CCF20111206012 (Kopiowanie)

CCF20111206012 (Kopiowanie)



Przysposobienia Kobiet do Obrony Kraju. Dużą rolę odgrywały także towarzystwa zajmujące się upowszechnianiem wiedzy obronnej, w tym nowych, wcześniej mało znanych zagrożeń. Wśród tych ostatnich szczególnie popularna była problematyka obrony przed napadem powietrznym oraz bronią chemiczną. Problematykę tę popularyzował początkowo Klub Oficerów Lotnictwa utworzony w lutym 1919 r., a następnie utworzona w 1923 r. Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Obok popularyzacji lotnictwa LOPP zajmowała się przygotowywaniem ludności do biernej obrony przeciwlotniczej. Problematykę morską, w tym militarną, popularyzowała Liga Morska i Kolonialna. Szczególną jednak rolę w edukacji obronnej społeczeństwa spełniało Towarzystwo Wiedzy Wojskowej. Było ono kontynuatorem Towarzystwa Polskiej Wiedzy Wojskowej założonego 27 maja 1917 r. w Kijowie. TWW utworzone zostało w 1919 r. i funkcjonowało w całym okresie międzywojennym. Prowadziło ożywioną działalność naukową i popula-ryzacyjnąw sekcjach specjalistycznych i kołach terenowych. Organem prasowym był „Przegląd Wiedzy Wojskowej”.

Organizacją, która miała swój udział w edukacji obronnej społeczeństwa, chociaż największe usługi świadczyła we współpracy z wojskiem na rzecz prowadzonej w nim działalności oświatowo-wychowawczej, był Polski Biały Krzyż. Działalność tej organizacji w upowszechnianiu wiedzy obronnej przyczyniła się i to w sposób znaczący do utrwalania pozytywnego wizerunku wojska w oczach opinii społecznej.

Ważną rolę w popularyzowaniu wiedzy obronnej oraz przygotowaniu wojskowym społeczeństwa odegrały organizacje kombatanckie, zwłaszcza Związek Strzelecki. Zbudowany na tradycjach dawnych organizacji strzelecko-legionowych rozpoczął on działalność w grudniu 1919 r. Uznany został przez władze państwowe i wojskowe za organizację społeczno--wychowawczą pracującą głównie wśród młodzieży. Związek Strzelecki podjął się trudu prowadzenia przysposobienia wojskowego młodzieży przedpoborowej. Udziela! w tym względzie znaczącej pomocy szkołom średnim, zwłaszcza po 1922 r„ przy realizacji przedmiotu „przysposobienie rezerw”. Szerszą edukację obronną popularyzowano w swych organach prasowych: „Strzelcu” i „Pracy Strzeleckiej”.

Znaczne zasługi w popularyzowaniu wiedzy obronnej i przygotowywaniu młodzieży do służby wojskowej, zwłaszcza na terenie Górnego Śląska, miał Związek Hallerczyków. Nieco mniejszą rolę i to raczej ograniczającą się do Wielkopolski, odegrał Związek Dowborczyków. Podobnie ocenić można rolę i wpływy „Sokoła”, będącego pod ideologicznym oddziaływaniem endecji. Dużą rolę w popularyzowaniu wiedzy obronnej wśród młodzieży i to nie tylko starszej, ale obejmującej i szkoły powszechne, spełniał Związek Harcerstwa Polskiego. Przygotowywał on także młodzież do służby wojskowej.

Wymienione powyżej organizacje i stowarzyszenia ukierunkowane były głównie na prowadzenie edukacji obronnej i przysposobienia wojskowego wśród młodzieży męskiej. Na tym tle specyficzną rolę odegrał utworzony w październiku 1922 r. Komitet Społeczny Przysposobienia Kobiet do Obrony Kraju13. Stawiał on sobie za cel przeszkolenie wojskowe kobiet i popularyzowanie wśród nich problematyki obronnej. Koncentrowano się na przygotowaniu kobiet do pomocniczej służby wojskowej wykonywanej bezpośrednio na rzecz oddziałów frontowych, jak i w ramach powszechnej obrony kraju. Poparcia tej inicjatywie udzieliły władze wojskowe, które w dokumencie wydanym w grudniu 1923 roku przez Sztab Generalny WP stwierdzały, iż: „Przysposobienie kobiet do obrony kraju - jako powszechne przygotowanie pełnosprawnych obywatelek do zadań wojennych-obowiązuje wszystkie obywatelki państwa w czasie wojny”14.

Wojsko Polskie do 1926 r. przejawiało ograniczoną inicjatywę w pilotowaniu edukacji obronnej społeczeństwa. Jego działalność koncentrowała się na sprawach wewnętrznych, organizacji i prowadzeniu działalności oświatowo-wychowawczej, a zwłaszcza zwalczaniu analfabetyzmu i prowadzeniu edukacji obywatelskiej żołnierzy służby czynnej i rezerwy.

O ile w czasie wojen o granice II Rzeczypospolitej w działalności oświatowo-wychowawczej główny akcent kładziono na rozbudzenie patriotyzmu, świadomości narodowej i obywatelskiej żołnierzy wpływającej mobilizująco na umacnianie ducha moralnego wojska, to w latach 1921-1926 uwagę raczej koncentrowano na zwalczaniu analfabetyzmu, znacznie mniej uwagi poświęcając kształtowaniu postaw obywatelskich. Preferowano profesjonalne przygotowanie wojskowe nad wychowaniem narodowym i obywatelskim.

Przewrót majowy 1926 r. przeprowadzony przez Piłsudskiego stanowił znaczącą cezurę w wychowaniu obronnym 11 Rzeczypospolitej. Wzmocniony został prestiż wojska, a problemy szeroko rozumianej obronności

13 Szerzej L. Wyszczelski, Przysposobienie obronne kobiet w Polsce w latach 1918-1939, „Przysposobienie Obronne - Obrona Cywilna w szkole” 1994, nr 3 i 4.

M Tamże, nr 3, s. 159.

39


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
112 Edyta Januszewska Zrzeszeń Polskich w Kanadzie. Dużą rolę odgrywało także działające w Winnipeg
Skłonnośc do obrony kraju SKŁONNOŚĆ DO DZIAŁAŃ OBRONNYCH KRAJU w grupie mężczyzn w wieku 18-60 mpisk
„badacza” brzmiał: „ sytuacja naszego kraju -w pojęciu ogólnym”)Dużą rolę odgrywała tu
DSCN6384 (Kopiowanie) Biologia - repety n do gametofitu) i zazwyczaj dużym: wymarłe paprotniki, a ta
zarządzaniu dużą rolę odgrywa uzyskiwanie informacji od innych osób oraz stosowanie urządzeń do ich
img004 3 Kolejną dużą rolę odgrywają ćwiczenia oddechowe. Stosowane są najczęściej jako profilaktyka
wprowadzenie do pedagogiki (9) Podziały pedagogiki A.    Subdyscypliny pedagogiki: a
Potkowski (10) religijno-społecznych dużą rolę odgrywały w tym ruchu także inne motywy, przede wszys
44719 sanktuariasłowiań095 używano, wkładano do niej zwłoki. Zasadniczą rolę odgrywały względy prakt
Wprowadzenie do metod numerycznych Metody numeryczne są działem matematyki, zajmującej się opracowyw
Rola rodziny w kształtowaniu mowy dziecka W procesie kształtowania mowy dziecka dużą rolę odgrywają

więcej podobnych podstron