CCF20090530018

CCF20090530018



n.

.Oji •: -

•r. .■


VII. LASKA BOŻA

. ten udział [w zasługach męki] następuje przy uspra wieniu grzesznika dopiero wówczas, kiedy na skutek te świętszej męki Duch Święty wlewa miłość Bożą w [por. Rz 5, 5] tych, którzy otrzymują uspra wie i ona w nich pozostaje [kan. 11 j. Dlatego też w chwili wiedliwienia człowiek otrzymuje razem z od grzechów przez Jezusa Chrystusa, w którego bywa piony, te wszystkie dary wlane, tj. wiarę, nadzieję i riiił

1531 Wiara bowiem sama, bez nadziei i miłości, ani nas ni czy w sposób doskonały z Chrystusem, ani też nie czyni żywymi członkami Jego Ciała. Z tej racji całkiem sł mówimy, żc „wiara bez uczynków martwa jest” [Jkb 2 i bezowocna [kan. 19], „bo w Chrystusie Jezusie ani nie nic nie znaczy, ani jego brak, ale tylko wiara dział przez miłość [Gal 5, 6; 6, 15J. Z prośbą o taką wiarę, nie z Tradycją Apostolską, katechumeni zwracają się do ścioła przed przyjęciem sakramentu chrztu, kiedy ■ o „wiarę dającą żywot wieczny” (por. Rytuał, O chrztu), którego bez nadziei i miłości wiara udzielić może. Dlatego też natychmiast słyszą słowa Chrystusa: śli chcesz wejść do żywota, zachowaj przykazania” [ibi por. Mt 19, 17; kan. 18-20]. A potem, przyjąwszy dziwę .usprawiedliwienie chrześcijańskie, otrzymują nie zachować je jakby „najpiękniejszą szatę” [Łk 15, 22] miast tej, którą Adam utracił dla siebie i dla nas przez nieposłuszeństwo. Jezus Chrystus bowiem nam ją daro abyśmy — odrodzeni — zachowali ją białą i nieskalaną, ją zanieść przed trybunał Pana naszego Jezusa Chry i otrzymać życie wieczne [Por. Rytuał, Obrzędy chrztu],

67 Rozdział VIII. Jak to rozumieć, że grzesznik jest jfil wiedliwiony dzięki wierze i bez własnej zasługi. — Kiedy Paweł mówi, że człowiek jest usprawiedliwiony „przez rę” [kan. 9] i „bez żadnej zasługi” [Rz 3, 22 i 24], to te słowa rozumieć tak, jak je stale i zgodnie Kościół kt cki przyjmował i wyjaśniał. Dlatego mówi się, że jest • usprawiedliwieni przez wiarę, ponieważ „wiara jest

mm

)y~v-

I

yjA


319



.....-.i.    ;•    .....i .    .... i    „

SOBÓR TRYDENCKI (VI SESJA)

lnu naszego zbawienia” [Fulgencjusz z Ruspy, De fide ad Prol. I -—PL 65, 671], fundamentem i korzeniem . Ikicgo usprawiedliwienia; „bez niej niemożliwą jest rze-i podobać się Rogu” [Hbr 11, 6] ani osiągnąć dziedzictwo |!.o synów. Natomiast mówi się, że bez własnej zasługi je-ił siny usprawiedliwieni, l>o nic z tego, co poprzedza uspra-iM. tlluvienie, czy to.wiara, czy uczynki, nie wysługuje samej f.t ki usprawiedliwienia: „Jeśli bowiem to jest laska, to już

Bs*4    #

jesl wynikiem uczynków, bo inaczej [jak mówi ten sam .osiołj łaska nie byłaby już łaską” [Rz 11, 6].

It< udział IX. Przeciwko próżnej ufności heretyków. —* 68

c hociaż więc trzeba wierzyć, że tylko z łaski miłosierdzia llożego ze względu na Chrystusa grzechy są lub były kiedy-ł<>lwiek odpuszczane, jednak nie można mówić, że ten doz-h.ijr łub doznał odpuszczenia grzechów, kto chełpi się swoją pilnością i pewnością o odpuszczeniu swoich grzechów i na lym poprzestaje; jakkolwiek taka próżna i obca wszelkiej pobożności nauka może występować u heretyków i schizma-łyków, owszem w naszych czasach bywa głoszona z wielką

zawziętością przeciw Kościołowi katolickiemu [kan. 12].

