CCF20090303021

CCF20090303021



46 Rodzaje determinizmu

tycznego należy być może do tej kategorii, tak jak należeć do niej może próba zrozumienia jakiejś argumentacji.

Nie ma więc wielu powodów, aby sądzić, że fizjolog potrafi przewidzieć na podstawie badań mózgu matematyka, jakie będą następne kroki w nowym dowodzie matematycznym, który ów matematyk właśnie wymyśla - jest natomiast wiele powodów do odrzucenia tego przekonania. Gdy jednak ów dowód matematyczny jest już gotowy, możemy poszukać jakiegoś psychologicznego wyjaśnienia dla niektórych kroków tego dowodu: być może jeden z tych kroków w dowodzie jest podobny do któregoś z jego wcześniejszych dowodów, inny zaś może się okazać genialnym zastosowaniem metody wynalezionej przez jego nauczyciela. Bardziej wnikliwa analiza mogłaby może wskazać pewne przyczyny, które spowodowały, że matematyk ten zaczął myśleć o swym starym nauczycielu oraz o wskazówkach, jakie od niego kiedyś otrzymał.

We wszystkich takich przypadkach nasze przyczynowe wyjaśnienia mogą być w części lub w całości wyrażone w postaci hipotez psychologicznych, które można poddać sprawdzianom za pomocą udanych przewidywań. Być może więc potrafilibyśmy przewidzieć, że Euler, stając wobec problemu o umiarkowanej trudności, byłby w stanie rozwiązać go, albo że Mozart skomponowałby mszę łub operę, gdyby zgodził się przyjąć zamówienie na taki utwór, a także że, mając na uwadze jego zdolności i jego świadomość, byłby wykonał arcydzieło, nie zaś jakiś bezładny zbiór fragmentów poskładanych na tę okoliczność. Nie ma powodu, abyśmy nie mieli iść dalej i sformułować sprawdzalną i dobrze sprawdzoną hipotezę psychologiczną, na której można byłoby oprzeć przewidywania - w tym nawet przewidywania dotyczące nowych wynalazków.

Przyznaję, że te rozważania o psychologicznych „przyczynach” ujawniają pewną fundamentalną trudność w intuicyjnym sformułowaniu doktryny „wolnej woli”. Rzadko kiedy natrafiamy na decyzję lub działania czy nowy wynalazek, który „nie został spowodowany” w tym sensie, że nie umielibyśmy go „wyjaśnić przyczynowo” w zadowalający sposób, przy założeniu, że wiemy całkiem sporo nie tylko o pochodzeniu, pragnieniach, lękach i postawach danej osoby, ale także o sposobach możliwego wpływania na jej decyzje za pomocą argumentów albo za pomocą jej upodobań muzycznych i literackich. Dlatego też, jeżeli doktryna o „wolnej woli” oznaczałaby istnienie „decyzji nie posiadających przyczyn” w tym sensie, należałoby wówczas przyznać, że jej krytyka, sformułowana przez Hobbesa, Spinozę i Hume’a oraz ich następców, jest słuszna16.

Żadnego z tych rozważań nie można jednak uznać za argument na rzecz determinizmu „naukowego”. Determinizm „naukowy” głosi bowiem coś znacznie więcej niż tylko istnienie przyczyn. Doktryna ta głosi (jak to widać w przytoczonym przeze mnie fragmencie z Kanta), że te przyczyny pozwalają nam przewidywać zdarzenie z dowolnym stopniem ścisłości. Implikuje zatem zasadę wyjaśnialności, to znaczy możliwość obliczania, na podstawie treści zadania predykcyj-nego, stopnia ścisłości, z którym „przyczyny” - tj. warunki początkowe - winny być znane, aby można było rozwiązać określony problem predykcyjny.

Nie ma jednak najmniejszego powodu, aby przyjąć przekonanie, że zasada ta może być spełniona w dziedzinie psychologii uczenia się lub motywacji, czy w obszarze zachowania lub fizjologii. Przeciwnie, wiele racji wydaje się świadczyć o tym, że zasada ta nigdy nie zostaje spełniona w obszarze psychologii.

Na przykład sugestia Kanta w oczywisty sposób opiera się na nieporozumieniu. Opiera się na błędnym przekonaniu, że jeżeli możemy doskonalić w nieskończoność naszą wiedzę w jakiejś dziedzinie, to możemy także nadawać naszym przewidywaniom w tej dziedzinie taką ścisłość, jaką tylko chcemy. Nie jest to jednak ani prawdziwe, ani nawet prawdopodobne.

Idea przewidywania ludzkich czynów metodami psychologicznymi z dowolnym stopniem ścisłości jest w istocie tak obca wszelkiej refleksji psychologicznej, że trudno jest sobie

16 Zakładam tu, że rozważania logiczne, takie jak np. uświadomienie sobie przez nas, że dwie teorie są wzajemnie dedukowalne albo - być może - że są wzajemnie sprzeczne, można uznać za „przyczynę”. Por, mój tekst Language and the Body-Mind Problem, op. cit., zwł. podrozdz. 6.1-4. [Por. także Popperowskie omówienie Świata 3 i jego interakcję ze Światami ] i 2 w The Self and Its Brain, op. cit., ss. 36-50.]


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090303016 36 Rodzaje determinizmu ne, oraz przez stwierdzenie, jak ścisłe musiałyby one być, a
CCF20090303011 26 Rodzaje determinizmu celów życia praktycznego, we wszystkich kontaktach z innymi
CCF20090303012 28 Rodzaje determinizmu Obok determinizmu religijnego istnieje również doktryna dete
CCF20090303013 30 Rodzaje determinizmu minizmu „naukowego”, a wówczas nie rozwiązana przezeń antyno
CCF20090303014 32 Rodzaje determinizmu miejsce, w którym argumenty zdroworozsądkowe się kończą, a g
CCF20090303015 34 Rodzaje determinizmu czająco precyzyjnymi warunkami początkowymi. Co jednak znacz
CCF20090303017 38 Rodzaje determinizmu 4. Badanie zachowań wobec zasady wyjaśnialności Zbadajmy ter
CCF20090303018 40 Rodzaje determinizmu zdroworozsądkowy, że możemy się uczyć coraz więcej z badań n
CCF20090303019 42 Rodzaje determinizmu Mówiąc całkiem ogólnie możemy stwierdzić, że chociaż nawet n
CCF20090303020 44 Rodzaje determinizmu Niektórzy wielcy filozofowie posługiwali się tym argumentem,
CCF20090303022 48 Rodzaje determinizmu uzmysłowić, co miałoby z niej wynikać. Wynikałaby z niej na
CCF20090303023 50 Rodzaje determinizmu by się twierdzić, że w tych dziedzinach udało się nam dokona
CCF20090303024 52 Rodzaje determinizmu temy i że wyższe organizmy są w mniejszym stopniu prede-term
CCF20091211011 46 Mit i znak lub przynajmniej zmusił go do uchwycenia całości1; talom przypadkiem J
CCF20091006016 tif których spełnienia oczekuje on od znaku. Sama ?] zaś koncepcja, tak jak i inne t
CCF20081123016 . flĄ C^A/VĄ/2iź^4 Rodzina: Czarnuchowate - Tenebrionidae Należą do niej chrząszcze
w/w ubezpieczeń na życie. Oznacza to, że nie mogą być sprzedawane jako odrębny produkt, tak jak to
Definicje organizacji Wg. T. Kotarbińskiego: „pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej j
CCF20090120104 na ryc. 37. Nadal możemy łatwo wyobrazić sobie ruch tej bryły. Tak jak poprzednio, p

więcej podobnych podstron