CIMG3335

CIMG3335



34 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU

diewistów zajmujących się problematyką ruchu pątniczego. Między innymi na szczególniejszą uwagę zasługują: Josef i Hans Diinninger, E. Delaruelle, B. Kótting, M. E. R. Labande, J. Ledercą, B. Neundorfer, R. Oursel, R. Roussel, J. Vielliard **.

Brak nadal studium porównawczego czy to samych najbardziej reprezentatywnych średniowiecznych zbiorów Miracula, czy też badań porównawczych samego zjawiska popularności świętych-cudotwórców, czy wreszcie analiz typu socjoreligijnego przejawów ludowej pobożności1, dla których to zagadnień materiał zbiorów cudów jest ogromnie bogaty. Trzeba sobie bowiem uświadomić, iż równolegle do rozwoju kultu świętych, będącego jednym z najbardziej charakterystycznych rysów tej pobożności **, rozwijała się peregrinatio religiosa, a w miejscach pątniczych całej średniowiecznej Europy powstawały zapisy Miracula. Odzwierciedlają one w sposób wyjątkowo plastyczny dzień powszedni szarego, przeciętnego człowieka, często zupełnie bezsilnego wobec trapiących go chorób i nieszczęść, tym bardziej więc podatnego wierze w cudowną pomoc świętych.

Na źródłową wartość Miracula w mediewistyce polskiej zwrócono jedynie uwagę, nie podejmując, poza ostatnią próbą W. Dziewulskiego, 2 3

konkretnych inicjatyw badawczych 28. W tej sytuacji program badań nad polskimi Miracula rysuje się wyraźnie w dwóch etapach:

a)    krytyki formalnej poszczególnych jednostek hagiograficznych oraz

b)    pogłębionej interpretacji wymowy ideologicznej samego źródła.

Ostatni postulat praktycznie sprowadzałby się do podjęcia analizy

treści wewnętrznej Miracula oraz zbadania funkcji społecznej tychże źródeł w momencie ich powstania i w okresie ich późniejszego oddziaływania w ramach rozwijającego się kultu naszych rodzimych świętych. Wieloaspektowość problematyki, do której Miracula zachęcają swą treścią, wymaga wyraźnego sprecyzowania i pewnego zawężenia kwestionariusza badawczego, a więc dokonania wyboru właściwego kierunku podejmowanej analizy..

Interesują nas najstarsze — jedyne, jakie mamy z w. XIIIXIV, małopolskie zapiski „de miraculis post mortem” św. Stanisława, Jacka, Salomei i Kingi 27 przede wszystkim jako zjawisko historyczne, a więc jako źródło będące nie tylko przekazem faktów, lecz jednocześnie bezpośrednim,- mimo intencji jego autora, odbiciem konkretnych okoliczności historycznych, które mniej lub więcej wpłynęły na samo jego powstanie, formę literacką oraz charakter zawartych w nim treści. Ponadto interesują nas Miracula jako fakt oddziaływający z kolei swym istnieniem na samą rzeczywistość historyczną. Przyjrzenie się w tym aspekcie źródłu stanowi jeden z istotnych postulatów badawczych.

Chęć odtworzenia pełnego kontekstu historycznego, towarzyszącego powstaniu znanych nam dziś przekazów małopolskich Miracula, domaga się przede wszystkim przeprowadzenia krytyki formalnej źródeł. W tym wypadku posłużymy się klasycznym już kwestionariuszem krytyki eru-dycyjnej, obejmującym takie kwestie, jak: zbadanie okoliczności formal- 4 5 6 1 7 8 9 10 11 12 13 14 15

1

ryczny" 44 (1930) s. 341-348 oraz uwagi K. Dobrowolskiego na marginesie analizy

2

a Z ważniejszych ich prac: J. Diinninger. Die Marianischen Wallfahrten der Diozese Wiirzburg. Wiirzburg 1960; H. Diinninger. Processio peregrinationis. Volkskundliche Untersuchungen zu einer Geschichte des Wallfahrtswessens im Gebiete der heutigen Diozese Wiirzburg. „Wiirzburger Diózesangeschichtsblatter"

3

(1961) s. 53-176 ; 24 (1962) s. 52-188; E. Delaruelle. La spiritualitó des pele-rinages d Saint-Martin de Tours du V* au X* siżcle. W: Pellegrinaggi e culto dei Santi m Europa fino allaCrociata. Todi 1963 s. 199-243; B. Kótting, jw.; M. E. B. Labande. Recherches sur les pilerins daiu l’Europe des XI1 et XII• siedet. „Cahiers de civilisation medievale” d (1958) s. 159-169, 339-347; J. Lecie rcq. Monchtum und Peregrinatio im Friihmittelalter. „Romische Ouartalschrift" 55 (1980) s. 212-225; tenże. Monachisme et pirśgrination du IX* au XII* siecle. .Studia Monastica" 3 (1961) s. 33-52; B. Neundorfer. Zur Entstehung mm Wallfahrten und Wallfahrtspatrozinien im mittelalterischen Bistum Bamberg. „Bericht des Historischen Vereins fur die Pflege der Geschichte des ehemaligen Fiirstbistums Bamberg" 99 (1963) s. 1-132; R. Oursel. Les pilerins du Mogen Age. Parts 1963; R. Roussel. Les pilerinages a traoers les siicles. Parts 1954; J. Vielliard. Guide du pilerin de saint-Jacąues de Compostelle. Maęon 1963.

