CCF20081104008

CCF20081104008



160 VII. Postać literacka

scnalne i intrapersonalne, potrzeby, motywacje i uznawane wartości);1

5.    przy wyraźnej hierarchizacji kategorii cech osobowościowych — wybór dominanty osobowościowej;

6.    relacje między cechami fizycznymi a osobowościowymi;

7.    w obrębie postaciowania pośredniego: stopień aktualizacji, wyrazistość i częstotliwość przejawów poszczególnych cech osobowościowych (jednowymiarowość lub hiperbolizacja określana bywa czasem nazwą „typ”, wielowymiarowość powodująca indywidualizację i umiarkowana intensywność — nazwą „charakter”);,

8.    synchroniczna jednolitość lub występowanie sprzeczności i konfliktów w obrębie poszczególnych kategorii cech osobowościowych;

9.    diachroniczna statyka lub zmienność w obrębie poszczególnych kategorii cech osobowościowych;

10.    w wypadku zmienności — jej względna ciągłość lub skokowość, a w związku z tym stopień przewidywalności postępowania postaci;

11.    miara zrozumiałości postępowania postaci w świetle motywacji znajdujących się w samym utworze, wiedzy oczekiwanej u projektowanego odbiorcy, przy uwzględnieniu konwencji właściwych danemu gatunkowi literackiemu;

12.    aksjologiczna zgodność bądź niezgodność cech postaci w obrębie jednej lub różnych kategorii cech osobowościowych;

13.    zgodność lub niezgodność danych postaciowania bezpośredniego i pośredniego;

14.    sfera niedookreślenia postaci; tu rozróżnić można nie-dookreślenia: wynikłe z zewnętrznych ograniczeń czy interwencji; nakazane przez obowiązujące konwencje dla uniknięcia ujemnych skutków artystycznych; wprowadzone dla uzyskania pozytywnych celów artystycznych; niezgodne z panującą konwencją gatunkową, a odbierane jako luki informacyjne; nie regulowane konwencją gatunkową 1.

Zbadanie budowy postaci umożliwia nam w niektórych wypadkach określenie przeświecającej przez nią psychologicznej lub filozoficznej koncepcji osobowości Chodzi tu m. in. o występowanie i hierarchizację różnych jej warstw i wymiarów, o proporcję czynników biotycznych i psychicznych, intragen-nych i ekstragennych w kształtowaniu osobowości, o usytuowanie egzystencji między biegunami determinizmu i wolności.

Wobec rozważań tego rodzaju wysuwa się często zarzut, że traktuje się w nich naiwnie konstrukcję językową, jaką jest postać literacka, jakby była ona żywym człowiekiem.

Zabobony literackie — pisał Paul Valery w Tel Quel — tak nazywam wszelkie wierzenia, których cechą wspólną jest zapomnienie o słownym charakterze literatury. Tak więc istnienie i psychologia postaci, tych istot żywych bez wnętrza 24

Jak to często w naszej dziedzinie bywa — wyparcie pewnego zabobonu łączy się z powstaniem nie mniej przesądnego tabu. Wspomniany przed chwilą zarzut jest uzasadniony, gdy wypełnia się rozmaite obszary niedookreślenia występujące w postaci literackiej („Ile dzieci miała Lady Makbet” — zapytywał ironicznie w tytule swego eseju L. C. Knights), gdy dopisuje się postaciom nie istniejące wnętrze, przeszłość i przyszłość, nie wtedy jednak, gdy interpretuje się w kategoriach osobowościowych dane postaciowania pośredniego. Postać literacka — powtórzmy — jest tworem antropomimetycznym, jej nacechowanie zatem nie może być inaczej opisane. Najlepszym dowodem — słownik wszelkich prób semiotycznej analizy postaci. Co więcej — nawet na poziomach głębszych, np. analizy aktancjalnej, nie ma ucieczki od kategorii antropomor-ficznych. Zauważmy także, że nikt nie protestuje, gdy w kategoriach personologii psychologicznej, a w każdym, razie — w kategoriach pozalingwistycznych, rozpatruje się postać, o której wiedzę czerpiemy tylko ze źródeł historycznych, pamiętników, literatury faktu itd. — choć i one przecież są „tworami słownymi”.

Sprawą dyskusyjną jest natomiast wybór języka dla per-sonologicznego opisu postaci. Pojawiają się tu następujące możliwości:

24 Cyt. według: P. Hamon, 1. c., s. 115.

11 — Wymiary dzieła literackiego

1

Zob. H. Markiewicz, Problem miejsc niedookreślenia w dziele literackim w: Nowe przekroje i zbliżenia. Warszawa 1974.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (18) 160 VII. Pontat UtcraelM scnalne i intra
CCF20081104001 (3) 146 VII. Postać literacka XIX-wieczna konsekracja postaci literackiej, traktowan
CCF20081104002 (3) 148 VII. Postać literacka — zapisał Lew Tołstoj w swym dzienniku z roku 1898 8.
CCF20081104003 (3) 150 VII. Postać literacka wieść Robbe-Grilleta Żaluzja — w intencjach autorskich
CCF20081104004 (3) 152 VII. Postać literacka cjonalnego dominującym składnikiem jest postać” — twie
CCF20081104005 (2) 154 VII. Postać literacka stości i indywidualizacji cech. „Postać” zaś, wolna od
CCF20081104006 (2) 156 VII. Postać literacka 31*- Postać literacką byłbym zatem skłonny — pisał ost
CCF20081104007 158 VII. Postać literacka ogniem, kruche i gorące od góry. To odmładza. Gdzieś na ws
CCF20081104009 162 VII. Postać literacka 1.    wykorzystanie określeń stosowanych pr
CCF20081104010 164 VII. Postać literacka szczęście; Nadawca — literatura romantyczna; Pomocnik —« L
CCF20081104011 166 VII. Postać literacka uwagi analitycznej i interpretacyjnej, które stanowią o wz
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (10) 152 VII. Postać literacka cjonalnego dom
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (13) VII. Postać literacka 155 to czynności n
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (15) VII. Postać literacka 157 nego ukształto
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (16) 158 VII. Postać literacka ogniem, kruche
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (17) VII. Postać literacka 159 Z reguły posta
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (19) VII. Postać literacka 161 lub filozoficz
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (22) 164 VII. Pośtać literacka szczęście; Nad
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (3) VII. POSTAĆ LITERACKA Od wieków postać by

więcej podobnych podstron