Denzin i Lincoln0029

Denzin i Lincoln0029



1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 55

4. Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych

1P


dr jakościowi stosują wiele metod zbierania materiałów empirycznych19, te. przedstawione w części IV tomu drugiego, obejmują wywiady, bezpo-Ppiiią r-bserwację, analizę wytworów, dokumentów i tekstów kulturowych, wyko-I wizualne materiały oraz posługują się osobistym doświadczeniem. Badacz ać i poddawać analizie wywiady lub teksty kulturowe na wiele różnych HMf, między innymi stosując analizę treści, analizę narracyjną i analizę semio-Jpnttt.. Badacz, stając w obliczu wielkiej liczby materiałów jakościowych, poszukuje Hm**' zarządzania nimi i ich interpretowania, dlatego korzysta z metod zarzą-p danymi i modeli analizy wspieranej komputerowo.

Faza 5. Sztuka i polityki interpretacji i ewaluacji

m jakościowe jest nieustannie kreatywne i interpretatywne. Badacz nie opuszcza z górą materiałów empirycznych i nie opisuje po prostu osiągniętych re-Zamiast tego tworzy najpierw tekst terenowy, zawierający notatki terenowe nty z badań, co Roger Sanjek nazywa „indeksowaniem” (1990, s. 386), Flath „badaniami archiwalnymi” (1990, s. 374). Pisarz-jako-interpretator Urizi od tego tekstu do tekstu badawczego: notatek i interpretacji opartych na terenowym. Tekst ten jest zatem odtwarzany jako roboczy dokument inter-■my, na który składają się początkowe próby autora nadania sensu temu, co Jfe końcu autor tworzy publiczny tekst, który trafia do czytelnika. Ostateczna nnśc. która dociera do czytelnika, może mieć różnorodne formy: wyznania, reali-Hg. —:presjonistyczną, krytyczną, formalną, literacką, analityczną, teorii ugrun-qij ild. (zob. Van Maanen 1988).

Imrpretatywna praktyka nadawania sensu uzyskanym rezultatom ma charak-BŚwTio artystyczny, jak i polityczny. Obecnie istnieje wiele kryteriów ewaluacji i:fei?ściowych, dlatego my podkreślamy rolę sytuacyjnych, relacyjnych i tek-nfc struktur etnograficznego doświadczenia. Jedna in| rpretatywna praw-lieje. Jak pisaliśmy wcześniej, jest wiele interpretatywnych społeczności, ypą każda wytworzyła własne kryteria oceniania interpretacji.

■igram ewaluacji jest głównym polem badań jakościowych i badacze jakościowi J^pływać na politykę społeczną na wiele istotnych sposobów. Rozdziały w tym -enwood, Levin, rozdział 2; Kemmis, McTaggart, rozdział 23; Miller, Crab-’ał 24; Tedlock, rozdział 18) oraz w tomie drugim (Smith, Hodkinson, roz-House, rozdział 42) szkicują i omawiają bogatą historię stosowanych badań fip*ych w naukach społecznych. Jest to kluczowe miejsce, w którym spotykają się

Bpjtalirr. termin materiały empiryczne od tradycyjnego terminu dane.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Denzin i Lincoln0003 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 21 Mg
Denzin i Lincoln0005 Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 23 uiiKTDretatywnej teori
Denzin i Lincoln0007 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 25 1. Wprowadzenie. Dz
Denzin i Lincoln0009 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 27 1. Wprowadzenie. Dz
Denzin i Lincoln0011 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 29 - krewnym, cną,
Denzin i Lincoln0013 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 31 iiiiiiiiriicr^nej n
Denzin i Lincoln0015 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 33 Mi słyszalni (Howe
Denzin i Lincoln0019 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 37Napięcia w badaniach
Denzin i Lincoln0021 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 39 nmenia. Pierwsi etn
Denzin i Lincoln0023 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 49 1. Wprowadzenie. Dz
Denzin i Lincoln0025 Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 51 apiroc&ioną biogra
Denzin i Lincoln0027 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych 53 1. Wprowadzenie. Dz
Denzin i Lincoln0017 35 1. Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych iprz: metodami i pr
Denzin i Lincoln0001 ROZDZIAŁ 1WprowadzenieDziedzina i praktyka badań jakościowych Norman K. Denzin,
Denzin i Lincoln0031 EPILOGÓsma i dziewiąta faza Badania jakościowe (w) przełomowej przyszłości
DSC04324 60 Teoria i praktyka badań jakościowych dań. Postrzegane z tej perspektywy, badania jakości
DSC21 (3) Mieczysław Łobocki — Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych Ocena metody sondaż
Denzin i Lincoln0030 56 Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln teoria, metoda, praktyka, działanie i po

więcej podobnych podstron