damy, rycerze,ministki9

damy, rycerze,ministki9



Konstytucja nowej tożsamości

nie tylko regularne rysy twarzy czy zgrabna figura. Ważniejsze od urody jest „ułożenie”, bardziej od urody w kobiecie podoba się odpowiedni sposób zachowania. Najwyższym i najbardziej pożądanym efektem takiego „podobania się” jest małżeństwo. Hoffmanowa w „Pamiątce po dobrej matce” podaje przykład pięknej Pauliny i jej młodszej siostry, nie tak ładnej, lecz lepiej „ułożonej” Karoliny. Ku zaskoczeniu wszystkich to właśnie mniej urodziwa Karolina bardziej spodobała się pewnemu „zacnemu obywatelowi”, który poprosił ją o rękę, natomiast Paulina została starą panną.

Słowo „podobać się” zawiera pewną charakterystyczną dwuznaczność. Określa przeżycie estetyczne, bezinteresowne przeżycie piękna, jak w zdaniu: „Ten obraz podoba mi się”. Bywa również wyrazem aprobaty dla zaistnienia określonego stanu rzeczy, który nam odpowiada, jak w zdaniu: „Już zrobiłeś to, co ci kazałem? W porządku, to mi się podoba”.

Od Hoffmanowej dowiadujemy się, czym jest owo „dobre ułożenie”, które się w kobietach w .ten dwuznaczny sposób podoba - komu? - bardziej niż uroda. Dotyczy ono sposobu poruszania się, stania, mówienia, zachowania się, w ogóle sposobu bycia. Zawiera się w nim zarówno opanowanie reguł savoir wvre’u, jak i posiadanie ogłady towarzyskiej, dbałość o swą powierzchowność, a także kultura osobista -wszystko to i coś więcej jeszcze: uległość wobec mężczyzn.

Dobre ułożenie dotyczy tak kobiet, jak i mężczyzn, lecz bardziej wymaga się go od kobiet, gdyż „mniej razi w mężczyźnie, niż w kobiecie złe ułożenie” (Hoffmanowa IX, 129). Hoffmanowa powołuje się na Górnickiego, który tak pisze w „Dworzaninie” o różnicy pomiędzy kobietami a mężczyznami:

W postawie, w słowach /.../ w postępkach ma być białogłowa od mężczyzny różna: bo jako mężczyzna ma to w każdej swej sprawie pokazywać, iż jest jako dąb, tak zasię w białogłowie ma być coś pieszczonego, w miarę przystojnego żeńskiej niedużości, aby wstaniu, w chodzie, wmówię (podkr. SW), i cokolwiek pocznie, nie było w niej znać nic mężczyńskiego.

Kobieta na całym swoim sposobie bycia ma mieć odciśnięte to, że nie jest „jako dąb”, silna i potężna. Powinna swym zachowaniem, sposobem mówienia, poruszania się stale informować o swej „niedużości”, o tym, że jest słabsza od mężczyzny.

Trening dobrego ułożenia ma za swój cel pełne zinterio-ryzowanie jego reguł. „Nienaturalność, przymus” (Hoffmanowa 1876 IX, 132) mają nie być zauważane, choć jednocześnie należy się stale kontrolować, unikać „tej nieuwagi, która, podobna do niezgrabności lub niedbalstwa, razi w kobiecie” (Hoffmanowa VIII, 323).

Wiemy już, że „dobre ułożenie”, tak ważne dla kobiet, jest efektem działania określonego systemu przymusu. Jego zasady powinny zostać doskonale uwewnętrznione, należy się z nimi w pełni identyfikować i stosować je nie od święta, lecz stale. Hoffmanowa wymienia podstawowe zasady owego „dobrego ułożenia”:

Staraj się nabyć uprzejmego i ujmującego sposobu obchodzenia się z każdym. (VIII, 323)

Ze wszystkimi obchodź się z przymileniem i grzecznością. Żywo i chętnie czyń każdemu przysługi.

Niech każde twoje ruszenie będzie szlachetne i przyjemne.

Staraj się także, córko moja, zachować zawsze miły na twarzy wyraz.

Stój, siedź zawsze prosto, niech twój chód będzie lekki, pamiętaj o sposobie przyzwoitym kłaniania się. (VIII, 323)

Gdyby nie było całkiem jasne, co jest „szlachetne”, „przyjemne”, „miłe” i „przyzwoite” w zachowaniu kobiety, natrafia się na poniższe wyjaśnienie:

19


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
damy, rycerze,?ministki0 Konstytucja nowej tożsamości Co jest przyzwoite, jest niepostrzeżone: mało
damy, rycerze,?ministki4 Konstytucja nowej tożsamości wania go. Nie można być go pewną, jest funkcj
damy, rycerze,?ministki9 Konstytucja nowej tożsamości ki również nie podkreślają klasowego charakte
damy, rycerze,?ministki2 Konstytucja nowej tożsamości dzy tymi wartościami. Skrępowany wymogiem kom
damy, rycerze,?ministki4 Konstytucja nowej tożsamości przyjęcie. Dwudziestojednoletnia autorka nie
damy, rycerze,?ministki8 Konstytucja nowej tożsamości; ; " Obywatelki bynajmniej nie jest to,
damy, rycerze,?ministki7 Konstytucja nowej tożsamości r W życiu domowem kobieta prawdziwie oświecon
damy, rycerze,?ministki7 Konstytucja nowej tożsamości „Jaka powinna być kobieta nasza?” — pytał w w
damy, rycerze,?ministki8 Konstytucja nowej tożsamości Sytuację poszukiwań nowego sensu bycia kobiet
damy, rycerze,?ministki1 Konstytucja nowej tożsamości wyraźnie trąci myszką, jak ostrzeżenie przed
damy, rycerze,?ministki2 Konstytucja nowej tożsamości Przyjemność cielesna i swoboda dysponowania s
damy, rycerze,?ministki3 Konstytucja nowej tożsamości Wobec tych poszlak tym bardziej zastanawiając
damy, rycerze,?ministki5 Konstytucja nowej tożsamości uświadomiła, pogodziła się z tym i wybrała „a
damy, rycerze,?ministki6 Konstytucja nowej tożsamości Narcyzy Żmichowskiej, najwybitniejszej poetki
damy, rycerze,?ministki7 Konstytucja nowej tożsamości Oprócz tego, że w literaturze romantycznej za
damy, rycerze,?ministki8 Konstytucja nowej tożsamości mowania małżeństwa w duchu partnerstwa. Seks
damy, rycerze,?ministki0 Konstytucja nowej tożsamości nego macierzyństwa. Zupełnie inne rozumienie
damy, rycerze,?ministki1 Konstytucja nowej tożsamości sięwzięcia, które ku oswobodzeniu Ojczyzny pr
damy, rycerze,?ministki3 Konstytucja nowej tożsamości Od kobiet żądano, by w poświęceniu dla ojczyz

więcej podobnych podstron