CCF20090625081

CCF20090625081



148 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna

„teraźniejszość” można przeżyć i doświadczyć: o piękno. A skoro w estetyce Baudelaire'a łączy się ono ściśle z kategoriami „nieskończoności" i „grozy”, to zapośred-niczenie historiozoficzne staje się anachronizmem. Dlatego myli się Jau/5 krytykując Ernsta Roberta Curtiusa za powoływanie się na pismo Peri hypsous (O wzniosłości) Pseudo-Longinosa31: Niewątpliwie imaginacja wzniosłości, w tym piśmie po raz pierszy rozpatrzone teoretycznie, rzuca światło na modernę, a świadectwem tego jest właśnie Baudelaire’owskie wyobrażenie nowoczesnego piękna. Niedostrzeganie tego jest nieuchronną konsekwencją historiozoficznego schematu postępu, pod którego wpływem pozostają JaufJ i Ha-bermas. U Jaufia zaciera się subtelna różnica między, z jednej strony, romanlycyzmem Młodych Niemiec i Stendhala jako tym. co aktualne i nietranscendowane aktualne32 oraz, z drugiej strony, romantycyzmem Bau-delaire’a podskórnie (hintergriindig) doświadczającym tego. co aktualne, i przechodzi w czysto historyczne ustopniowanie formacji już właściwie identycznej: typowy deficyt estetyczny historii literatury trwający od Gendnusa.

To. że rozwijany tutaj pogląd na teorię estetyczną jest szczególnie niesympatyczny Habermasowi, wynika już z jego wczesnej krytyki Schellingiańskiej filozofii tożsamości, tzn. „zniesienia czasowości"33. Ale przekonująca krytyka antyhistoiycznego myślenia Schellinga, a także wyprowadzona teraz, zorientowana na Schillera, Hegla, Marksa i młodoheglistów, historyczna argumentacja w obliczu wyobrażonego piękna Baudela-ire’owskiego popada w tajemną teleologiczną sytuację nazywaną przez szachistów' zugzwangiem: Sądzi, że potrafi spreparować Baudelaire'a jako świadka koronnego w sprawie materialistyczno-histoiycznego uzasadnie-

31 H. R. JauJi. Historia literatury... (cyt. wyżej, przypis 6). s. 10.

33 Tamże. s. 36.

33 J. Habcrmas. Das Absolute and die Ceschichte. (cyt. wyżej, przypis 15). s. 196.

nia sztuki i zmienić w budulec (Baustein) w obrębie krytyki po-Nietzscheańskiej „teorii estetycznej", gdzie to piękno dąży wręcz do burzenia takiego optymizmu. Ha-bermas czyta Baudelaire'a oczami okaleczonymi przez Hegla, a powinien by czytać go właśnie oczami Nietzschego! Takiej możliwości jednak Habermas nigdy nie miał, ponieważ uważa on Nietzschego za właściwego winowajcę. który projekt moderny popchnął w złym kierunku, tzn. zastąpił filozofię historii i uniwersalistyczną filozofię sztuki teorią estetyczną.

U. O tym, czy można się w Teorii Estetycznej obyć bez metafizycznego odniesienia

W omawianych scenariuszach rozpoczętej już w roku 1924 pytaniem J. A. Richarda o specyficzny aspekt „stanu estetycznego” i dotąd wyraźnie nie zakończonej debaty między „teorią estetyczną” i „filozofią sztuki”, między Schellingiem i Schleglem, ujawnił się dylemat teoretyzowania tego. co estetyczne, poniżej poziomu uniwersalnego odniesienia. Nie sądzę, aby obecnie posunięto się dużo dalej; problem jest znany od lat dwudziestych, zmieniają się tylko kategorie jego ujmowania, zależnie od języka dominującego właśnie trendu naukowego: symbolistyczne pojęcie „wieloznaczności” Clean-tha Brooksa ustępuje miejsca lingwistycznemu pojęciu „metonimii” (Paul de Man). Wszechobecnym motywem odniesienia od 1800 roku okazała się historia, którą wbrew postępującej estetyzacji dyskursu poczytywano za jego właściwą treść — niezależnie od tego, czym mogłoby być samo to, co estetyczne: przeciwko Gocthemu elegijna refleksja, przeciwko Friedrichowi Schlcglowi te-leologiczna struktura, przeciwko Baudelaire’owi emfa-tyczna teraźniejszość. Nowy amerykański historyzm argumentuje podobnie przeciwko szkole dekonstrukcji. W interpretacjach wywodzących się z filozofii sztuki lub historii zawsze wybierano tę redukcjonistyczną metodę: Różnorodność form estetycznych oraz ich nie-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090625076 138 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna nym liście z 23 sieipnia 1794 roku, w prz
CCF20090625077 140 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna rzony siłą estetyczną w tym samym stopniu
CCF20090625078 142 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna zofii sztuki" do „teorii estetycznej
CCF20090625080 146 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna dobnie jak idealne piękno («piękno jedyne
CCF20090625083 152 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna może taką identyfikacje tego, co nietożsa
CCF20090625084 154 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna Newman), również nie unika jednoznacznie
CCF20090625086 158 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna Nie dałaby się też zwieść rzekomym powrot
CCF20090625002 VI Spis treści Filozofia sztuki czy teoria estetyczna Problem uniwersalistycznego
CCF20090625074 Filozofia sztuki czy teoria estetyczna 135 a wreszcie z idealistyczno-historiozoficz
CCF20090625085 156 Filozof ia sztuki czy teoria estetyczna przypadku w awangardzie wskazywać na jej
CCF20090625079 144 Filoy.ojici sztuki czy teoria estetyczna pojęcia moderny u Baudelaire’a! Byłaby
CCF20090701029 III - Filozoficzna koncepcja prawdy a teoria względności 57 Nowożytna nauka przezwyc
CCF20090701031 III - Filozoficzna koncepcja prawdy a teoria względności 61 swych przedstawień; nie
CCF20090214069 rów jak organizacja czy państwo, których w ogóle nie mogę doświadczyć w ten sposób,
CCF20090625009 4 Przedmowa tradycyjnej filozofii sztuki. Czas estetyczny nie jest metaforycznie prz
IMG63 Czy psychoanaliza jest nauką? Karl Poppar (filozof nauki): Dana teoria jest naukowa, jeśli wy
CCF20090523043 tif KARLR. POPPER (Próbnymi teoriami —PT, przyp. red.) Gatunek jest próbnym rozwiąza

więcej podobnych podstron