cover03

cover03



HISTORIA OKRĘTU

azwa kliper wywodzi się prawdopodobnie od żargonowego angielskiego słowa tu clip - biec lub ciąć. Mianem tym początkowo określano nieduże jednomasztowe jednostki, które używane były przez rybaków i pilotów Pensylwanii, Nowej Anglii i Zatoki Chasapcakc - angielskich kolonii Ameryki Pól. ajwiększą sławę zyskali szkutnicy z Baltimor, którzy są uwża-ni za twórców kliprów. Budowali jednomasztowe slupy, kutry dwumasztowe, szkunery, brygi i brygantyny. Rewelacyjne kształty ich kadłubów pozwalały na rozwijanie dużych prędkości, co było podstawową cechą i atutem tych statków. Właściciele i kapitanowie kliprów byli często kupcami i korsarzami. Jednocześnie zajmowali się przemycaniem, szmuglem, handlem niewolnikami, korsarstwem. Brali udział w plądrowaniu miąst w hiszpańskich koloniach i w przełamywaniu brytyjskiej blokady amerykańskich wybrzeży, po ogłoszeniu Deklaracji Niepodległości przez 13. zbuntowanych stanów -4.V1I.1776.

W XIX wieku w oparciu o teoretyczne założenia konstrukcyjne budowano duże oceaniczne statki transportowe również zdolne do osiągania dużych prędkości. Woziły herbafij-z Chin i Indii i z tego powodu nazywano je kliprami herbacianymi. Pierwszy zbudowany według projektu - Amerykanina Johna W. Gryffits‘a 750 tonowy Rainbow zwodowano w f854 roku w Nowym Jorku.    i 1

Medale zdobyte przez Tomasza Kłyszyńskiego (lat 15) na prestiżowych konkursach modelarskich.

Berbice to dwumasztowy szkuner rejowy i klasyczny kliper baltimorski. Posiadał ożaglowanie gaflowe, a wspaniałe jachtowe kształty kadłuba pozwalały na rozwijanie dużych prędkości. Uzbrojony w 6. Armat 4 - furitóvw«hj 2. karonady 12 - funtowe, a także w Krfalkonetów 3/4 - funtowych i broń miejszego kalibru; był groźną jednostką dla statków handlo-yęh i transportowych. Zbudowano go w 1780 roku, a W 1 1783 zakupiony został przez brytyjską Royal Navy. Po około 12. latach służby na morzu rozbił $ię u Sbjzegów San •omiago.

W archiwach stanu Massachusetts zachował się do dzisiaj kaperski (korsarski) wydany przez władze amerykańskie . upoważniający Polaka Feliksa Miklaszewicza do zdobywania i zajmowania statków i mienia należącego do Wielkiej Brytanii.

Feliks Miklaszewicz był kapitanem i komendantem dwumasz-towego szkunera Prince Radziwil uzbrojonego w sześć małych armat i dwa moździerze. Z tego krótkiego wyliczenia uzbrojenia można wnioskować, że okręt Miklaszewicza byl prawie identyczny lub bardzo podobny do Berbice.


Model tej-jednosikl w skali l: 96 nie szokuje wprawdzie imponującymi rozimarami, ale jegdJtaranną wykonanie, doskonałe proporcje, bi gate wyposażenie zapewniają medalowe miejsca na prestihw >ch imprezach 'modelarskich krajowych i międzynarodówek. ^



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 Historia controllingu Idea controllingu wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. W 1778 roku funkcjono
Magazyn62801 324 KONGREGACJE KUPIECKIE 2. Rozwój historyczny. Według Wildy — gildje wywodzą się
cover02 (4) HISTORIA OKRĘTU ■ ecze moździerzowe to jednostki o wysokiej specja-lizacji przeznaczone
17163 SNV36346 Zofia WoloszyńskaWojciech Bogusławski (1757 - 1829) Wywodził się z osiadłej od wielu
botanika taksonomia (4) Tiadycyjny podział Najbardziej tradycyjny podział, wywodzący się jeszcze o
historia dyplomacji (285) emancypacyjne, 3) trzeba się liczyć z podejrzliwą niechęcią sąsiadów. Miał
62443 P1020076 108 Barbara Czerska osady znajdowało się prawdopodobnie od strony północnej i skierow
się na 3 od źródeł powstawania do obiektów gospodarki odpadami lub odbiorców finalnych z
IMG2 rozdział pierwszy 34 Termin „spojlowanie” wywodzi się z dawnych czasów w historii inter-netu. J
SHIP13 P01 HISTORIA OKRĘTU C7 regaty stanowiły ważną klasę okrętów każdej liczącej się floty wojenne

więcej podobnych podstron