CCF20120519002

CCF20120519002



Teorie socjalizacji

Słownika pedagogicznego socjalizacja to?

goł' działań ze strony społeczeństwa, zwłaszcza rodziny, szkoły7 i środowiska społecznego zmierzających do uczynienia z jednostki istoty społecznej, tj. umożliwienia jej zdobycia takich kwalifikacji, takich systemów wartości i osiągnięcia takiego rozwoju osobowości, aby mogła się stać pełnowartościowym członkiem społeczeństwa.


C wg s

" 'oJ>ł‘


Wg.Jana Szczepańskiego socjalizacja to:

(fczęśc całkowitego wpływu środowiska, która wprowadzajednostkę do udziału w życiu społecznym, uczy ją zachowania według przyjętych wzorów, uczy ją rozumienia kultury, czyni ją zdolną do utrzymywania się i wykonywania określonych ról społecznych.

’ W przebiegu socjalizacji wyróżnić można dwa etapy: pierwotny i wtórny. Efektem socjalizacji jest uspołecznienie. Ąltęrnacja jest to odwrócenie tego co przyswojone w socjalizacji pierwotnej(np. przejęcie innej wiary czy tradycji kulturowych)    '

Współcześni badacze edukacji (Kwieciński, Witkowski, Kowalik) wskazują jeszcze trzeci rodzaj- socjalizację krytyczną. Pojawia się u progu dorosłości, w trakcie socjalizacji wtórnej. Mechanizmem, który stymuluje jej przebieg jest konflikt między tym co zastane a tym co nowe. Efektem socjalizacji krytycznej iest zmiana, twórcze postrzeganie otoczenia jako kreatora przekształceń, zyskujemy autonomię dzrałańiafwchodząc w etap tżw. moralności postkonwencjonalnej.


V


zumnza piuoe5uj>ucjmiz,acji muz,c uyc upai m u uwa typy icum.

^TTpsychologiczne-'.zróżnicowania przebiegu socjalizacji wynikające ź płci. Wyróżniamy następujące stanowiska: -anfropologicznefpłeć nie implikuje różnię w zachowaniach czy cechach osobowości u chłopców i dziewczynek. Ich przyczyną wg Margaret Mead jest sposób w jaki społeczność utrwaliła wzorce procesów reprodukcji i produkcji. Wzorce ]o~n^ socjalizacji nie są uwarunkowane biologicznym wymiarem płci.)

-poznawczo-osobowościowefnie stwierdzono, by cechy charakteru czy zdolności uczenia się były determinowane przez płeć. Wykazano różnice jedynie w dwóch obszarach: inteligencji werbalnej - przewaga kobiet i myślenia obrazowo -przestrzennego - przewaga mężczyzn. Mężczyźni uznawani są w świetle badań za bardziej agresywnych od kobiet, co uwarunkowane jest siedem razy większym poziomem wydzielania testosteronu).

Q?SYchoanaiitvczne(kluezowyrn do nabywania tożsamości płciowej elementem osobowości jest superego. Źródłem jego jest


oc


yć?


/osf~

-


^ . i*


_ Actf identyfikacja z rodzicem przeciwnej płci. Konkurencją wobec Freudowskiej wersji psychoanalizy teorie przedstawiła Nancy Chodorow. Oddzielenie od matki jako pierwszego i najsilniejszego obiektu miłości, jest traumatycznym doświadczeniem dla obu płci, nie tylko dla chłopców. Różnice w socjalizacji nic wynikają z prawidłowości rozwoju ego, ale okoliczności lego oddzielenia i doświadczanej odmienności statusu. Wyniku tych procesów dziewczynki są nastawione na osoby mają wyższy poziom empatii i towarzyszy im ambiwalencia wobec własnej płci, chłopcy natomiast ukierunkowują swe działania na rzeczy, nie ujawniają afektów i emocji, ale też nie przeżywają ambiwalentni. Cechy czy nastawienia te nie są wrodzone, ale wzmacniane przez postawy otoczenia w procesie socjalizacji).

.j^hawafiaist^ęzne (nie ma naukowych dowodów na to że uczenie (f 2,socjologiczne^rolc społeczne uczniów przyjmowane w szkole. I -strukturalno tunkcjonalnetistotąsocjalizującego działania środom norrnj reguł. Szkoła posirzegana jest jako miniatuni społeczeńst w

nauczyciela, na ty le silnie zintegrowanym z grupą rówieśników, aby nauczyć się dopasowywać swe potrzeby do oczekiwań innych.)

