CCF20111211019

CCF20111211019



JOSE V A N DIJCK ZMEDIATYZOWANE WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 133

mość, że każde zdjęcie trafiające do internetu może być wielokrotnie wykorzystywane, może doprowadzić do pojawienia się nowej postawy wobec fotografii. Spodziewając się możliwości ich przyszłego, ponownego użycia, nie traktujemy zdjęć jako niewinnych osobistych pamiątek, lecz jako potencjalne dowody przeciwko nam, czy to w życiu prywatnym, czy w zawodowym. Lekcja, jakiej nauczyło nas Abu Ghraib - pomijając wstrząsający przekaz polityczny-jest następująca: osobista fotografia cyfrowa z trudem mieści się w sferze prywatności. Pamięć kulturowa, osadzona w sieciowych systemach, jest ustawicznie dystrybuowana i wiecznie przechowywana w nieskończonym labiryncie wirtualnego życia.

Fotografia cyfrowa a władza nad obrazem

Cyfrowa ewolucja, która ukształtowała osobistą fotografię, sięga daleko poza wymiar technologicznej transformacji. ..Obrazowanie siebie^jesrrHdeleśnio-nym aktem, umożliwionym przez najnowsze technologie cyfrowe i umiejscowionym w nowych praktykach kulturowych sprowadzonych przez te technologie. Zmiana sposobów użycia i funkcji fotografii jako narzędzia budowania tożsamości i komunikacji przystaje do szerszego kulturowego trendu, który można opisać takimi terminami jak „elastyczność”, „doświadczenie”, „uniwersalność” i „rozproszenie [decentralizacja]”. Ten stan kultury bez wątpienia wpłynął na naturę i status fotografii jako budulca osobistej tożsamości i materialnej treści aktów komunikacji. Nawet jeżeli wykorzystanie fotografii polega nadał na zapisywaniu wspomnień, jej nowe znaczenia wywołują istotne zmiany w kondycji naszej kultury. Powracając do kwestii władzy, trudno o ocenę, czy cyfrowa fotografia zwiększyła, czy zmniejszyła naszą kontrolę nad własnymi wizerunkami, obrazami i wspomnieniami. Choreografia repertuarów obrazów, łącząca mentalne i kulturowe procesy obrazowania, nie tylko przeobraża naszą władzę nad zdjęciami i pamięcią, lecz oznacza także konieczność zdefiniowania tych pojęć na nowo.

Fotografii rozumianych jako zmediatyzowane wspomnienia nigdy nie można było traktować jako wiarygodnych punktów zaczepienia dla osobistej pamięci. Jednak od momentu narodzin cyfrowej fotografii manipulacja obrazem stała się standardowym trybem działania, nie zaś opcją. Aparat daje nam większą kontrolę nad naszymi wspomnieniami, podsuwając nam narzędzia pozwalające odświeżyć wspomnienia minionych chwil. Obecnie fotografowani mogą przejąć pewną kontrolę nad swoim wizerunkiem na zdjęciu; fotografia zaprasza do ingerencji. Jak już wspomniano, cyfrowa fotografia nic jest przyczyną transformacji pamięci. Osobista pamięć zaś nie jest bezpośrednim rezultatem technologicznej ewolucji. Aparat cyfrowy czerpie swoje nowe zastosowania w dziedzinie wspomnień z kultury, w której plastyczność i transformacje powszechnie towarzyszą kształtowaniu indywidualności. Elastyczność form dotyczy nie tylko zdjęć jako narzędzi kształtowania wspomnień, lecz również naszych ciał. Wspomnienia, podobnie jak fotografie i ciała, można udoskonalić. Pamięć i fotografia zmieniają się razem, dostosowując się do współczesnych oczekiwań i dominujących norm. Nasze zdjęcia mówią nam, kim chcemy być i jak chcemy zostać zapamiętani. Tak jak internetowe i telewizyjne zdjęcia „przed i po” naturalizują potrzebę chirurgii plastycznej, dostatek programów graficznych zezwala na retuszo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20111211007 JOSE V A N DIJCK ZMEDIATYZOWANE WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 121 władza fotografowan
CCF20111211017 JOSE V A N DIJCK ZMEDIATYZOWANE WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 131 się do mówionego ję
CCF20111211008 JOSE V A N D1JCK ZMEDIATYZOWANE WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ    123 i
CCF20111211001 JOSE V A N DIJCK Z M E D I AT Y Z O WA N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ Latem 2003 r
CCF20111211005 JOSE V A N DIJCK Z M E D I A T Y Z O W A N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 119 wanymi
CCF20111211011 JOSE TAN DIJCK Z M E D I A T Y Z O W A N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 125 tożsamoś
CCF20111211013 JOSE V A N DIJCK Z M E D I A T Y Z O W A N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 127 Perfor
CCF20111211015 JOSE V A N DIJCK Z M E D I A T Y Z O W A N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 129 rytuał
CCF20111211021 ULARNA 2010 NR I (r-i JOSE V A N DIJCK z M E D I AT Y Z O WA N E WSPOMNIENIA W EPOCE
CCF20111211023 JOSE V A N DIJCK Z M E D I A T Y Z O W A N E WSPOMNIENIA W EPOCE CYFROWEJ 137 Gilmor
CCF20121217004 dla izoterm opisanych wzorami 1.1 - 1.4 w tej samej tablicy. Zauważmy, że jeśli przy
50056 Untitled Scanned 06 - 12 - Charakterystyczną cechą sygnałów cyfrowych jest to, że ich wartości
DSCN7328 (3) 4 KOKNSl CJE
CCF20111211010 124 KULTURA POPULARNA 2010 NR lir V A N DIJCK ZMEDIA1 są wyraźnie wykorzystywan
CCF20111211012 126 KULTURA POPULARNA 2010 NR I JOSE V A N DIJCK ZMED1ATY 126 KULTURA POPULARNA
CCF20121101006 Controller Model 407 jest jednokanałowym, cyfrowo - zarządzanym proporcjonalnym, cał

więcej podobnych podstron