CCF20081104009

CCF20081104009



162 VII. Postać literacka

1.    wykorzystanie określeń stosowanych przez autorytatywnego narratora w postaciowaniu bezpośrednim;'

2.    użycie określeń należących do wiedzy potocznej lub naukowej współczesnej utworowi;

3.    użycie określeń należących do dzisiejszej wiedzy potocznej lub naukowej.

Wszystkie te procedury wydają się uprawnione w obrębie szeroko pojętej (włączającej także i krytykę) refleksji o literaturze, byleby tylko były stosowane świadomie i konsekwentnie. Niejednokrotnie taki kwestionariusz personologiczny okaże się w wielu rubrykach pusty lub ubogi, banalny, przyniesie kwalifikacje unieważniające się wzajemnie. Ale właśnie ten brak informacji, jej zdawkowość czy informacje sprzeczne będą wskaźnikami redukcji czy dezintegracji postaci. Zauważmy, że w praktyce interpretacyjnej omówienie postaci np. Kafki czy Becketta odbywa się w taki właśnie, tylko niesystematyczny i nieświadomy sposób, a mianowicie — w znacznej części przez zdania zaprzeczone, tj. stwierdzające, jakich wymiarów czy właściwości postacie te nie posiadają.

Kłopotliwym natomiast problemem interpretacyjnym jest rozstrzygnięcie, które z informacji o postaci mają charakter istotnie oznakowy (indeksalny), tzn. powinny być traktowane jako manifestacje jej cechy czy koncepcji osobowościowej, które zaś pojawiły się — by tak rzec — incydentalnie, np. na potrzeby rozwijania fabuły (jako przykłady można by tu wymienić rozważane przez Boya-Żeleńskiego machinacje majątkowe Sopliców czy Połanieckiego). Ale odpowiedź na to pytanie zależna jest od dwóch innych, bardziej zasadniczych kwestii: czy z utworu da się wywnioskować intencja autorska, a jeśli tak — czy stanowi ona jakieś ograniczenie dla postępowania interpretacyjnego.

Następny krąg zagadnień związanych z postacią literacką to jej pozycja bądź funkcja: 1) wobec innych składników czy aspektów dzieła literackiego, 2) wobec postaci z innych utworów literackich, 3) wobec rzeczywistości pozaliterackiej.

W sferze pierwszej pytać należy przede wszystkim, czy dana postać stanowi w dziele literackim składnik nadrzędny i autoteliczny (dominantę), współrzędny czy też upodrzędniony w stosunku do innych składników czy aspektów dzieła literackiego, jak fabuła, prezentacja procesów psychicznych, przesłanie ideowe, uzyskanie określonej jakości estetyczno-emotyw-nej, analogiczne lub symboliczne modelowanie świata, eksperyment formalny, itd.

Dalej — określić trzeba, jaka jest pozycja danej postaci w stosunku do innych postaci utworu — w sensie hierarchicznym, kwalitatywnym i relacyjnym. O hierarchii postaci decyduje „ważność” jej udziału w zwrotach przebiegu fabularnego, zasięg obecności w zawartości narracyjnej, charakter i ilość relacji z innymi postaciami.

Pozycję kwalitatywną postaci wyznaczają jej stosunki podobieństwa i kontrastu wobec innych postaci, rozpatrywane na różnych płaszczyznach porównawczych.

Pozycja relacyjna to zasadnicza funkcja (lub wiązka funkcji), jaką spełnia postać wobec innych postaci w przebiegu fabularnym. Pozycję tę można opisywać na różnych piętrach abstrakcyjności. Od ukazania się Morfologii bajki (1928) W. Proppa, a raczej od momentu jej spóźnionego odkrycia na Zachodzie, pojawiło się kilka modeli tego rodzaju; najprostszy i najogólniejszy z nich, zaproponowany jeszcze w Semantiąue

structurale (1966) A. J. Greimasa, obejmuje sześć kategorii „aktantów”: .    C-r)^H€ hlOhu



Nadawca -* Przedmiot —► Odbiorca t

Pomocnik -» Podmiot <- Przeciwnik

Jak wiadomo, ta sama postać może równocześnie lub kolejno pełnić funkcje różnych aktantów, jeden i ten sam aktant może wcielać się w kilka postaci, nadto zaś funkcję aktantów mogą pełnić również zbiorowości, przedmioty realne i abstrakcyjne. Cały ten schemat, ekstrapolowany z systemu „kręgów działania” baśni magicznej, dobrze przylega do utworów fabularnych, których treścią jest dążenie bohatera do uzyskania pewnej wartości w konflikcie z przeciwnikiem, jest natomiast kłopotliwy w zastosowaniu do utworu o innej konstrukcji. Tak więc np. dlą/ Pani Bovary trzeba by proponować takie oto wypełnienie schematu: Podmiot — Emma; Przedmiot — u*


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (20) 162 VII. Poitać Utoraaka 1.   
CCF20081104001 (3) 146 VII. Postać literacka XIX-wieczna konsekracja postaci literackiej, traktowan
CCF20081104002 (3) 148 VII. Postać literacka — zapisał Lew Tołstoj w swym dzienniku z roku 1898 8.
CCF20081104003 (3) 150 VII. Postać literacka wieść Robbe-Grilleta Żaluzja — w intencjach autorskich
CCF20081104004 (3) 152 VII. Postać literacka cjonalnego dominującym składnikiem jest postać” — twie
CCF20081104005 (2) 154 VII. Postać literacka stości i indywidualizacji cech. „Postać” zaś, wolna od
CCF20081104006 (2) 156 VII. Postać literacka 31*- Postać literacką byłbym zatem skłonny — pisał ost
CCF20081104007 158 VII. Postać literacka ogniem, kruche i gorące od góry. To odmładza. Gdzieś na ws
CCF20081104008 160 VII. Postać literacka scnalne i intrapersonalne, potrzeby, motywacje i uznawane
CCF20081104010 164 VII. Postać literacka szczęście; Nadawca — literatura romantyczna; Pomocnik —« L
CCF20081104011 166 VII. Postać literacka uwagi analitycznej i interpretacyjnej, które stanowią o wz
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (10) 152 VII. Postać literacka cjonalnego dom
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (13) VII. Postać literacka 155 to czynności n
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (15) VII. Postać literacka 157 nego ukształto
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (16) 158 VII. Postać literacka ogniem, kruche
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (17) VII. Postać literacka 159 Z reguły posta
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (19) VII. Postać literacka 161 lub filozoficz
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (22) 164 VII. Pośtać literacka szczęście; Nad
H Markiewicz Wymiary dzieła lit Postać literacka (3) VII. POSTAĆ LITERACKA Od wieków postać by

więcej podobnych podstron