CCF20091108000

CCF20091108000



Psychologia zachowań konsumenckich bada interakcje pomiędzy konsumentami a organizacjami. Producenci wydaj ą miliardy dolarów, by wpłynąć na nasze decyzje i przekonać do zakupu jakichś towarów. Psychologowie stworzyli wiele technik perswazyjnych stosowanych w reklamie. Psychologia zachowań konsumenckich może być też ważna dla Ciebie jako pracownika firmy. Jeśli ludzie nie kupują tego, co produkuje dana firma, jej istnienie zaczyna być zagrożone.

Rozdział 14 poświęcony jest podstawowym właściwościom relacji producent - konsument, tj. sposobom badania zachowań klientów i ich preferencji, naturze reklam, roli opakowania i marki firmy w sprzedaży produktu, znaczeniu wizerunku produktu, ocenie reakcji na programy prezentowane w telewizji.

Kozciziai 14

Psychologia zachowań konsumenckich

Przedmiot zainteresowań psychologii zachowań konsumenckich

Psychologia zachowań konsumenckich interesuje się wieloma zachowaniami człowieka. Każdego dnia po otworzeniu czasopisma, włączeniu radia lub telewizora, podczas poruszania się po autostradzie bombarduje nas około 3 tys. reklamowych komunikatów. Nie da się uniknąć komercyjnych komunikatów w internecie. Firma telekomunikacyjna wraz z rachunkiem przysyła nam różnorodne ulotki. Przed popularnymi filmami pojawią się reklamy łatwo dostępnych przekąsek. W niektórych urzędach można spotkać reklamy w holach lub na zewnętrznych ścianach budynków.

Psychologia zachowań konsumenckich. Zajmuje się badaniem interakcji pomiędzy konsumentami a organizacjami, które produkują różnego typu dobra.


Pachnące opakowanie zachęca do powąchania produktu, nawet jeśli nic jesteśmy nim zainteresowani. Wiele stron czasopism zapełniają zapachy perfum, czekoladek, detergentów, skórzanej tapicerki ekskluzywnych modeli samochodów. Każdego roku rozdaje się ponad miliard pasków z zapachami, co zresztą zagraża zdrowiu alergików. Dzięki układom scalonym, które często mają rozmiar ziarenka soli, można usłyszeć reklamę umieszczoną na karcie świątecznej czy urodzinowej. W 1987 r. producent wódki Absolut wydał milion USD na reklamę swego produktu przed świętami Bożego Narodzenia; po otworzeniu karty z życzeniami klient słyszał refren popularnej kolędy „Jingle Bells”. Firma twierdzi, że ten sposób reklamy pozwolił osiągnąć największe w historii firmy zyski ze sprzedaży.

Nie możemy reagować, czy też zwracać uwagę, na wszystkie komunikaty adresowane do konsumentów. Nie powinniśmy tego robić, jeśli chcemy zachować zdrowie psychiczne. Ale chociaż nie zwracamy na nie uwagi, i nie jesteśmy świadomi szczegółów wielu reklam, to wiemy, że reklama produktów i usług trwa bez przerwy.

Psychologowie interesowali się zachowaniami konsumentów od bardzo dawna; to właśnie te badania zainicjowały narodziny psychologii organizacji i pracy.

499


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PZK230 230 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ło się to przy promocji produktów podlegających modzie
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że
PZK000 Andrzej Falkowski Tadeusz Ty!szka Psychologia zachowań konsumenckich
PZK001 Psychologia zachowań konsumenckich
PZK006 6 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 3.    MOTYWACJA I EMOCJE W MARKETINGU
PZK008 8 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 9.5.2. Skojarzenia przy rozszerzaniu
PZK012 12 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Interesujące i ważne jest wreszcie także to, co się dzi
PZK014 14 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 0    zachowaniach konsumenckich). Gdy ch
PZK016 16 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH spostrzegania reklam. Przecież codziennie docierają do
PZK018 18 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ■ Ramka 1.1 mmmmmmmmm—mm Kiedy mówimy, że czyjeś spojrz
PZK020 20 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH • zmniejszania (downsizing) wymiaru produktu. Pierwsza
PZK022 22 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH wm—mmmm^mmm Ramka 1.2 mm—m^^^m W teoretycznym opisie pr
PZK024 24 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Prawo bliskości Rycina 1.6 Tworząc określone bodźce, mo
PZK026 26 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Popatrzmy najpierw na rycinę 1.11 składka) prezentując

więcej podobnych podstron