bożena wojtasik doradca zawodu stronaD 45

bożena wojtasik doradca zawodu stronaD 45



które są bardziej zdeterminowane społecznie. Natomiast warstwę zew- | nętrzną, najbardziej poddającą się wpływom środowiska społecznego, są zainteresowania. Wszystkie wymienione w modelu elementy są od siebie również zależne „warstwowo”, np. zainteresowania są przedmiotem zaspokajania wartości i potrzeb, wartości są przedmiotem zaspokajania potrzeb itd. 22 Rdzeń „cebuli” mniej podlega wpływom zewnętrznym, ponieważ środowisko oddziałuje najbardziej na warstwy zewnętrzne.

ŚRODOWISKO

0 * co

1

o

Q

O

CC

w

osiągnięcia

obszary satysfakcji

struktura fizjologiczna jednostki

Rys. 5. Model teoretyczny: potrzeb, wartości, zainteresowań (źródło: D.Supei, Polizeby


Chcąc ustalić, co ma większy wpływ na aktywność zawodową człowieka — zainteresowania czy wartości — D. Super wraz ze swoimi współpracownikami podjęli badania osób wybierających zawód. Stwierdzili. że oba czynniki są ważne, ale łatwiej jest przewidzieć, jak potoczą się losy ludzkie na podstawie znajomości zainteresowań, trudniej zaś określając jedynie preferowane przez ludzi wartości. Zauważono bowiem, że w różnych zawodach można spotkać ludzi uznających podobne systemy wartości, ale jednocześnie, że w takich samych zawodach pracują ludzie z różnymi systemami wartości 2-\ Natomiast przez dobry pomiar zainteresowań można, 1 2

zdaniem D. Supera, przewidzieć, jak będzie się zachowywał i co będzie robił człowiek.

W dalszych rozważaniach określa on te czynniki środowiskowe, które mają największy wpływ na karierę zawodową. Autor uważa, żc są nimi wpływy innych ludzi — wzorców osobowych. Funkcji wzorców nie muszą pełnić koniecznie rodzice — mogą być nimi ludzie, którzy odnieśli sukcesy zawodowe 24.

Odwołując się do współczesnych teorii psychologicznych można dostrzec pewne analogie teorii D. Supera do teorii rozwoju osobowości B. H. Eriksona. Autor ten także wyróżnia kolejne fazy życia ludzkiego, które są odrębnymi etapami rozwoju, a zarazem punktami zwrotnymi w egzystencji człowieka 25. Wybór zawodu związany jest głównie z okresem dorastania, dojrzewania. E. II. Erikson określa tę fazę mianem „kryzysu tożsamości”. Młodzież w tym okresie jest najczęściej niezdolna do określenia swojej tożsamości zawodowej, ponieważ funkcjonuje w zamęcie tożsamościowym, związanym ze zjawiskiem rozproszenia roli26. Dorastanie powoduje z jednej strony przymus dokonywania radykalnych wyborów, identyfikowanie się z różnymi rolami, z drugiej zaś faza dojrzałości stawia wymóg osiągnięcia określonej tożsamości. Niestety występuje „ograniczona liczba modeli do możliwych kombinacji fragmentów identyfikacyjnych” 3 4. Użyteczność tychże modeli jest zatem warunkowa, młodzież może bowiem odrzucić wiele oferowanych ról, co służy również określeniu własnej tożsamości 2S.

Periodyzacja życia ludzkiego oraz szczególna rola w rozwoju osobowości tzw. wzorca osobowego jest zawarta także w teorii D. J. Levinsona5. Autor ten badał przedstawicieli różnych zawodów w wieku od 35 do 45 roku życia. Ze wszystkimi osobami prowadzono wielogodzinne rozmowy, sporządzając obszerne historie ich życia. Studiowano także dane z biografii ludzi wybitnych. W efekcie sporządzono tabele faz życia ludzkiego oraz wyszczególniono czynniki wyznaczające specyfikę funkcjonowania człowieka w określonych fazach. Tak jak u D. Supera istnieje „wzorzec osobowy”, u D. J. Levinsona pojawia się „przewodnik duchowy”, tzw.