-interakcyjneilstotą socjalizującego działania szkoły jest jmoces komunikacji. Naśladownictwo ustępuje miejsca autokreacji.)


obu płci inaczej * yjTic stanów i ska:

ar?l7.stosowaniedoą>kreś!pnych wymogów-jonujący uczeń jest naśladowcą


' •    bcirnnpe

" ~    '    * :“'r?litóra ' :    ~


o rozumianą edufcat


obeimuie zarówno oddziały"


wychowanie i wszelkie inne wpływ v na o charakterze osobowym jak I


rjA ,

kitir'

.....


aA {t


istytucjonalnym składu sie dziesiec rmmesói

!. «_7!ODG!!ZGCja- problem Dodziołu świata, wojen, zagrożeń środowisko

2.    Etatyzacia- problemy państwa, jego suwerenności. właściwego wychowania obywatelskiego

3.    Nacjonalizacja- więź. odrębność, wspólnota, tradycja i nowoczesność

A. Kolektywizacja- kształtowanie przez wpływ społeczny ról społecznych I poczucia solidarności z

własną grupo

5. Polityzacja, blurofcrafyzacja. profesjonalizacja- kształcenie do zawodu, podział oracv Socjalizacja pierwotna

Infculturacja i personalizacja- wprowadzanie w kulturę, kształtowanie światopoglądu jednostki Wychowanie i jurydlfikacja-kształtowanle świadomości prawnej

Kształcenie i humanizacja- kształtowanie Interakcji, komunikacji, nabywanie umiejętności Interpersonalnych takich jak empatia czy asertywność

Hominlzacja - rozwijanie właściwych sposobów zaspokajania potrzeb, kształtowanie zdolności samorealizacji


Zarówno socjalizacja jak i wychowanie dotyczą osobowości jednostki i prowadzą do zmian jej obrębi zmiany pozytywne i negatywne. Chayąteer zmiaiiy jest iednyję z czynników, którv wyznacza ■• • •• muzn.: yaKiau socfiahzacii. W przypadku wychowania zmiany lc zawsze są trwałe i społecznic procesie socjalizacji nie muszą spełniać tycia warunków. Wychowanie z założenia?


■ją iii być ceiąiądpy Sanę, natomiast cukier


męcm:.


ja natomiast jest nieświadoma i nicintcucionaina. ciąijzącii


••    Natomiast ć dyspozycje , które odnoszą się do procesów


zainteresowania; nazywamy msiruinentułnYnu. Kształć :> w unie dy s»n :* z ye j i



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
stawaniem przy wartościach związanych z powołaniem. W przypadku zawodu pedagoga są to wartości związ
części gałki ocznej, bądź to od zaburzeń ze strony nerwów okoruchowych lub nerwów współczulnych. Nal
66 A. Dolot Będą to zatem i takie działania ze strony pracodawcy, które z jednej strony nadają współ
CCF20140225003 12 HENRYK PODBIELSKI ractwem, hodowlą, łowiectwem, rolnictwem oraz ze strukturą społ
CCF20130101001 90 ZBIGNIEW SAWIŃSKI pedagogicznych, w którym proces socjalizacji rozpatruje się w k
21875 skanuj0122 Koncepcja państwa socjalnego — to aktywny sposób oddziaływania państwa na likwidowa
Slide4 - szkoło połączono z internatem częścią socjalną, o to ( wszystko powiązane z tubylczą Szkołą
CCF20120104009 208 209 Zapamiętajmy: Leksemy (inaczej: wyrazy słownikowe, jednostki leksykalne) to
nazizm (narodowy socjalizm) to ustrój III Rzeszy od 1933, gdy władzę objął Adolf Hitler (1889-1&
Wstęp Wiek XX był okresem, w którym dominowały różnego rodzaju doktryny socjalistyczne. To wyznawcy
Metoda pracy grupowej Definicja według Aleksandra Kamińskiego: „grupowa metoda pracy socjalnej to sp
skanuj0003 (435) ści; 3) socjalizacja — to ta część całkowitego wpływu środowisKa^-łcfora wprowadza

więcej podobnych podstron