M Rozprawa F. Grausa Voik Herrscher und Heiliger im Reich der Merowin-ger. Studien zur Hagiographie der Merowingerzeit (Praha 1965) podejmuje powyższą problematykę dla okresu wczesnego średniowiecza.

0 W studium nad ikonografią średniowiecza (L’art religieuse de XIII* siicle e* France. Parts 1958 s. 270-272) E. Małe, podkreślając wyjątkową rtlę świętych w mentalności ówczesnych ludzi, zwrócił uwagę na ważność badań nad kultami dla studium życia religijnego wieków średnich. Literatura przedmiotu jest bardzo bogata. Dobry przegląd najnowszych pozycji przynosi zamieszczany w „Analecta Bollandiana" bibliograficzny biuletyn informacyjny.

_

4

-For. W. Dziewulski. Postępy chrystianizacji i proces likwidacji pogań

5

stwa to Polsce wczesnofeudalnej. Wrocław 0964 s. 179-183: drobny przyczynek

6

Z. Kozłowskiej-Budkowej Płockie zapiski o cudach z r. 1148. „Kwartalnik Histo

7

Zyuiotu Jacka. (Żywot Jacka. Ze studiów nad hagiografia średniowieczna. „Rocznik

8

Krakowski" 20 (1926) s. 20-39) — to wszystko, co na ten temat powiedziano w historiografii polskiej. Jedynie Miracula sancti Stanislai zostały w swoim czasie wykorzystane przez W. Semkowicza (Sprawa św. Stanisława u- świetle nowego źródła ikonograficznego. Kraków 1925 s. 43 nn.) przy udokumentowaniu kontrowersyjnej jego tezy o rodowym charakterze kultu Stanisława.

9

Nota biograficzna: Stanisław, biskup krakowski, męczennik, 11079 r. Kano

10

nizowany w 1253 r. Święto — 8 V; Jacek, dominikanin, urodź, przed 1200 r„ 11257 r.

11

Kanonizowany w 1594 r. święto — 17 VIII; Salomea, córka L«aflca Białego, żona

12

Kolomana halickiego, klaryska, urodź. 1211/1212 r.. f 1268 r. Zatwierdzenie kultu

13

w 1673 r. Święto — 17X1; Kinga (Kunegunda). córka króla węgierskiego Beli IV.

14

tona Bolesława Wstydliwego. ' klaryska, urodź. 1234 r., 11292 r. Beatyfikowana

15

W 1600 r. Święto — 24 VII.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CIMG3386 136 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU Treściowo odnoszą się bądź to do sprawy elewacji relikwii świę
CIMG3336 36 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU nych powstania przekazów, problem czasu i miejsca ich redakcji
CIMG3352 68 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU Opierając się z jednej strony na wspomnianym fakcie korzystania
CIMG3358 80 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU bach (miraculum XII) Nicolaus de Nova Sandecz (miraculum XIII)
CIMG3359 82 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU dzaju literatury hagiograficznej w Małopolsce. Pojawiła się ona
CIMG3369 102 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU niejednokrotnie się wzajemnie przeplatają3M. Obydwa elementy n
CIMG3378 120 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU sądeckich niewątpliwie tłumaczy równoczesne pojawienie się na
CIMG3395 154 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU Obok dużej liczby nuracula dokonywających się według rytu pier
CIMG3333 30 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU Tysiące sprawozdań, których tematem pozostaje pomoc nadprzyrodz
CIMG3334 32 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU metod krytyki historycznej źródeł narracyjnych w ogóle,4. W dzi
CIMG3337 38 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU S. Smolkę, natrafiało na znaczne trudności z powodu braku tak o
CIMG3339 42 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU Bt L J G. K Łi Rys. 3 C — rkp. Bibl. Uniw. w Monasterze 542 z
CIMG3341 46 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU tego przysyłano nowego komisarza, iżby sprawozdanie z 1250 r. n
CIMG3342 48 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU tym. w jakiej mierze pozostaje on zależny od nie znanego nam dz
CIMG3343 50 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU trzenie na nowo problemu źródeł wykorzystanych przez Wincentego
CIMG3344 92 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU przez P. Davida w zakres rozważań nad funkcjami, jakie żywot mi
CIMG3345 54    ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU cowych tworzenia własnych, lokalnych kultów W
CIMG3346 56 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU bez jakiegokolwiek ich wyodrębnienia, nie stanowi argumentu kwe
CIMG3347 58 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU W stosunku do obszernych opisów tychże cudów informacje o życiu

więcej podobnych podstron