1

:: Np. jeżeli osoba wybierająca zawód ma dużą potrzebę miłości. szuka pracy związanej z ludźmi.

2

D. Super badał systemy wartości studentów wydziału inżynieryjnego. Na pytonie, dlaczego wybrali ten wtaśnie kierunek studiów, uzyska) rozmaite odpowiedzi, któic podzielił r.a :> grupy: 1) chęć budowy mostów, a przez to pomaganie ludziom, bycie użytecznym: 2) chęć szybkiego wzbogacenia się. dobra materialne; 3) naukowe podejście do życia, studia jako droga do zrozumienia świata.

-4 D. S u p c r. Kuriera zaw odowa. W karierze zawodowej kobiet jest rr.rucj takich wzorców, znacznie więcej jest modeli osobowych mężczyzn. Inny problem w USA to dostarczanie społeczności murzyńskiej wzorców ludzt. którzy odnieśli sukces zawodowy.

-5 Poitnję za K. Obuchowski m. Adaptacja twórcza, KiW, Warszawa 1085. s. 338.

~b Podaję za L. Witkowskim. Rozw ój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika //. Eriksona. Toruń 1989. s. 57-58.

3

Ibidem, s. 57.

4

38 Ibidem, s. 58.

5

-7 podaję za K O b u c h o w s k i m, op. cif., a. 3-18-350.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
bożena wojtasik doradca zawodu strona& 27 26 indywidualnych związków, które są przykładem adekwatnej
bożena wojtasik doradca zawodu strona 11 10 takie wskazują, iż poradnictwo implikuje zmiany również
bożena wojtasik doradca zawodu strona0 101 100 100 r; i ! dopasowanie ucznia do zawodu. Wybór zawod
bożena wojtasik doradca zawodu strona2 103 102 Doradca na tej podstawie przekazuje swoją opinię w p
bożena wojtasik doradca zawodu strona4 105 104 uczniowie nic byli przedmiotem oddziaływania, ale ak
bożena wojtasik doradca zawodu strona6 107 106 Oznaczenia ale na rys. 1S i 21 Rys. 2S. Wymiary dzia
bożena wojtasik doradca zawodu strona8 109 108 radność radzącego się aniżeli modele opieki i przymu
bożena wojtasik doradca zawodu strona0 111 110 a w mniejszym stopniu (choć również) poznania zawodó
bożena wojtasik doradca zawodu strona2 113 112 się. Niemniej odpowiedzialność za podjętej decyzję a
bożena wojtasik doradca zawodu strona4 115 114 postrzegana jest bardziej w jednostkowym niż ogólnos
bożena wojtasik doradca zawodu strona6 117 116 wymiany zdań 1. Ważne więc stają się także kontakty
bożena wojtasik doradca zawodu strona8 119 11S taj, że nie możesz za kogoś rozwiązywać jego problem
bożena wojtasik doradca zawodu strona 13 12 osób, z których jedna jest doradcą starającym się pomóc
bożena wojtasik doradca zawodu strona0 121 120 Jak widać z tabeli, badacze poradnictwa preferują mo
bożena wojtasik doradca zawodu strona2 123 122 iż w przyszłości zawód nic będzie wybierany na całe
bożena wojtasik doradca zawodu strona4 125 124 zycji tak zaprogramowany komputer, aby po wprowadzen
bożena wojtasik doradca zawodu strona6 127 BIBLIOGRAFIA A n l o c h R. F . Bemtung zwischen Erztehu
bożena wojtasik doradca zawodu strona8 129 128 Jędrzejczak M.t Model poradnictwa wychowawczego wywi
bożena wojtasik doradca zawodu strona0 131 130 Pietraszko J.. Satysfakcja życiowa w aspekcie poradn

więcej podobnych podstron