CCF20090625024

CCF20090625024



34 Groza zjawiska i lęk oczekiwania

które estetyka francuska ponownie odkryła w przekładzie Boileau (1674), umieszcza znamienne cechy grozy w centrum swej fenomenologii mowy emfatycz-nej; wprawdzie nie jest to nagłość, ale momentalność i zaskoczenie1.

My zaś Hólderlinowską emfazę uobecniającego mówienia (prasentlsches Sprechen) oraz wydarzeniowy charakter Rewolucji Francuskiej połączyliśmy w jednym, choć nie bezpośrednim związku. Skoro jednak staje się widoczne, że modus nagle ogarniającej grozy —jak chcemy upraszczająco spuentować zainteresowanie przedrewolucyjnych estetyk — nie jest bynajmniej zależny od doświadczenia czasu rewolucji postrzeganego w histoiycznej perspektywie wydarzenia epokowego, to należałoby dokładniej ująć stosunek rewolucji i języka zdarzenia w taki oto sposób: Zbiega się tutaj aktualne, niepowtarzalne doświadczenie czasu z czymś z góry imaginacji estetycznej strukturalnie danym. Rewolucja może sprawiać wzniosie wrażenie, ponieważ w' jej nagłości aktualizuje się dany już wcześniej warunek literackiej fantazji. O tyle Hólderlinowską ewo-kacja Teraz nie jest tylko odzwierciedleniem czy odniesieniem do zdarzenia histoiycznego: jest ona u niego również odniesiona do siebie. Dlatego należy zmodyfikować próby odczytywania w sztuce romantycznej reprezentacji rewolucji2, np. odczytywania grozy angielskiej powieści gotyckiej poprzez grozę rewolucji3. Trafniejszy jest sąd, że groza wzniosłości, którą Edwrard Burkę przedstawił w 1756 roku, na trzydzieści z górą lat przed wybuchem Rewolucji Francuskiej, znalazła w tej rewolucji nieoczekiwaną materializację4, ponieważ pisma Burke’a zostały w kontekście rewolucji na nowo odczytane.

Można by się wszakże temu sprzeciwić wskazując, że to pierwszeństwo wyobrażenia estetycznego przed realnym historycznym doświadczeniem dotyczy teorii! Jak jednak ma się sprawa z samą poetycką imagina-cją? Czyż nie jest ona formą, u której podstaw leży impuls dramatycznego doświadczenia epoki? Jak już nadmieniono, gwałtowne następstwo burzliwych wydarzeń politycznych stanowi sprzyjający warunek materialny dla imaginacyjnej figury nagłego zdarzenia, czy będzie to wzniosłość bogów, czy groza tragedii. Słuszne jest też przekonanie, że wskutek procesu moderny do dwudziestego wieku uczasowienie (Verzeitlichungscharak-ter) zdarzeń polityczno-społecznych, tj. przewidywalne skrócenie określonych procesów i ich doświadczanie, jak to przedstawił Koselleck, tak bardzo sprzyjało imaginacyjnej figurze nagłości i grozy, że mogła się ona przesunąć w centrum nowoczesnej literatury i sztuki.

Narzucające się tutaj równanie: nowoczesne doświadczenie czasu = imaginacji grozy przysparza nam kłopotów, gdy spostrzegamy, że groza ta nie pojawia się dopiero w przedrewolucyjnej sensualistycznej estetyce torującej drogę estetyce grozy, lecz jest już obecna u początku literatury europejskiej, mianowicie w attyc-kiej tragedii. To ona, attycka tragedia wynalazła, by tak rzec, grozę jako pramotyw literackiej fantazji. Ku zaskoczeniu jednak nigdy nie zajmowano się nią teoretycznie jako fenomenem estetycznym, póki nie uczynili tego, każdy na swój sposób, Kierkcgaard i Nietzsche. Dla filozoficznych sporów oraz dla jej oddziaływania i dominacji5 począwszy od Lessinga, Diderota i Hegla aż po nowsze badania filologiczne nad starożytnością6

1

   Pseudo — 1-onginus. Vom Erhabenen. Griecliisch und Deutscli. von Rcinhard Brandt, Darmstadt 1966. s. 31. 99.

2

   Por. Ronald Paulson. Representations of Reuolution (1789-1820), New Havcn 1983.

3

   Tamże. s. 221.

4

   Tamże. s. 66 n.

5

H Dobry przegląd daje w tym względzie Walter Kaufmann. Die Tragedie wid die Philosophie, Molir-Sicbeck. Tiibingen 1980.

6

Znamienne, że ostatnia summa badań nad Ajschylosem. którą wydal Hildebrccht llommel w 1974 roku (Wege z u Aiselujlos I i II) nic zawiera najmniejszego nawiązania do estetyki tego pierwzego at-tyckiego tragika, lecz została zdominowana przez tematy religijne i etyczno-polityczne. Raczej należy powątpiewać, że tę abstynencję zawdzięczamy metodycznej przezorności, dla której zbliżenie estetyczne


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090625027 40 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. I najbardziej intensywna semantyczna forma nowo
CCF20090625025 36 Groza zjawiska i lęk oczekiwania znamienne jest raczej to, że w tragedii w centru
CCF20090625026 38 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, I niczyć do nowoczesnej epoki. To z kolei mogło
CCF20090625028 42 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, l rozróżnienie w konfrontacji z realnymi proces
CCF20090625029 44 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. 1 jako epifanii, można by wywieść określenia z
CCF20090625030 46 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, I motywu ośrodkiem pierwszej części Orestei pon
CCF20090625031 48 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, I zanie na jej historyczno-religijne i mitologi
CCF20090625032 50 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. II rozumiem tę fazę czasu tragedii, w której tr
CCF20090625033 52 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. II jasnej”, który zgodnie z bezpośrednim metafo
CCF20090625034 54 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. II Punkt drugi: Opowieść Chóru o rytuale ofiary
CCF20090625035 56 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. II nieprzewidywalnego, wydarzeniowego charakter
CCF20090625036 58 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, II Atiydów stanowi tu przestrzenno-symboliczne
CCF20090625037 60 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. II nej (prasentisch) wspomaga ciąg ciemnych met
CCF20090625038 62 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. III powiedziach stwierdza on, że Kasandra zmien
CCF20090625039 64 Groza zjawiska i lęk oczekiwania, 111 przykłady przednowoczesne, mianowicie na gr
CCF20090625040 66 Groza zjawiska i lęk oczekiwania. III sztuka średniowiecza lub baroku? Przykład r
CCF20090702063 126 Idea Boga znacząca znaczeniem, które jest starsze niż zjawiskowość i które nie w
CCF20090702063 126 Idea Boga znacząca znaczeniem, które jest starsze niż zjawiskowość i które nie w

więcej podobnych podstron