B

B



Opracowanie PAWEŁ MISTEWICZ

ŚMIGŁOWIEC

bojowy

AH-1S lotnictwa Japonii





Powstanie śmigłowca bojowego Bell AH-1 związane było z prowadzonymi przez Amerykanów działaniami wojennymi w Wietnamie. W czasie trwania wojny wietnamskiej zrodziła się potrzeba posiadania uzbrojonego śmigłowca, którego podstawowymi zadaniami miały być: ogniowe wsparcie własnych wojsk i ich osłona, niszczenie celów ruchomych (broń pancerna) i nieruchomych oraz walka ze śmigłowcami nieprzyjaciela.

Na początku konfliktu wietnamskiego rolę tę pełniły specjalnie przystosowane maszyny typu Bell UH-1 ,lroqu-ois" uzbrojone w karabiny maszynowe. Potrzeba posiadania śmigłowca z prawdziwego zdarzenia, mogącego wykonywać zadania szturmowe, była powodem podjęcia prac nad inną maszyną. Konstruktorzy firmy Bell dość szybko uporali się z projektem nowego śmigłowca, którego już we wrześniu 1967 roku użyto w Wietnamie. Otrzymał oznaczenie AH-1G i nazwę Cobra. W działaniach wojennych okazał się niezwykle skuteczny, zwłaszcza w niszczeniu broni pancernej oraz środków ogniowych. Śmigłowiec w blisko trzydziestoletniej służbie byt ciągle modernizowany i ulepszany. Jego najbardziej znane wersje to: AH-1 G Cobra - pierwsza seryjna masowo użyta w Wietnamie, AH-1J i AH-1T Sea Cobra - maszyny przeznaczone dla oddziałów Piechoty Morskiej, AH--1S — zmodernizowana wersja AH--1G, oraz AH-1 W Super Cobra. Oprócz Stanów Zjednoczonych śmigłowce AH-1 użytkowane są przez siły powietrzne 10 państw: Grecji, Hiszpanii, Iranu, Izraela, Japonii, Jordanii, Korei Ptd., Pakistanu, Tajlandii i Turcji.

AH-1 S .Cobra" jest śmigłowcem w klasycznym układzie jednowirniko-wym ze śmigłem ogonowym. Kon-

DANE TECHNICZNE


Długość kadłuba    - 13,64 m

Długość całkowita (z obracającym się wirnikiem i śmigłem ogonowym)    - 17,68 m

Średnica wirnika nośnego - 14,63 m Wysokość    - 4,19 m

Masa startowa max.    - 6691 kg

Prędkość pozioma max.    - 296 km/h

Prędkość wznoszenia max. - 610 m/min. Pułap lotu max.    - 6100 m

Zasięg max.    - 650 km


2

MAŁY MODELARZ



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
B SAMOLOT MYSUWSKł Opracowanie: PAWEŁ MISTEWICZtiuy.m ■ WDANE TECHNICZNE Rozpiętość (bez rakiet na
B Opracowanie - PAWEŁ MISTEWICZaaiEfcsfićfl jU y&j wssl j DANE TECHNICZNE: Rozpiętość
B Śmigłowiec bojowy BELL AH-1S „Cobra”Opracowanie PAWEŁ MISTEWICZ Powstanie śmigłowca bojowego
B Opracowanie modelu PAWEŁ MISTEWICZ BRYTYJSKI CZOŁG SZYBKIMk. Ulll „CROMWELL IV” Powstanie czołgu t
B Samolot myśliwskiJfesseoseComiiOGG6USIAW Opracowanie modelu PAWEŁ MISTEWICZ Niemiecki samolot
B Opracowanie — PAWEŁ MISIEWICZSAMOLOTY MYŚLIWSKIE Z OKRESU I WOJNY ŚWIATOWEJ FOKKER
B SAMOLOT MYŚLIWSKI Opracowanie PAWEŁ MISIEWICZi 1/ id.vihi s Wamolot Fokker E.V (D. VIII) byt jedny
B SAMOLOT POŚCIGOWY071_r_i_i_iOpracowanie PAWEŁ MISTEWICZ Historia samolotu PZL-38 „Wilk" zaczę
B JAPOŃSKI SAMOLOT MYŚLIWSKIOpracowanie PAWEŁ MISTEWiCZ Samolot A6M3 Relsen 22 z 251 Kokutai (korpus
B NiszczycielORP „PIORUN”Opracowanie modelu — PAWEŁ MISTEWICZ Podstawowe dane taktyczno-techniczne
organizacja ofensywnej misji lotniczej OPRACOWANIE WŁASNE RYS. 3. Organizacja ofensywnej misji lotni
J NISZCZYCIEL ORP “PIORUN” 212 199-200 f 136o-c 135 138P MODEL KARTONOWY W SKALI 1:200 OPRACOWAŁ PAW
MariaSSOWSKA Podstawy nauki o moralności (Część I) WSTĘP, WYBÓR I OPRACOWANIE PAWEŁ J.
MariaOSSOWSKA Podstawy nauki o moralności (Część II) WSTĘP. WYBÓR I OPRACOWANIE PAWEŁ J.
F BELL AH-1S „Cobra"WYKAZ NUMERÓW „MAŁEGO MODELARZA” (WRAZ Z CENAMI), KTÓRE MOŻNA KUPIĆ (ZA
Opracował: Paweł Tomczyk Uczeń klasy 6 Szkoły Podstawowej w Konikowie rok szkolny 2005/06 Praca wyko
bazalotW Dowodzenie operacyjne Działania bojowe OPRACOWANIE WŁASNE RYS. 4. SYSTEM DOWODZENIA bazą lo

więcej podobnych podstron