CCI00059 (4)

CCI00059 (4)



128


6. Badanie czujników stosowanych w systemach elektronicznych pojazdów

129

Rys.6.3. Sygnał wyjściowy z częstotliwościowego czujnika ciśnienia bezwzględnego, przy ciśnieniu otoczenia, f= 160IIz


a)    i 2    b)


K. Jankowski

Rys.6.1. Czujnik ciśnienia bezwzględnego MAJ’: 1 -podłączcuie powietrza, 2-elementy piezorezystancyjoc, 3 - płytka nośna, 4 - komora ciśnienia, 5 - membrana ceramiczna, 6 - wyprowadzenia, 7 - obudowa

Czujnik jest zasilany napięciem +5V z zasilacza znajdującego się w jednostce i; centralnej. Sygnał wyjściowy z czujnika rośnie wraz ze wzrostem ciśnienia | w kolektorze dolotowym (rys. 6.2).

Rys.6.2. Zależność sygnału wyjściowego z czujnika ciśnienia bezwzględnego MAP od podciśnienia

Na wyposażeniu stanowiska laboratoryjnego znajduje się częstotliwościowy czujnik ciśnienia bezwzględnego stosowany w samochodach firmy Ford. Wraz ze wzrostem podciśnienia w kolektorze dolotowym silnika częstotliwość sygnału wyjściowego czujnika maleje (częstotliwość wyjściowa sygnału jest wprost proporcjonalna do wartości ciśnienia). Na rysunku 6.3 pokazano przykładowy przebieg sygnału wyjściowego z tego czujnika.

B. Czujniki położenia walu korbowego silnika

Położenie kątowe wału korbowego oraz prędkość obrotowa należą do najważniejszych informacji o stanie silnika w układach sterowania zapłonem i wtryskiem paliwa. Bez nich sterowanie silnikiem jest niemożliwe. Często w systemach sterowania silnikiem spalinowym informacje le uzyskuje się na podstawie sygnału z jednego czujnika. Czujnik położenia wału korbowego musi dostarczać precyzyjnej informacji o położeniu kątowym wahi silnika i musi charakteryzować się wysoką niezawodnością i trwałością.

Najczęściej stosowane są czujniki indukcyjne, fotooptyczne i wykorzystujące zjawisko (efekt) Halla.

Czujnik indukcyjny (rys. 6.4) składa się z części nieruchomej i ruchomej. Częścią ruchomą zespołu takiego czujnika jest tarcza z materiału ferromagnetycznego, zamocowana w jednoznaczny sposób na wale korbowym silnika. Na obwodzie tarczy wykonane są wycięcia. Jedno z nich wykonane jest w takim miejscu, aby ściśle określało położenie wału korbowego silnika. Jako tarcza ferromagnetyczna wykorzystywane jest często koło pasowe lub zamachowe silnika.

Rys.6.4. Indukcyjny czujnik położenia wałn korbowego: a) czujnik, b) sygnał napięciowy z czujnika; 1 - magnes trwały, 2 - obudowa, 3 - rdzeń ferromagnetyczny, 4 - cewka, 5 - koło zębate


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCI00058 (4) r 126 K. Jankowski 6. BADANIE CZUJNIKÓW STOSOWANYCH W SYSTEMACH ELEKTRONICZNYCH POJAZDÓ
CCI00063 (4) 136 K Jankowski I 6. Badanie czujników stosowanych w systemach elektronicznych pojazdów
Scan10001 (3) 126 K. Jankowski 6. KADANIE CZUJNIKÓW STOSOWANYCH W SYSTEMACH ELEKTRONICZNYCH POJAZDÓW
Scan10001 (3) 126 K. Jankowski 6. KADANIE CZUJNIKÓW STOSOWANYCH W SYSTEMACH ELEKTRONICZNYCH POJAZDÓW
47447 Scan10001 (3) 126 K. Jankowski 6. KADANIE CZUJNIKÓW STOSOWANYCH W SYSTEMACH ELEKTRONICZNYCH PO
CCI00060 (4) K. Jankowski 6. Badanie czujników stosowanych iv systemach elektrc onicznych pojazdów 1
urządzeń automatyki sterowania i kontroli stosowanych w systemie elektroenergetycznym. InzA_U01 Tl A
POLITECHNIKA WARSZAWSKA INSTYTUT SYSTEMÓW ELEKTRONICZNYCH ZAKŁAD TEORII OBWODÓW I SYGNAŁÓWTEORI
Modelowanie elektrowni wiatrowej w systemie elektroenergetycznym w otoczeniu rynkowym2.2. Badania do
Modele matematyczne do badania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego / red. Ryszard
Dorota TYPAŃSKA Łukasz PUTZ BADANIA SAMOCHODU NAPĘDZANEGO SILNIKIEM FSI - SYSTEMEM ELEKTRONICZN
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania...117 Przed pomiar
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania...119FSI - ELECTRO
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania... 1093. UKŁAD DOL
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania.. .1115. UKŁAD REC
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania... 113 c)
Badania samochodu napędzanego silnikiem FSI - systemem elektronicznego sterowania...1158. BADANIA I
75 (12) Za furtami, w zależności od stosowanego systemu przeładunku, są umieszczone rampy do pojazdó

więcej podobnych podstron