B (89)

B (89)



LEKKI KRĄŻOWNIK BR9T9JSRI „TIOER"

Krążownik ,.Tiger" jest jednym z najnowocześniejszych okrętów we flocie Wielkiej Brytanii. Krążownik wszedł do służby z początkiem 1959 roku i zapoczątkował serię trzech jednostek tej samej klasy. ,.Tiger” wyposażony jest w urządzenia będące najnowszymi osiągnięciami techniki wojenno-morskiej.

Krążownik „Tiger” bawił w październiku 1959 r. z wizytą kurtuazyjną w Gdyni.

Dane jego są następujące: wyporność 11 700 ton, długość 169,3 m. szerokość 19,5 m, znaurzenie 7 m. Uzbrojenie składa się z czterech dział kał. 152 mm i sześciu dział kal. 76 mm. Szybkość 31,5 węzła, załoga 900 ludzi.

Wskazówki ogólne

Do wykonania modelu potrzebne są nożyczki, pinceta. nóż z ostrym końcem, żyletka, linijka, czarny tusz oraz klej „Syndemat" albo „Syndetin”. Można też użyć kleju roślinnego (tzw. biurowego), lecz kleje rybie sklejają mocniej. Pinceta jest konieczna przy pracy, zwłaszcza do przytrzymywania małych części podczas klejenia.

Poszczególne elementy wycinać należy bardzo starannie po zewnętrznej stronie linii. Mniejsze, bardziej skomplikowane części najlepiej jest wycinać za pomocą ułamanej ukośnie żyletki; unika się przez to strzępienia papieru i zwiększa dokładność wycinania. Na stronie nie zadrukowanej wyciętego już elementu zaznaczyć należy jego kolejny numer.

Najlepiej wycinać poszczególne części w miarę klejenia, gdyż unika się przez to pomyłek.

Miejsca zagięcia należy lekko naciąć końcem noża po stronie zadrukowanej kartonu, gdy daną część zaginamy do wewnątrz, a po stronie nie zadrukowanej, gdy odginamy ją na zewnątrz. W ostatnim przypadku najlepiej jest przez lekkie nakłucie szpilka oznaczyć punkty, między którymi przeprowadzamy linię nacięcia po stronie nie zadrukowanej.

Wskazówki szczegółowe wykonania modelu

Kadłub ze względu na długość modelu składa się z dwóch części (elementy 1 i 2), które sklejamy ze sobą ściankami poprzecznymi. Przed wycięciem z arkusza na siatkach kadłuba należy zaznaczyć położenie żeber.

Część 1. Przednia część kadłuba. Siatkę po zagięciu sklejamy, a część prostokątną zaopatrzoną w trójkątne sklejki zaginamy do wewnątrz i przyklejamy sklejką trapezową do pokładu, a sklejkami trójkątnymi do burt. W ten sposób usztywniona zostanie ścianka poprzeczna. Po sklejeniu siatki 1, w miejscach gdzie pozbawiona jest ona sklejek, wklejamy od wewnątrz kadłuba po cztery sklejki 3, łącząc burty z pokładem.

Część 2. Tylna część kadłuba. Sklejamy ją w podobny sposób jak część 1. Następnie po posmarowaniu klejem poprzecznych ścianek części 1 i 2 sklejamy kadłub w jedną całość.

Części 3. Sklejki łączące pokład z burtami. Sklejki wklejamy w oznaczonych miejscach od wewnątrz części 1 i 2 łącząc pokład z burtami.

Części 4, 5. Burty zewnętrzne. Naklejanie burt 4 rozpoczynamy od dziobu, a burt 5 od rufy. W miejscu zetknięcia się tych elementów odcinamy żyletką prowadzoną ‘ wzdłuż metalowej linijki oba nałożone na siebie końce burt. dzięki czemu miejsce styku będzie mało widoczne. Burta 4 jest w części tylnej nieco wyższa od burty części 5 kadłuba tworząc nad pokładem nadburcie.

Część 6. Pokład zewnętrzny rufowej części kadłuba. Element naklejamy na pokładzie siatki 2 dosuwając ją w przedniej części do stopnia pokładu.

Część 7, 8. Żeberka wzmacniające. Obie płaszczyzny każdego elementu sklejamy ze sobą, odginając sklejki na zewnątrz. Żeberka przyklejamy sklejkami od od wewnątrz kadłuba do burt i pokładu w oznaczonych miejscach.

Części 9, 10, 11. Nadbudówka śródokręcia i rufy. Każdy z elementów po wycięciu i sklejeniu naklejamy w oznaczonych miejscach na pokładzie 6. Jako pierwszy naklejony element 11 dosuwając go do stopnia pokładu, a następnie kolejno elementy 9 i 10 dosuwając je jeden do drugiego.

Część 12. Pokład zewnętrzny dziobowej części kadłuba. Pokład naklejamy na pokładzie siatki 1 oraz w części tylnej na elemencie 11. Sklejki trapów odginamy do wewnątrz i przyklejamy do pokładu 6, nadając trapom położenie ukośne.

