C (42)

C (42)



Rys. 1


grub. 1,0 mm (ok. 20 cm), czarna dość gruba nitka, kawałek brystolu, lakier bezbarwny nitro lub nitro-cellon.

OPIS BUDOWY

Model samolotu Lublin R-VIII opracowany został w dwóch wersjach: wodnosamolotu — na pływakach i lądowej — na kołach. W zależności od wyboru wersji modelu będziemy wykonywać odpowiednie elementy. Wersje różnią się od siebie podwoziem, kształtem ste

5c Sd

ru kierunku i kilkoma drobnymi szczegółami. Dla ułatwienia podajemy, że osobne części dla wersji lądowej oznaczone są cyframi w kółkach. Pozostałe elementy są wspólne. Części wymagające naklejenia na tekturę oznaczone są gwiazdką przy numerze.

Model nie należy do trudnych, ale jest dość pracochłonny. Modelarzom bardziej zaawansowanym proponujemy wbudowanie mikro-silnika elektrycznego do napędu śmigła, co uczyni model bardziej atrakcyjnym. Jest to możliwe ze względu na dość spore wymiary kadłuba modelu, w którym mieści się silnik i bateria o napięciu 10 V, którą nabyć można w każdym kiosku „Ruchu”.

Sposób zamocowania silnika i baterii pozostawiamy modelarzom do indywidualnego rozwiązania. Jednak zdecydować się na to trzeba przed rozpoczęciem budowy modelu, gdyż wówczas zmianom uległaby konstrukcja kadłuba.

Budowę modelu rozpoczynamy od naklejenia na tekturę wszystkich oznaczonych dźwigarów, wręg i żeber. Lepiej jednak nie wycinać i nie naklejać wszystkich tych elementów od razu, ale stopniowo w miarę wykonywania poszczególnych zespołów, do których te elementy będą potrzebne.

Kadłub

Przy budowie posługujemy się rys. nr 1. Rozpoczynamy od segmentu nr 4. Po wycięciu i uformowaniu przebijamy otwory na stójki i wycinamy szczeliny na dźwigary oraz otwór oznaczony „W”. Wklejamy wręgi IV i V oklejone paskami.

Obie części: 5P i 5L oklejamy paskami 5Lx i 5Px, przyklejamy dno cz. 6 i całość przyklejamy do ząbków paska na wrędze V. W tak utworzone korytko wklejamy wręgi VI, VII, VIII. Do nich przyklejamy uprzednio części 5c, 5e, 6b, 6c. Między wręgi wklejamy podłogi kabin 5a i 6a. Na podłogę 5a przyklejamy uformowaną cz.^5b z wetkniętym drążkiem sterowym cz. 5d (wg rys. 2).

W cz. 7 wycinamy otwór podłużny, nacinamy, przecinamy tylną część i całość przyklejamy z góry na ząbki pasków cz. 5L i P oraz paska na wrędze V.

W cz. 8 wycinamy otwór, naklejamy cz. 19 i formujemy boki na półokrągło. Przyklejamy za cz. 7.

W cz. 9 wycinamy szczeliny na dźwigar statecznika, formujemy półokrągło i przyklejamy z góry do ząbków pasków cz. 5Lc i 5Px. Segment 3 sklejamy, montujemy wewnątrz wręgę III oklejoną paskiem i całość przyklejamy do ząbków paska na wrędze IV. Segmenty 1 i 2 sklejamy zwykłym sposobem i łączymy ze sobą, nie zapominając o przebiciu we wręgach I i II otworu na oś śmigła.

Śmigło cz. lla, llb, lic i lid sklejamy ze sobą wg rys. 3. Łopaty przed zaschnięciem skręcamy nadając im tzw. kąt natarcia. Przebijamy otwór na oś. Kołpak cz. 11 sklejamy w stożek, w kiorym osadzamy na klej odpowiednio przycięty kawałek korka lub gumki „Myszki”. W szczelinach stożka osadzamy łopaty i całość zamykamy kółkiem Ile. Teraz przez otwór w cz. lla wsuwamy do wnętrza drut A wbijając go w korek. Tak przygotowany zespół śmigła osadzamy w kadłubie przesuwając drut A przez otwory we wręgach I i II. Teraz nabijamy na drut kawałek korka lub gumki zabezpieczając wszystko kroplą kleju. Oczywiście śmigło musi luźno obracać się, sprawdzamy to dmuchając w nie od przodu. Dopiero teraz łączymy przednie segmenty kadłuba z resztą (wg rys. 1).

Osłony cylindrów silnika cz. 10, lOa i lOb montujemy i przyklejamy w oznaczonych miejscach na kadłubie. W oznaczonych miejscach części 10, 10L, 10P nawiercamy otworki (najlepiej zrobić to rozgrzaną do czerwoności grubą igłą) i osadzamy w nich na klej rury wydechowe wykonane z krótkich kawałków grafitu z ołówka. Powinny one wystawać na zewnątrz na długość ok. 2 mm, ale wszystkie jednakowo. Chłodnice wody cz. 12 i chłodnicę oleju cz. 13 formujemy i przyklejamy w oznaczonych miejscach na kadłubie. Wloty powietrza cz. 44 przyklejamy w oznaczonych miejscach na segmencie nr 1.

Usterzenle

Dźwigar statecznika poziomego cz. 14a osadzamy w szczelinach segmentu 9 kadłuba. Następnie doklejamy wzmocnienia cz. 14x i 14y (rys. 4). Należy uważać, by stanowił

on (cz. 14a) kąt prosty z pionową osią modelu. Części 14L i 14P z wklejonymi żeberkami 14b naklejamy na dźwigar 14a przyklejając je jednocześnie do kadłuba (rys. 4). Ster wysokości cz. 15L i 15P sklejamy na żeberkach 15aL i 15aP i przyklejamy do stateczników 14L i 14P. Zastrzały stateczników cz. 16 nacinamy, sklejamy ze sobą i przyklejamy w oznaczonych miejscach na kadłubie i statecznikach.

Uwaga: w wersji lądowej modelu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
69 (99) Model 12 Serwetka * kryształek Wielkość: Ok. 20 cm średnicy Materiał: 50 g białej włóczki
2bar Włóczkowy baranek Wielkość: długość ok. 33 cm. wysokość ok. 20 cm. Materiał: wł. bouclć o dł.
87a25cb100fc9669med HU-I. Anrr.1. Alqr** Pil** ***** OK. 20 CM. lipna (I06fc t/6). ok. 30 r foto*. &
Zdjęcie6358 Budowa ciała ■    Długość ok. 50 cm ■    Wysokość ok. 20 c
Rys. 17. Pomiar odległości 20 cm pod kątem 45 stopni Regulatory W trakcie tworzenia oprogramowania
Model 26 Łapka-żaba Wielkość: ok. 20 cm śr. Materiał: 50 g zielonej, resztki czerwonej, żółtej i

więcej podobnych podstron