\ «

» \ ’ *

i

Lecz i tego nie należy także mówić, iż ci, którzy prawejzi- iS34 wie są usprawiedliwieni, winni bez żadnej wątpliwości siebie .nnych zapewniać, że są tjsprawiedliwieni. Następnie [nie należy mówić], że tylko ten doznaje odpuszczenia grzechów i usprawiedliwienia, kto posiada niezachwianą wiarę w to, że doznał odpuszczenia [grzechów] i usprawiedliwienia, oraz że jedynie dzięki tej wierze dokonuje się odpuszczenie grze-ł liów i usprawiedliwienie [kan. 14], jak gdyby ten, kto takiej wiary nie posiada, dawał dowód wątpliwości co do obietnic Hożych czy skuteczności męki i zmartwychwstania Chrystusa.

Tak samo bowiem jak nikt ż wiernych nie powinien wątpić

0    miłosierdziu Boga ani o zasłudze Chrystusa, ani o mocy

1    skuteczności sakramentów, tak każdy, kto spogląda na siebie, na swą własną słabość i brak usposobienia, może się lękać i drżeć o swą łaskę [kan. 13], gdyż nikt nie może wiedzieć z pewnością nieomylnej wiary, że już otrzymał łaskę Bożą.

1

Inn


Wi

i|K

mi

>« vt?Tv?


IhB



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090530018 (*1* M* 318 VII LASKA UOZA ten udział Jw zasługach męki
CCF20090530002 mSm fWfemm. VII . ŁASKA BOŻA ; ■ W- czcnia grzechów już popełnionych, natomiast jest
CCF20090530019 VII. LASKA BOŻA VII. LASKA BOŻA 69 803 1535 Rozdział X. Wzrost otrzymanego W ten spo
CCF20090530004 mm XX w&<8si )t. Wb 290 VII. LASKA BOŻA >7-11 134 243 Mjgr v. *.%WN * •; K
CCF20090530007 VII. LASKA BOŻA co zbawienia nie dostąpili, mimo że wzgardziwszy tym odk pieniem, za
CCF20090530008 VII. LASKA BOŻA Kanony pochodzące z Rzymu nie potrzebowały nowej baty (chociaż wyraż
CCF20090530011 . ■■. ■-/ VII. LASKA BOŻA nam wpierw natchnienie wiary i miłości ku Niemu, aby gorli
CCF20090530012 VII. LASKA BOŻA w Langres (Synodus Lingonensis, maj 859). Zatwierdzili tani pierwsze
CCF20090530015 V T1U Vtfi Er@& -■ • :.:V • r/il312 VII. LASKA BOŻA IXIX SOBÓR
CCF20090530017 r    1>-J5yy ■ ■ ■n-m : a-m Sit 3316 VII. LASKA BOŻA W *
CCF20090530020 322 VII. LASKA BOŻA ciężają własną gnuśność i zachęcają się do biegu w zawodach, doł
CCF20090530022 VII. LASKA BOŻA VII. LASKA BOŻA * ip do niczego się nie poczuwał; całe bowiem życie
CCF20090530023 328 VII. ŁASKA BOŻA / 328 VII. ŁASKA
CCF20090530024 330 VII. ŁASKA BOŻA 330 VII. ŁASKA BOŻA 101 835 1575 102 836 1576 103 * 837
CCF20090530027 VII. ŁASKA BOŻA VII. ŁASKA BOŻA PĄl". Iftfev ■ -• </OłA ł •». . lis pp# fV t
CCF20090530028 • . .V‘o> SĄjb:, &M§M ■M v- t • • i*1 VII. ŁASKA BOŻA m W vi:^v /r I . •
CCF20090530030 ■■ miw/ VII. LASKA BOŻA 14* Chociażby zatwardziały grzesznik był najbardziej oddalon
CCF20090530031 342 VII. ŁASKA BOŻA -••I • t błędów odnoszących się do Kościoła (II. 30-31), do sak
CCF20090530032 VII. LASKA BOŻA „O łasce Bożej ’, Lublin 1959, s kład z oryginału włoskiego. 95-96.

więcej podobnych podstron