CCF20091223012

CCF20091223012



CZY BOG ISTNItUt-:?

Odpowiedź na pytanie o istnienie Boga nie jest w żadnym razie odpowiedzią na aktualne pytania życia codziennego. Kwestia Boga wpływa jednak w pośredni sposób, niejako od podstawy, także na te codzienne pytania, gdyż wprowadza do gry podstawowe przekonania, postawy, wartości. Czyż nie musimy wszyscy we wszystkich dziedzinach nauki znów zmagać się z podstawowymi pytaniami, cni bonum, ..dlaczego” i „po co”: w nowy sposób zajmować się sztukami pięknymi i naukami, by mieć udane, może nawet szczęśliwe życie? W naszej najnowszej historii wypróbowaliśmy wiele form ateizmu, doświadczyliśmy wielu postaci agnostycyzmu. przeżyliśmy niejedną odmianę nihilizmu i ślepej wiary w tak zwane najwyższe wartości, jak naród, lud, rasa, klasa, nauka. Ludzie zawsze wierzyli w jakiegoś „Boga” -jeśli nie w prawdziwego, to w jakichś bożków! Oglądaliśmy też wzloty i upadki samej wiary w Boga. Jednak po tylu kryzysach wyjaśniło się zadziwiająco wiele i zniknęło wiele trudności dotyczących wiary w Boga - nawet jeśli niektóre osoby jeszcze sobie tego nie uświadamiają. Nikt dziś już nie musi być przeciw Bogu z tego powodu, że opowiada się za heliocentryzmem i ewolucją, za demokracją i nauką, za liberalizmem lub socjalizmem. Nie, właśnie dlatego można bycza prawdziwą wolnością, równością i braterstwem, za humanizmem, liberalizmem i sprawiedliwością społeczną, za humanistyczną demokracją i zrównoważonym postępem naukowym, że się wierzy w Boga, a na tej podstawie w prawdziwe człowieczeństwo! Kiedyś angielski laureat Nagrody Nobla na pytanie, czy wierzy w Boga, odpowiedział: „Of course not, lam ascientistl” Ten esej opiera się na nadziei, że zaczyna się nowa epoka, w której będzie padać przeciwstawna odpowiedź: „Of course, I am a scientistl - Oczywiście, jestem naukowcem!”

Nauka i kwestia Boga: w tym zwięzłym tekście staraliśmy się podać odpowiedzi - jednoznaczne, ale nie gotowe. Powinny one prowokować do swobodnej, odpowiedzialnej przed rozumem

decyzji, a może też do zrewidowania jakiegoś rozstrzygnięcia. To jedno bowiem jest pewne: dziś w horyzoncie współczesnej nauki kwestia Boga wymaga nowych rozstrzygnięć -wierzących i niewierzących, chrześcijan i niechrześcijan, katolików i protestantów. Nic chodzi o ruch wstecz, lecz o ruch w przód. W trzecim tysiącleciu po Chrystusie nowego rozważenia będzie wymagać kwestia, która nie była tu naszym tematem, ale o której wspomnieliśmy: Bóg filozofów i uczonych - by przytoczyć Pascala - i Bóg Abrahama. Izaaka i Jakuba, Bóg Chrystusa, nie muszą się wykluczać, lecz mogą raczej, w każdym razie w nowy sposób, zawierać się jeden w drugim. Byłoby to pojawienie się bardziej boskiego Boga: owego Boga, przed którym współczesny, słusznie wcześniej krytyczny człowiek mógłby - bez konieczności wyzbywania się swojej nauki i swojego rozumu - znów, jak powiada Martin Heidegger, „modlić się i składać ofiary, znów z lęku padać na kolana, muzykować i tańczyć”.

Wizja? Projekcja? Iluzja? Sugestia?

Nadzieja - nic więcej, lecz także nic mniej!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Uporczywe pytania tywizm prawniczy nie jest jedną teorią czy zbiorem powtarzanych od dawna dogmatów,
CCF20090113006 WSSE-STUDIA EKSTERNISTYCZNE    BANKOWOŚĆ Część I - pytania typu TAK-N
CCF20090113013 WSSE-STUDIA EKSTERNISTYCZNE    BANKOWOŚĆ , Część I - pytania typu TAK
posiadania moralności. Poza tym póki co nie jest żadnym prawem i nie można na jego podstawie prowadz
CCF20090523064 tif KARL R. POPPER czasu, zanim doczekał się on współczesnej realizacji. W żadnym ra
CCF20091002050 tif spostrzegł bądź wyobraził sobie, że spostrzegł,J ale nie jest świadom, że ma do
CCF20081129064 wiedzeniowym, gdzie funkcjonuje jako jego szczególny element. Wypowiedź nie jest bez
CCF20090225113 przekonanie, że Arabowie prowadzą wszystkie rozmowy w krótkim dystansie. Nie jest to
CCF20091007002 zamocowania oraz wymiary próbki typu Izoda. Próbka ta nie jest jednak objęta Polską
CCF20091108000 Rozdział 5Ocena wykonywania zadań „W dzisiejszych organizacjach nic nie jest pewne,
felietone-mentorCzy świat się wiele zmieni? Mam nadzieję, że pytanie „co z tą...” nie jest opatentow
ciem Doga i uczestnictwem w tym życiu Boga, nie jest istnieniem biologicznym. Dla Biblii człowiek mo
Test wiedzy z UTKDział 1 - Budowa i obsługa komputera Pytanie 1 Który z elementów nie jest niezbędny
img041 (5) nica dotyczy właśnie konturu. W przypadku „plaży” kontur taki istnieje, choć nie jest nar
W każdym bycie istnienie jest przydane, pochodzi od Boga, nie jest konieczne. Tylko w Bogu zachodzi

więcej podobnych podstron