CCF20090530028

CCF20090530028



• . .V‘o>

SĄjb:,

&M§M

■M v-

t


• • i*1

VII. ŁASKA BOŻA

m


W


vi:^v

/r


I .


• r


H

!•-


133

1098 20/2


*


ALEKSANDER VII: Bulla „Ad sacram

Petri sedem”

(1656)

Choć bulla Innocentego X nie uwydatniła faktu, że owe zdania pochodzą zAugustinusa”, potępiła je jednak jak naukę Janseniusza. Wówczas Antoni Arnauld, doktor Sorbo ny, wymyślił bardzo skuteczny sposób obrony, mówią nauka podana w odrzuconych zdaniach jest wprawdzie błę na, tf/<? twierdzenia te nie znajdują się u Janseniusza. Sorbo, osądziła opublikowane listy A ma u Ida jako heretyckie i obe\ żywe dla papieża. Arnauld został wykreślony z liczby doku rów (1655). Po kilku tygodniach zaczęły się ukazywać słyń „Prowincjałki” Pascala inspirowane przez A ma u Ida.

Bulla ogłoszona dla całego Kościoła wznawia potępieni i orzeka, że owe zdania są zawarte w dziele pt. „Augustinus

[§ 6J. Orzekamy i definiujemy, że owe pięć zdań zostało ;

i*.    i 'iflu i A

wyjętych z dzieła wspomnianego Korneliusza, biskup w Ypres, pt. Augustinus i potępionych w tym znaczeniu, jakie miały dla Korneliusza Janseniusza...

DJt

KLEMENS XI: Bulla „Unigenitus”

;    (1713)

Prawie cały czas panowania Ludwika XIV we Pranej (1643-1715) upływa pod znakiem dyskusji i walki z janseniz mem. W 1655 r. episkopat francuski uchwalił projekt oświadczenia, które miało być podpisane przez wszystkich duchownych. Ponieważ większość kleru uchylała się od tego obowią z ku, król otrzymał od papieża Aleksandra VII formularz po party całą powagą Stolicy Apostolskiej (1665 r. Dz. 1099). Rozpętała się zaciekła polemika dotycząca treści formularza i obowiązku, jaki on nakłada. Panowanie papieża Klemensa IX (1667-1669) załagodziło wiele problemów i przyniósł uspokojenie na kilkadziesiąt lat mimo dekretu Św. Officium przeciw jansenistom z Louvain z 1690 r. (Dz. 1291-1321). Sitne prądy gallikanizmu rozpętały nową burzę (Dz. 1322--1326), ale większe znaczenie dla całego Kościoła ma doĄ

V

JANSENIZM

tY*?


piero bulla Klemensa XIUnigenitus”, spowodowana przez polemikę wokół książki Paschazego Quesnela pt. „Les refie-\ions mora les" (pełny tytuł: „Le Noueeau Testament en fran-i dis avec des reflexions morales sur chacpie verseT\ Paris l(>93). Autor powtarza nauki Bajusa i Janseniusza, dodając własną teorię o niemożności przeciwstawienia się lasce ( hrystusa.

M I


Janseniści będą apelować kolejno do wszystkich następców Klemensa XI i prosić o zwołanie soboru powszechnego, aby odwołano bullęUnigenitus", która gruntownie przeanalizo-wala ich doktrynę i bezapelacyjnie ją zbiła.

■ ióii


W



Bulla jest dokumentem wiary. Odrzuca „in globo" 101 dań wypisanych z dzieła Quesnela, nie nadając not teologi-. eznych poszczególnym zdaniom.

Wybór (nr 127-149) według ks. W. Granatu, ./) lasce Bo-/ej”, Lublin 1959, s. 96-97.

I* Cóż innego pozostaje duszy, która utraciła Boga i jego laskę, poza grzechem i jego skutkami: nędza pełna pychy, gruntowne osłabienie, to znaczy ogólna niemoc do pracy, do modlitwy i do wszelkiego dobrego czynu \Reflexions mora-les, Ad Lc 16, 3].