Części 13, 14, 15. Podstawa komina tylnego. Element 13 sklejamy tak, że półokrągłe części ścianek bocznych wystają ponad poziomą kwadratową ściankę środkową. Elementy 14 sklejamy zaginając ich poziome ścianki półokrągło i przyklejamy je sklejkami do ścianki poziomej elementu 13 i do sklejek przy półokrągłych ściankach bocznych tego elementu. Do niepokolorowanej ścianki części 13 przyklejamy sklejone ze sobą trzy elementy 15. Elementy 15 należy skleić tak, aby zakreskowany prostokąt na jednym z nich wypadł od góry, miejsce zaś przyklejenia części 13 oznaczone na drugim znalazło się u dołu. Sposób sklejenia podstawy komina tylnego pokazany jest na rys. 1. Gotową podstawę przyklejamy w oznaczonym miejscu na częściach 10 i 12 w ten sposób, aby ścianka 15 była zwrócona w kierunku rufy modelu

Część 16. Nadbudówka. Element sklejamy i naklejamy na części 9.

Część 17. Nadbudówka. Element sklejamy zaginając krawędzie ścianki tylnej półokrągło. Pokład tej części załamany jest w połowie (część rufowa jest wyższa). Element naklejamy na części 16.

Część 18. Nadbudówka. Element sklejamy i naklejamy na części 17.

Część 19. Podstawa tylnego masztu. Po przekłuciu czterech otworów pod kolumny masztu w ściance prostokątnej ścianki trapezowe sklejamy razem i podstawę masztu przyklejamy górną częścią na części 18. a sklejkami długich ścianek pionowych do ścianek tylnych nadbudówek 16. 17 i 18.

Części 20, 21. Podstawa nadbudówki dziobowej. Do przedniej ścianki oraz do obniżonych w przedniej części ścianek bocznych elementu 20 przyklejamy część 21 sklejając obie części w jedną całość. Gotowy element naklejamy w oznaczonym miejscu na pokładzie 12.

Części 22, 23, 24, 25. Wieża dowodzenia. Element 22 sklejamy i naklejamy na części 20. Na elemencie 22 naklejamy element 23 po przekłuciu w nim uprzednio czterech otworów pod kolumny przedniego masztu. Element 23 wystaje w przedniej części poza przednią ściankę elementu 22. Następnie przyklejamy do bocznych ścianek elementów 22 i 23 w oznaczonych miejscach ścianki zewnętrzne 24 i 25, w ten sposób, aby białe paski przy jednej z ich krawędzi znalazły się u góry. Części 24 i 25 wystają ponad pokład części 23 tworząc barierkę.

Części 26, 27. Element 26 naklejamy w oznaczonym miejscu z przodu do ścianek elementu 23. a element 27 po zagięciu przyklejamy do ścianek elementu 22.

Części 28, 29. Boczne pomosty wieży dowodzenia. Elementy 28 sklejamy po trzy razem i oklejamy barierką 29 tak, by krawędź barierki oznaczona linią podwójną wypadła od góry. Gotowe pomosty przyklejamy w oznaczonych miejscach na części 22.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MM61 02 Lekki krążownik Tiger ROK IV • NUMER 2 • 1961 r. • CENA 4,50 zł
20075 Strona00104 - 104 - V v 89* Układ senzorowy z opóźnionym wyłączeniem Obwód tsn jest jednym z l
DSCN1506 KD_35.DOC > " 3. Atosiban (Tractocile) jest jednym z najnowszych leków stosowanych
DSCN1506 KD_35.DOC > " 3. Atosiban (Tractocile) jest jednym z najnowszych leków stosowanych
INTERNET S / * Jest jednym z najnowocześniejszych i najczęściej obecnie stosowanych
B LEKKI KRĄŻOWNIK BRYTYJSKIHMS „PENELOPE”Opracowanie graficzne i opis JAROSŁAW CZYŻYŃSKI -
B LEKKI KRĄŻOWNIKORP „CONRAD”Opracowanie graficzne i opis KRZYSZTOF WOLBEK-GDYNIA Lekki krążownik OR
B NIEMIECKI LEKKI KRĄŻOWNIK„NURNBERG”Opracowanie graficzne i opis KRZYSZTOF WOLBEK Okręt zwodowany
B (23) LEKKI KRĄŻOWNIK SZWEDZKI „TRE KRONOR” Szwedzka flota wojenna dysponuje obecnie lekkimi
PM ii,1 Japoński lekki krążownikTAMA
opis1 LEKKI KRĄŻOWNIK WŁOSKIBARTOLOMEO COLLEONIOkręty bliźniacze ALBERCIO DA BARBIANO, AMBERTO Dl GI
F W NASTĘPNYM NUMERZE:NIEMIECKI LEKKI KRĄŻOWNIK UWAGA MODELARZE! Wszystko na temat modelarstwa
atitle M WŁOSKI LEKKI KRĄŻOWNIKBARTOLOMEOCOLLEONI 1:200 2/95 ISSN    1233-6874 Nr
IMG89 iwość ukrywania piętna Stopień, w jakim piętno jest widoczne lub możliwe do ukrycia, często m

więcej podobnych podstron