przez własności skł
socj Podziękowanie Książka ta powstawała latami w notatkach i konspektach do moich wykładów, przede
receptory smakowe, wzrokowe itd. nie tylko docierają do podwzgórza, ale przede wszystkim docierają d
kulturystyka161 W ćwiczeniach od 15! do 156 działa przede wszystkim część środkowa mięśni czworobocz
ObrazD1 Ponfolio jest pojęciem, które przeniknęło do terminologii pedagogicznej przede wszystkim&nbs
WYKORZYSTANIE DWUFAZOWEJ EKSTRAKCJI WODNEJ DO SEPARACJI UZOZYMU... 7 przede wszystkim z obecnością
RESTAURACJA W PIWNICY DAWNEGO SEMINARIUM Wejście do piwnic, w których będzie restauracja zbudowano o
II. Kodowanie obrazu statycznegoGrafika wektorowa Do zalet należą przede wszystkim: s skalowalność,
■ Metody stratne I ■ Pozwalają uzyskać stopnie kompresji nawet do 90% ■ Wykorzystują przede wszystki
30958 img944 (3) 198 Aspekty mitu czy niemożliwy do rozwiązania. Myślimy przede wszystkim 0
DSCF0876 1. Wprowadzenie do ekonomiiMikroekonomia bada przede wszystkim poszczególne elementy tworzą

więcej podobnych podstron