CCF20100217017

CCF20100217017



a



Oznaczanie lokomotyw

Do końca lat 50. niebyło jednolitego systemu oznaczania lokomotyw spalinowych. Pierwsze lokomotywy z przekładnią elektryczną oznakowano symbolem literowo-cyfrowym (Lwe55, Lwe58), w którym liczba oznaczała, jak dla parowozów, rok zatwierdzenia konstrukcji.

Aktualny, obowiązujący od 1.07.1959 system wprowadzono normą RN-58/MK-0001. Pełne oznaczenie pojazdu (np. SP32-204) składa się z:

- znaku serii (SP32),

-numeru inwentarzowego(204).

Poszczególne symbole wznaku serii oznaczają:

rodzaj trakcji: S-spalinowa

SP32-204

przeznaczenie eksploatacyjne:

P - lokomotywa do ruchu pasażerskiego

T- lokomotywa do ruchu towarowego

U - lokomotywa do ruchu pasaż. i towar, (uniwersalne) M-lokomotywa do pracy manewrowej

określenie rodzaju przekładni, sterowania wielokrotnego i kolejności wprowadzenia do eksploatacji:

01 -09 przekł. mech., bez sterów, wielokr. 10-14 przekł. mech., sterów, wielokrotne 15-24 przekł. hydr., bez ster. wielokr. 25-29 przekł. hydr., sterów, wielokrotne 30-39 przekł. elektr., bez ster. wielokr. 40-49 przekł. elektr., sterów, wielokrotne

W każdej z grup (np. 30 - 39) poszczególne konstrukcje oznaczano liczbami, według kolejności wprowadzenia do eksploatacji (SM30, SM31, SP32 itd.). Wyjątkowo dla lokomotyw serii SM42 i SP42, reprezentujące dwa różne typy przyjęto ten sam numer „42", ze względu na jednakową charakterystykę trakcyjną oraz te same podstawowe podzespoły.

Podobnie, jak w trakcji elektrycznej pojazdy tej samej serii otrzymywały kolejne numery inwentarzowe, od 01 lub 001 wzwyż. Odrębnymi zakresami numerów wyróżniano lokomotywy o innych cechach konstrukcyjnych, np.: ST44 od 001 wzwyż - seria podstawowa,

ST44 od 2001 wzwyż - pojazdy na tor szeroki, itd.

Lokomotywy niektórych serii były poddawane przebudowie, polegającej na wyposażeniu w układ elektrycznego ogrzewania składu pociągu. Pojazdy serii SM30 i SM42, później SP45 zachowały swoje numery inwentarzowe, zmodyfikowano jedynie znak serii - odpowiednio na SP30, SU42, SU45. Natomiast lokomotywy SP42 po przebudowie zaliczono również do serii SU42, ależ nową numeracją od 501 wzwyż.

Oznaczanie ws

Wagony spalinowe oznaczano początkowo analogicznie jak ezt. Numery wagonów silnikowych (w tym akumulatorowych i parowych) nadawano od 90 001 (po wojnie 090 000), a doczepnych od 93 001 (po wojnie 091 000) wzwyż. Pojazdy miały też literowy znak serii, nie związany z numerem.

Od 1959 roku obowiązują nowe, aktualne do dziś, zasady oznakowania wagonów silnikowych. Petne oznakowanie (np. SN61 -168) składa się z: -znaku serii (SN61),

- numeru inwentarzowego (168),

Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:

rodzaj trakcji: S-spalinowa

SN61-1

I68

przeznaczenie eksploatacyjne:

D - do ruchu dalekobieżnego N-do ruchu lokalnego (normalnie)

R-specjalne (wagony rewizyjne sieci trakcyjnej)

rodzaj przekładni, sterowanie wielokrotne i kolejność wprowadzenia do eksploatacji: 51-59 przekł. mech., bez sterów, wielokr. 60-69 przekł. mech., sterów, wielokrotne 70-79 przekł. hydr., bez ster. wielokr. 80-89 przekł. hydr., sterów, wielokrotne 90-94 przekł. elektr., bez ster. wielokr. 95-99 przekł. elektr., sterów, wielokrotne

W każdej z grup (np. 60 69) poszczególne konstrukcje oznaczano liczbami, według kolejności wprowadzenia do eksploatacji (SN60, SN61).

W podanym systemie powstało wiele niekonsekwencji. I tak dla każdego rodzaju taboru (np. SN i SR) stosowano własny ciąg oznaczeń cyfrowych (51, 52 itd.). Stąd wagony rewizyjne SR51 i SR52 nie miały nic wspólnego z wagonami „normalnymi" SN51 i SN52. Dwa wagony serii SN61 przebudowane na rewizyjne otrzymały znak SR61 (pomimo że serii SR60 nie była) ale nowe numery (001,002). Autobusy szynowe oznakowano serią SN81, pomimo, że miały przekładnię mechaniczną i sterowanie pojedyncze.

Pozostałe konstrukcje autobusów szynowych znakowano według zupełnie innych zasad. Znak serii tworzyły litery „SA" oraz trzycyfrowy (!) symbol oznaczający rodzaj wagonu, bez względu na rodzaj przekładni i sterowanie: -od 101 wzwyż-wagon silnikowy,

- od 111 wzwyż - wagon doczepny,

-od 121 wzwyż-wagon doczepny z kabiną sterowniczą.

Poszczególne wagony w zespole mają ten sam numer, niezależnie od serii, w przypadku dwóch wagonów tej samej serii, wyróżnikiem jest duża litera umieszczona za numerem, na przykład.: SA102-001A - wagon silnikowy A, SA111 -001 - wagon doczepny, SA102-001B - wagon silnikowy B.

55


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bikiniarze Subkultura młodzieżowa funkcjonująca w Polsce do końca lat 50 XX w. Bikiniarze wywod
rozpoczęła się w czerwcu 1973 r. i była prowadzona do końca lat dziewięćdziesiątych. Reaktor, przez
89.[MALINA Marian]. Szkicownik-notatmk artysty z końca lat 50. i pocz. 60. XX w. (Brulion form, 20,5
psychologia religii2 14 W pracy Artmana zawarty jest wyczerpujący przegląd literatury tero zjawiska
FiRR Jak to było? - Trochę historii Sytuacja studentów UW niewidomych i słabowidzących do końca lat
s szczególnym uwzględnieniem jego specyfiki. SJPdC w Łodzi było do końca lat siedemdziesiątych
DSC01931 (2) LITWA ;i Do końca lat 90 XX w. model Siemaszki • Następnie odpowiedzialność za zadania
26576 p1020941 Rozwój: Wczesne systemy 88 Późne lata 40-te do połowy lat 50-tych 38 Brak system
Do końca lat 70 produkowane były na drodze ekstrakcji z zakażonych zbóż (sclerotia)Producenci; •
IMG24 (8) I do lat 50-tych II Iata60-te
DEFINIOWANIE ADMINISTRACJI x W okresie międzywojennym i do lat 50. XX w. określano administracj
Czas do koiSca 00:23:55 Punkty 0.0/30 Odpowiedzi 0/20 Czas do końca 00:23:50 Punkty
Teorie zachowań - podejście behawioralne Od końca lat czterdziestych do połowy sześćdziesiątych

więcej podobnych podstron