2* Łaska Jezusa Chrystusa, jako skuteczny początek dobra wszelkiego rodzaju, jest konieczna do każdego dobrego rzynu; bez niej nie tylko nic [dobrego] się nie dzieje, ale w ogóle] nic nie można uczynić [Ad J 15, 5].

10* Łaska jest to działanie ręki wszechmocnego Boga, tóremu nic nie może przeszkodzić ani go powstrzymać [Ad Mt 20, 34].

U* Łaska nic jest czymś innym, jak wszechmocną wolą Boga nakazującego i czyniącego to, co nakazuje [Ad Mc 20, ll\.

12* Kiedy Bóg chce duszę zbawić, wówczas Jego wola osiąga skutek niechybny, niezależnie od miejsca i czasu [Ad Mc 2, 12].

13* Kiedy Bóg chce duszę zbawić i porusza ją wewnętrznym dotknięciem swej łaski, wówczas żadna wola ludzka mu się nie oprze [Ad Lc 5, 13J.


1351 2401


1352 2402


1360 241()


i 361 241/


1362

2412


•1363 24 U


w


_


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090530002 mSm fWfemm. VII . ŁASKA BOŻA ; ■ W- czcnia grzechów już popełnionych, natomiast jest
CCF20090530004 mm XX w&<8si )t. Wb 290 VII. LASKA BOŻA >7-11 134 243 Mjgr v. *.%WN * •; K
CCF20090530007 VII. LASKA BOŻA co zbawienia nie dostąpili, mimo że wzgardziwszy tym odk pieniem, za
CCF20090530008 VII. LASKA BOŻA Kanony pochodzące z Rzymu nie potrzebowały nowej baty (chociaż wyraż
CCF20090530011 . ■■. ■-/ VII. LASKA BOŻA nam wpierw natchnienie wiary i miłości ku Niemu, aby gorli
CCF20090530012 VII. LASKA BOŻA w Langres (Synodus Lingonensis, maj 859). Zatwierdzili tani pierwsze
CCF20090530015 V T1U Vtfi Er@& -■ • :.:V • r/il312 VII. LASKA BOŻA IXIX SOBÓR
CCF20090530017 r    1>-J5yy ■ ■ ■n-m : a-m Sit 3316 VII. LASKA BOŻA W *
CCF20090530018 n. .Oji •: - •r. .■ VII. LASKA BOŻA . ten udział [w zasługach męki] następuje przy u
CCF20090530019 VII. LASKA BOŻA VII. LASKA BOŻA 69 803 1535 Rozdział X. Wzrost otrzymanego W ten spo
CCF20090530020 322 VII. LASKA BOŻA ciężają własną gnuśność i zachęcają się do biegu w zawodach, doł
CCF20090530022 VII. LASKA BOŻA VII. LASKA BOŻA * ip do niczego się nie poczuwał; całe bowiem życie
CCF20090530023 328 VII. ŁASKA BOŻA / 328 VII. ŁASKA
CCF20090530024 330 VII. ŁASKA BOŻA 330 VII. ŁASKA BOŻA 101 835 1575 102 836 1576 103 * 837
CCF20090530027 VII. ŁASKA BOŻA VII. ŁASKA BOŻA PĄl". Iftfev ■ -• </OłA ł •». . lis pp# fV t
CCF20090530030 ■■ miw/ VII. LASKA BOŻA 14* Chociażby zatwardziały grzesznik był najbardziej oddalon
CCF20090530031 342 VII. ŁASKA BOŻA -••I • t błędów odnoszących się do Kościoła (II. 30-31), do sak
CCF20090530032 VII. LASKA BOŻA „O łasce Bożej ’, Lublin 1959, s kład z oryginału włoskiego. 95-96.
CCF20090530033 ■ mm VII. LASKA BOŻA mm PIUS XII: Encyklika „Mystici Corporis (1943) 5iS?r? -

więcej podobnych podstron