CCF20120519017

CCF20120519017



-    niezgodną z innymi rolami społecznymi, np. rodzinnymi czy płciowymi. W praktyce często zdarza się, że rodzice nauczają swe dzieci pełniąc wobec nich podwójną rolę, co ułatwia, szczególnie matce- nauczycielce, organizację życia rodzinnego i pogodzenie go z obowiązkami zawodowymi. Sytuacji takiej należy unikać, gdyż grozi ona zaburzeniem więzi między rodzicami a dzieckiem i dzieckiem a rówieśnikami w klasie, spowodowanym nieadekwatnością wymagań wobec niego.

Rola nauczyciela może być również niezgodna z rolą mężczyzny postrzeganego jako głowa rodziny. Dzieje się tak choćby ze wzglądu na zbyt niskie zarobki, które wykluczają zaspokojenie ekonomicznych potrzeb domowników.

fsj    C'r'ć^C ( /6N~ PO cb,‘ f\'i&

Do niewątpliwych plusów tej profesji zaliczyć można:    Ci+-

-    wolność i autonomię w wykonywaniu obowiązków, wiążące się z niepowtarzalnością działania i tworzeniem rzeczywistości pedagogicznej oraz relacji między nauczycielem a uczniami w sposób indywidualny

-    poczucie sprawstwa towarzyszące tym, którzy pozostają świadomi zarówno własnych wysiłków, jak i samych siebie w tym, co na co dzień robią w szkole, jak i w sposobie, w jaki realizują swe zadania. Tworzy iudzi, a zarazem tworzy wiedzę, interpretując świat i wydarzenia kształtuje osobowość tych, którzy pod jego opieką uczą się i dorastają.

-    nienormowany czas pracy, odbywa się w nienormowanych porach ani też nie trwa tak samo długo. Niewątpliwym plusem zatrudnienia w szkole są też przerwy świąteczne, międzysemestralne czy wakacyjne

-    wartości rodzinne- stanowią one fundament wychowawczych i socjalizacyjnych oddziaływań szkoły. Jeśli między wartościami wyniesionymi z domu a tymi, które popularyzuje szkoła zarysowują się silne rozbieżności, wówczas dochodzi do konfliktów, napięć, a nierzadko niepowodzeń w pracy z uczniami;

-    inteligencja uczniów- część potencjału rozwojowego każdego z nas, która jeśli nie przesądza o przebiegu procesu zdobywania wiedzy i internalizowaniu wartości, to z pewnością silnie je określa. Uczeń mniej zdolny musi włożyć znacznie więcej wysiłku w przyswojenie materiału niż jego lepiej rozwinięty intelektualnie kolega;

-    język- może on determinować zdolności poznawcze ucznia, może też, narzucony przez nauczyciela i zbyt szybko modyfikowany, wyobcować go z własnego środowiska rodzinnego i społecznego

-    wiek uczniów- nie tylko przesądza o doborze materiału i metod jego wdrażania, ale jest także czynnikiem decydującym o stosowaniu odpowiedniego stylu wychowania, wymagań wobec dziecka, oceny jego postępów.

-    motywacja do osiągania dobrych wyników i pracy nad sobą- najlepiej stymuluje do osiągnięć średni, wyrównany poziom motywacji oparty na wewnętrznych źródłach (np. uczę się bo tego chcę)

Mniej istotne w procesie wychowania i nauczania są takie cechy uczniów, jak: płeć, wyznanie, narodowość czy status społeczny rodziców, które to jednak mogą w pewnym stopniu oddziaływać na wartości. Nie determinują jednak ani możliwości poznawczych, ani motywacji, ani też inteligencji ucznia.

Kłosa szkolna jako środowisko wychowania

Najistotniejszym środowiskiem oddziaływania pedagogicznego skupiającym w sobie funkcje i angażującym cechy roli nauczyciela jest klasa szkolna. Dzięki czynnościom wychowawczym i dydaktycznym, a także codziennym interakcjom staje się ona z przypadkowej, nierzadko losowo dobranej zbiorowości równolatków, zespołem uczniów mających własne problemy, realizujących wyznaczone zadania, wchodzących w relacje koleżeńskie.

Do cech klasy szkolnej R.(l./Alends zalicza:

-    wielowymiarowość- efektywne działania w obrębie klasy wymagają zaplanowania i zgrania wielu czynności, z których nie wszystkie się ze sobą wiążą;

-    jednoczesność- oznacza, że pewne sprawy dzieją się równocześnie, co wymaga podzielności uwagi nauczyciela, a zarazem dużej jej koncentracji;

-    gwałtowność- nie wszystko, co dzieje się w kiasie można skontrolować, pewne rzeczy następują po sobie zbyt szybko, by możliwa była ingerencja w ich przebieg;

-    nieprzewidywalność- wydarzenia w klasie czasem przyjmują niespodziewany obrót, a nauczyciel nie zawsze jest w stanie przewidzieć ich rozwój i zapobiec konsekwencjom;

-    jawność- klasa jest miejscem publicznym, gdzie świadkami każdego wydarzenia, czy zachowania są zarówno uczniowie, jak i nauczyciel, przez co nie można niektórych, często wymagających dyskrecji faktów czy sytuacji uchronić przed upublicznieniem czy omawianiem na forum;

-    przeszłość- podczas przebywania w szkole narasta zasób wspólnych doświadczeń uczniowskich i nauczycielskich, zmieniają się zwyczaje i normy, często oddziałując na ocenę bieżących faktów.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20100620001 2. sublimacia - wyrażanie swoich nieakceptowanych popędów czy potrzeb w formie akcep
6 (1480) 1 92 CZŁOWIEK W RELACJI Z INNYMI ruchów społecznych czy mód zaczyna się jednak od przełamyw
CCF20100112002 Konstrukcja problemu Stany społeczne i finansowe Dezintegracja rodziny Wzrost
CCF20120401022 tytułu Newtona nauk społecznych; między innymi Clau-de-Henri de Saint-Simon i August
DSC07095 (4) postawę, która podobnie jak szereg innych, np. uznanie praw dziecka w rodzinie czy wspó
59960 strony134 135 Innymi słowy, z decyzji wzizt wynika, czy wnioskowany przez inwestora obiekt (np
Komunikacja? Trudno wyobrazić sobie życie w społeczeństwie, rodzinie czy jakieś organizacji
CCF20140127044 250    Księga druga. Przyczyny społeczne i typy społeczne Wpływ rodzi
img003 (104) społecznym, towarzyskim, rodzinnym, aby określić indywidualne właściwości osób, z który
jednolitość i homogeniczność społeczna - miary wykorzystujące wskaźniki podziałów społecznych, np.
feriach prawa, przy granicach z innymi obszarami społeczeństwa światowego, a nie w istniejących cent
PB250056 spotkań z rodzicami, w wymianie z innymi klasami i szkołami, w gazetce szkolnej czy w wysta
IMG13 (12) POLISACHARYDY Proste polisacharydy składają się wyłącznie z glukozy np. skrobia czy glik
IMG 1411271628 "t^d^nachlpowod ^S^TUęoaon presji społecm u- W,ązkow rodzinnych i niesprzyjając

więcej podobnych podstron